نمایشگاه سفر؛ روایت سفر افغان‌ها به سوی سرنوشت جدید

این نمایشگاه در شهر دوحه قطر سه ماه فعال خواهد بود

روایت اتفاقات تاریخی و زندگی افغان‌ها در مهاجرت در نمایشگاه قطر - twitter@MarsalQatar_EN  

دولت قطر در هفته جاری نمایشگاهی را به نام «سفر» در شهر دوحه برگزار کرده است که روایتگر سفر افغان‌ها از افغانستان و مسیر قطر به سوی کشورهای غربی است. این نمایشگاه غروب یکشنبه، ۲۳ اکتبر (اول آبان) با حضور شیخ محمدبن عبدالرحمن آل ثانی، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، در شهر دوحه افتتاح شد.

 «نمایشگاه» سفر را «موزه هنرهای اسلامی» با مشارکت وزارت خارجه قطر برگزار می‌کند، و تا ژانویه ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه تنها به بازگویی یک سال حرکت افغان‌ها به صورت گریز از افغانستان و رسیدن به اردوگاه‌های موقت قطر بسنده نمی‌کند، بلکه در کنار انعکاس تجربیات و روایت‌‌های پناهندگان افغان از طریق فیلم و عکس، روایت‌های تصویری نیز ارائه می‌کند که با نگاهی به تاریخ افغانستان، به شکل گرفتن اهمیت موقعیت جغرافیایی این کشور در تقاطع راه‌های تجاری باستانی، و ثروت و منابع طبیعی آن می‌پردازند. این روایت‌ها همچنین در نگاهی دوباره به تاریخ این ناحیه، بخشی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین امپراتوری‌ها و تمدن‌ها، و نیز سیر تکاملی جامعه را در افغانستان از عصر برنز تاکنون، تصویر می‌کنند.

 وزیر خارجه قطر در سخنرانی خود با اشاره به نقش قطر در موفقیت‌آمیزترین عملیات تخلیه هوایی در تاریخ بشر، بر تلاش‌های هماهنگ همه مسئولان ذیربط در این کشور برای تسهیل تخلیه ایمن بیش از ۸۰ هزار نفر از شهروندان افغان تاکید کرد. او همچنین به نقش قطر در بازسازی فرودگاه کابل اشاره کرد که به تسهیل رفت و آمد مردم، انتقال کالاهای اساسی و کمک‌های بشردوستانه، و توسعه در افغانستان کمک کرد. 

عبدالرحمن آل ثانی همچنین حمایت خود را از خواست‌های مردم افغانستان برای آرامش و آسایش و دستیابی برابر و بی‌تبعیض به امکانات رفاهی، بیان کرد. 

کارن دیکر، کاردار غیرمقیم سفارت آمریکا در افغانستان، نیز که از این نمایشگاه دیدن کرده است، در یک رشته توییت‌، به اهمیت فرهنگ و هنر افغانستان در طول سده‌های طولانی اشاره کرده است.

دکر در توییت‌های خود می‌نویسد که «نمایشگاه سفر» که افغانستان را از طریق روایت‌های تصویری و ویدیویی به نمایش می‌گذارد، نقش افغانستان را در جایگاه مرکز برتری هنری در طول چند هزار سال، برجسته کرده است. او از موزه هنر‌های اسلامی و وزیر خارجه قطر نیز که باعث و بانی چنین نمایشگاهی در مورد افغانستان شدند، سپاسگزاری می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«نمایشگاه سفر» در شهر دوحه، با اینکه نیم‌نگاهی به فرهنگ و تمدن تاریخی در جغرافیای افغانستان امروز می‌اندازد، بیشتر تمرکزش بر روایت چگونگی خروج افغان‌ها پس از تصرف کابل به دست طالبان است. این نمایشگاه نشان می‌دهد که سراسیمگی، نگرانی و اضطراب تا رسیدن به اردوگاه‌های موقت در قطر، چگونه موجب به‌هم‌ریختگی روانی و تضعیف روحیه افغان‌ها شده است. این نمایشگاه همچنین خواسته‌‌ها، آرزو‌ها و آمال مردم افغانستان را برای دستیابی به زندگی آرام و بی‌دغدغه، بازنمایی می‌کند. 

با سقوط افغانستان به دست طالبان، دولت امریکا اعلام کرد که همکاران افغان خود را که در ۲۰ سال گذشته با نیرو‌های امریکایی همکاری می‌کردند، از افغانستان خارج می‌کند. آمریکا و متحدان آن همچنین افرادی را که جانشان تحت حاکمیت طالبان در خطر بود، از افغانستان خارج کردند. کشور قطر مقصد اولیه هزاران افغان بود که در آن روند، از کابل به خارج از کشور انتقال یافتند. مقام‌های قطر اعلام کرده‌اند که در روند تخلیه با هواپیما‌های نظامی ناتو، این کشور میزبان ۸۰ هزار افغان در کمپ‌های نظامی خود بوده است که اکثر آنان پس از مدت کوتاهی به آمریکا و کشور‌های دیگر غربی انتقال یافتند. 

بیشتر از جهان