رویارویی روسیه هسته‌ای و ناتو؛ افزایش احتمال بروز فاجعه

جو بایدن هشدار داد که تهدید هسته‌ای روسیه «آرماگدون» یا «پایان جهان» است

مانور موسوم به «نیمروز استوار» Steadfast Noon، تمرین‌های جنگی معمول سالانه ناتو است-Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

همزمان با رزمایش‌های هسته‌ای سالانه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، واشنگتن از مسکو اطلاعیه‌ای دریافت کرد که نشان می‌دهد مانوری شامل پرتاب موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای در روسیه آغاز شده است. روندی که نگرانی از وقوع درگیری ویرانگر را افزایش می‌دهد. 

به گزارش «اسکای‌نیوز» عربی، مانور هسته‌ای هر دو طرف، در بحبوحه نگرانی غرب درباره اصرار ولادیمیر پوتین به استفاده از «هر وسیله لازم» برای دفاع از خاک روسیه، انجام می‌شود. این تقابل در شرایطی است که برخی از متحدان ناتو به رهبری ایالات متحده، سلاح‌ و مهمات پیشرفته را برای دفاع در اختیار اوکراین قرار می‌دهند. 

در شرایطی که روسیه در مورد استفاده اوکراین از «بمب کثیف» در میدان جنگ هشدار می‌دهد، رهبران غربی گفته‌های مسکو را ادعاهایی ارزیابی می‌کنند که راه را برای انجام حمله هسته‌ای پوتین هموار می‌کند.

روز پنجشنبه، ۲۰ اکتبر، گروه برنامه‌ریزی هسته‌ای مخفی ناتو در مقر آن در بروکسل، تشکیل جلسه داد. در این جلسه، ضمن بحث در مورد طرح‌های پیش رو، درباره ارائه پشتیبانی اضطراری به اوکراین و احتمال پیامدهای حمله هسته‌ای روسیه که ممکن است آغازگر جنگ جهانی سوم باشد، گفت‌وگو شد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، تهدید همتای روس خود را درباره استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین، خطرناک‌ترین تهدید از زمان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ توصیف کرد. او هشدار داد که این تهدید «آرماگدون» یا «پایان جهان» است.

پیش از این، آخرین رزمایش نیروهای اتمی روسیه در ماه فوریه و پیش از عملیات نظامی علیه کی‌یف انجام شده بود. در آن زمان، هدف از چنین اقدامی، دلسرد کردن غرب از حمایت از اوکراین ارزیابی شد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، درباره تهدید هسته‌ای کنونی روسیه گفت: «تمرین‌های موسوم به تندر هسته‌ای مسکو شامل مانورهای گسترده نیروهای هسته‌ای راهبردی این کشور، از جمله پرتاب موشک‌ است. ایالات متحده بر تمرین‌های روسیه نظارت خواهد کرد. لفاظی‌های هسته‌ای مسکو و تصمیم پوتین برای ادامه این رزمایش‌ها در حالیکه شعله‌های جنگ در اوکراین بی‌وقفه در حال شعله‌ور شدن است، کاری غیرمسئولانه است.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز تاکید کرد: «حمله هسته‌ای علیه اوکراین پاسخ درخوری خواهد داشت؛ نه یک پاسخ هسته‌ای، بلکه پاسخ نظامی قوی که ارتش روسیه را از بین می‌برد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مانور «نیمروز استوار» چیست؟

مانور موسوم به «نیمروز استوار» Steadfast Noon، یک سری تمرین‌های جنگی معمول سالانه ناتو است. هدف از این رزمایش‌، آزمایش آمادگی کشورهای عضو برای هرگونه حمله احتمالی است. این رزمایش برای روزهای ۱۷ تا ۲۶ اکتبر با حضور ارتش ۱۴ کشور برنامه‌ریزی شد.

فرانسه عضو غایب این مانور بود، زیرا امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در سخنرانی روز ۱۲ اکتبر خود اشاره کرد که تصمیم دارد از احتمال هرگونه درگیری هسته‌ای احتمالی در اوکراین جلوگیری کند.

مانورهای هسته‌ای ناتو شامل رزمایش هواپیماهای جنگنده‌ای است که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای‌اند، اما حاوی هیچگونه بمبی نیستند. در این آزمایش، هواپیماهای معمولی و کنترلی با سوخت‌گیری معمولی شرکت می‌کنند.

آرتور لیدکبرگ، تحلیلگر سیاسی، درباره شرایط ایجادشده به اسکای‌نیوز عربی گفت: «سلاح‌های هسته‌ای قرار است دلیل اصلی برای پیشگیری از وقوع جنگ باشند، اما تلاش‌های روسیه برای باج‌خواهی هسته‌ای پس از شکست‌های پی‌درپی است که در میدان درگیری اوکراین رخ می‌دهد. پوتین تلاش می‌کند از هر طریقی، از جمله چنین تهدیدهایی، فضای داخلی روسیه را آرام کند و نشان دهد که هنوز دست برتر را دارد.»

لیدکبرگ در ادامه افزود: «تهدیدهای روسیه درباره استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد. این موضوع ترس بزرگی در میان کشورهای اروپای شرقی ایجاد کرده است و پیامدهای آن بر کشورهای همسایه تاثیر خواهد گذاشت.»

این کارشناس توضیح داد: «امکان هرگونه حمله روسیه با سلاح هسته‌ای هنوز کم است، اما عواقب بالقوه آن وخیم است. بنابراین، غرب چنین موضوعی را جدی می‌گیرد و جلساتی در جریان است. این موضوع وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانیم تهدید پوتین و بسیاری از اطرافیانش، بیش از یک بار مطرح شده است.»

لیدکبریک خاطرنشان کرد: «اعلام رزمایش هسته‌ای روسیه - که بزرگ‌ترین زرادخانه هسته‌ای را در اختیار دارد - همزمان با رزمایش‌های ناتو، پیام‌های بسیاری برای غرب دارد. این اقدام می‌تواند نشانه‌ای باشد مبنی بر اینکه تهدیدها می‌توانند به اجرا درآیند.»

بیشتر از جهان