نخستین عنصر کلسیم در اولین ستارگان گیتی ساخته شده است

کلسیم موجود در استخوان‌های شما ممکن است در اولین ستاره‌های جهان به آرامی پخته شده باشد

به طور طبیعی در گیتی، ۹۲ عنصر وجود دارد-NASA/CXC/PSU/L

نخستین کلسیم در گیتی ممکن است به آرامی در قلب جوشان نخستین ستارگان، ایجاد شده باشد، و نه در کشاکش مرگ پرخروش آن‌ها.

این نتیجه یک مطالعه بین المللی جدید است که روز چهارشنبه در مجله «نیچر» منتشر شد و همچنین نشان داد که کلسیم ممکن است سنگین‌ترین عنصر ایجاد شده در نخستین نسل ستارگانی باشد که پس از مِهبانگ (بیگ‌بنگ)، در آغاز زمان متولد شدند.

پروفسور الکساندر هگر از دانشکده فیزیک و نجوم دانشگاه موناش در استرالیا و یکی از نویسندگان این مطالعه در این باره گفت: «ماهیت نسل اول ستارگان - قدیمی‌ترین ستارگان - همچنان جذاب‌ترین پرسش بی‌پاسخ در اخترفیزیک است.»

به طور طبیعی در گیتی، ۹۲ عنصر وجود دارد، اما در ابتدا تنها سه عنصر وجود داشت: هیدروژن، هلیوم و لیتیوم که به ترتیب سبک‌ترین، دومین عنصر سبک و سومین عنصر سبک بودند.

در حالی که باور بر این است که برخی از عناصر سنگین‌تر از جمله اکسیژن، نیتروژن و کربن در جریان واکنش‌های همجوشی پیشرفته در طی عمر ستارگان، زمانی که ستارگان ابتدا اتم‌های هیدروژن را همجوشی می‌کنند تا هلیوم بسازند، تشکیل می‌شوند، اما دانشمندان بر این باور بودند که بسیاری از عناصر سنگین‌تر موجود، از جمله آهن و کلسیم، زمانی که نخستین ستارگان عظیم در پایان عمر خود به‌ شکل ابرنواختر منفجر شدند، در سراسر گیتی شکل گرفتند و پخش شدند.

دکتر هگر گفت، مطالعه جدید نشان می‌دهد که وقتی صحبت از کلسیم اولیه به میان می‌آید، «[این عنصر] طی جوشیدن تدریجی [در فرایند] سوختن هیدروژن ساخته شده است و نه در انفجار شدید ابرنواختری».

پژوهشگران نتایج خود را با استفاده از مدل‌سازی رایانه‌ای از ستاره‌ای با جرم حدود ۴۰ برابر زمین که از مواد موجود در آغاز گیتی تشکیل شده، استخراج کردند، آن‌ها در عین حال همچنین به دنبال شواهدی در آسمان نیز بودند.

پژوهشگران به [ستاره] «SMSS J031300.36-670839.3» اشاره می‌کنند، یکی از قدیمی‌ترین ستاره‌های شناخته شده که با داشتن حدود ۱۳.۶ میلیارد سال سن هنوز می‌درخشد. این ستاره در فاصله ۶۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و [میزان] آهن آن، به نسبت محتوای نسبتا بالای کلسیمی که دارد، بسیار کم است.

دکتر هگر گفت: «گمان می‌رود که این ستاره، نواده مستقیم نخستین ستارگان گیتی باشد که از ماده باقیمانده پس از مهبانگ تشکیل شده‌ است.» «آنچه که ما از ترکیب آن مشاهده می‌کنیم، مانند یک کپسول زمان، از زمان پیش از تشکیل نخستین کهکشان‌ها [به جا مانده] است.»

دکتر هگر گفت: «تایید یافته‌های این بررسی در آینده ممکن است از ابزارهای جدید قدرتمندی مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب، که ستاره‌هایی مانند «SMSS0313-6708» را رصد می‌کند به دست بیاید.»