راشد خان، بازیکن تیم کریکت افغانستان، توپ‌انداز درجه یک کریکت جهان شد

تیم کریکت افغانستان در جام جهانی کریکت به مصاف تیم‌های نیوزیلند، استرالیا، ایرلند و سریلانکا می‌رود

راشد خان در سال 2019 به عنوان جوان‌ترین بازیکن حرفه‌ای کریکت، در کتاب گنیس ثبت شد - عکس: @Tokhi_official/twitter

طبق رده‌بندی جدید کمیته بین‌المللی کریکت که روز چهارشنبه، چهارم آبان، (۲۶ اکتبر) اعلام شد، راشد خان آرمان، بازیکن تیم کریکت افغانستان، در جایگاه نخست فهرست توپ‌اندازان جام کریکت «بیست دوره‌ای» (T20)  قرار گرفت. این بازیکن معروف افغان، سال گذشته در رده سوم قرار داشت.

راشد خان آرمان متولد ۱۳۷۷ خورشیدی در استان ننگرهار در شرق افغانستان است و اکنون ۲۴ سال دارد. او در سال ۱۳۹۸ خورشیدی، عنوان جوان‌ترین بازیکن حرفه‌ای کریکت در جهان را در کتاب رکوردهای گینس به خود اختصاص داد. این بازیکن افغان که از سال ۲۰۱۵ وارد تیم کریکت افغانستان شد، با قهرمانی‌های پی‌در‌پی در مسابقات بین‌المللی، در سطح افغانستان و جهان به شهرت و محبوبیت رسید. 

راشد خان در سال ۲۰۲۱ در همین رده‌بندی، در مقام سومین توپ‌انداز برتر قرار گرفت و تبریز شمسی، بازیکن اهل آفریقای جنوبی، مقام نخست را از آن خود کرد. اما در رده بندی ۲۰۲۲، جایگاه این دو بازیکن دقیقا عوض شد و تبریز شمسی در جایگاه سوم قرار گرفت.

این بازیکن معروف افغان، از آغاز فعالیتش در تیم‌های کریکت، به رکورد‌های مختلفی در زمینه توپ‌اندازی، دوندگی و دفاع، دست یافته است. در سال ۱۳۹۶، هنگامی که راشد خان کمتر از بیست سال داشت، در داوطلبی یازدهمین دور لیگ برتر کریکت هندوستان، تیم «سن رایزر» حیدرآباد هند او را به ارزش یک میلیون و چهارصدهزار دلار خریداری کرد. او پیش از آن در تیم «ادلید استریکرز»، لیگ برتر کریکت استرالیا، بازی می‌کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در رده بندی عمومی مسابقات کریکت بیست دوره‌ای امسال کمیته بین‌المللی کریکت، علاوه بر راشد خان، محمد نبی، بازیکن دیگر تیم کریکت افغانستان، نیز مقام دوم را از آن خود کرد. 

تیم کریکت افغانستان در سال جاری در رقابت‌های جهانی کریکت بیست دوره‌ای که از ۱۶ اکتبر آغاز شد، شرکت کرده است. این تیم تاکنون یک بازی در روز شنبه، ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر) با تیم بریتانیا انجام داده است که در شهر پیرت استرالیا برگزار شد و نتیجه آن به نفع تیم بریتانیا بود. قرار است بازی بعدی این تیم با تیم کریکت نیوزیلند برگزار شود. در ادامه، بازی‌هایی با تیم‌های سریلانکا، ایرلند و استرالیا نیز برای این تیم برنامه‌ریزی شده است. 

بیشتر از ورزش