کاخ سفید:‌ روسیه احتمالا به ایران برای سرکوب معترضان مشاوره می‌دهد

سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید گفت که شواهد موجود که گویای کمک ایران به روسیه در جنگ اوکراین است، «روشن» و «علنی»‌اند

مسکو تجربه گسترده‌ای که در سرکوب مخالفان خود دارد-۱۵۰۰ تصویر

کاخ سفید می‌گوید، بر این باور است که روسیه احتمالا به ایران درباره نحوه سرکوب اعتراضات گسترده‌ای که با  قتل مهسا امینی آغاز شد، مشاوره می‌دهد. 
کارین ژان پیر، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید روز چهارشنبه گفت که نگران است که مسکو با توجه به تجربه گسترده‌ای که در سرکوب مخالفان خود دارد، احتمالا در مورد بهترین شیوه‌های ‌سرکوب و مدیریت اعتراضات به تهران مشاوره دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید گفت که شواهد موجود که گویای کمک ایران به روسیه در جنگ اوکراین است، «روشن» و «علنی»‌اند. 
کاترین ژان پیر گفت: پیام ما برای ایران بسیار واضح است؛ «کشتن مردم خود را متوقف کنید و از ارسال سلاح به روسیه برای کشتن اوکراینی‌ها خودداری کنید».
همکاری ایران و روسیه در جریان جنگ سوریه و همچنین همکاری‌های اخیر میان دو کشور برای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، نگرانی‌ها را درباره مناسبات میان تهران و مسکو افزایش داده است. واشنگتن پیش از این گفته بود نه تنها پهپادهای ایرانی برای بمباران زیرساخت‌های اوکراین به‌کار می‌رود بلکه نیروهای سپاه پاسداران نیز برای حمایت از حمله پهپادی روسیه به اوکراین مستقیما در میدان حضور دارند.

در جریان جنبش اعتراضی سال ۲۰۰۹ موسوم به جنبش سبز، معترضان علیه روسیه و مناسبات تهران و مسکو شعارهایی سر می‌دادند. با این حال در ۴۰ روز خیزش سراسری گسترده به حاکمیت جمهوری اسلامی، این نخستین بار است که از نقش روسیه در مشاوره برای سرکوب معترضان ایرانی سخن به میان می‌آید.
پیشتر معترضان ایرانی نگران متوسل شدن جمهوری اسلامی به نیروهای نیابتی‌اش در عراق و لبنان بودند و برخی از معترضان از حضور این نیروها در جریان سرکوب اعتراضات سخن می‌گفتند. 
با توجه به گستردگی اعتراضات روز چهارشنبه به مناسبت چهلمین روز قتل مهسا امینی وناتوانایی رژیم جمهوری اسلامی در خاموش کردن صدای معترضان، این امکان مطرح می‌شود که تهران در جستجوی کمک از روسیه برای تغییر استراتژی سرکوب باشد. 
وزارت خارجه جمهوری اسلامی تا لحظه تنظیم این خبر، واکنشی به این ادعای کاخ سفید نشان نداده است.

بیشتر از جهان