خیزش سراسری دانشجویان از قم و تهران تا همدان و اهواز

سخنگوی دولت به دانشگاه قم رفت و باز هم دانشجویان علیه او شعار دادند

دانشجویان دانشگاه‌هایی از سراسر ایران از صبح روز سه‌شنبه، سوم آبان‌ماه، با توجه به صحبت‌های تحریک‌آمیز روز گذشته علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، برخورد با دانشجویان در دانشگاه شریف و همچنین حمله به دانش‌آموزان در مدرسه صدر تهران، اعتراضاتی پرشورتر از روزهای گذشته را آغاز کردند.

در دانشگاه بهشتی تهران ‌شماری از دانشجویان به رفع تفکیک جنسیتی در سلف غذاخوری دانشگاه اقدام کردند. بسیجیان دانشگاه تلاش کردند با دانشجویان معترض مقابله کنند و مانع ورود دختران و پسران به سلف شوند، اما ممانعت آنها راه به جایی نبرد. اعضای بسیج دانشجویی مقابل سلف غذاخوری دانشگاه با دانشجویان درگیر شدند. برخورد بسیج دانشجویی، که این روزها در رسانه‌های اجتماعی به بسیج مدافع سلف معروف شده‌ است، باعث شد دانشجویان معترض شعارهای تندی را علیه علی خامنه‌ای سر دهند، شعارهایی که پیش از این در دانشگاه شریف شنیده شد و واکنش تند نیروهای امنیتی را به همراه داشت.

دانشجویان دانشگاه آزاد کرمان نیز در همبستگی با دانشجویان شریف در تجمع روز سه‌شنبه خود شعار «‌کرمانی نمرده، شریف تنها نمونده» سردادند. این تجمع با ضرب‌وشتم یک دانشجوی دختر به‌دست یکی از دانشجویان وابسته به «بسیج خواهران» در این دانشگاه همراه شد.

دانشجویان در دانشگاه همدان نیز با شعار «توپ، تانک، مسلسل، دیگر اثر ندارد؛ به مادرم بگویید دیگر دختر ندارد» اعتراضات خود را آغاز کردند. دانشجویان دانشگاه آزاد همدان نیز شعار «این آخرین پیامه، هدف کل نظامه» و «‌حکومت بچه‌کش، نمی‌خوایم نمی‌خواهیم» سر دادند. دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با ازسر درآوردن مقنعه‌هایشان و چرخاندن آن‌ها، شعار «آزادی، آزادی، آزادی» را در صحن دانشگاه فریاد زدند. این درحالی است که شهر همدان در چند روز گذشته به‌دلیل قتل حکومتی نگین عبدالملکی، دانشجوی ۲۱ ساله اهل قروه که در همدان با ضربات باتوم نیروهای امنیتی به قتل رسید، عزادار است.

ده‌ها نفر از دانشجویان دانشگاه چمران اهواز نیز روز سه‌شنبه با شعارهای «آهای آهای نشسته‌ها، مهسای بعدی از شماست» و «بسیجی جیره‌خور، آخرشه، خوب بخور» اعتراضات در این دانشگاه را آغاز کردند.

دانشجویان دانشگاه علم صنعت هم با تجمع در محوطه این دانشگاه، شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند. کارگروه دفاع از حقوق دانشجویان دانشگاه علم و صنعت اعلام کرد که صبح سه‌شنبه، حراست این دانشگاه، ۱۴ دانشجو را به‌صورت غیرقانونی به دانشگاه ممنوع‌الورود کرده است. کانال تلگرامی مربوط به این کارگروه همچنین خبر از بازداشت برخی دانشجویان در اعتراضات سه‌شنبه این دانشگاه منتشر کرده است. دانشجویان این دانشگاه علاوه‌بر این، در اقدامی نمادین، نام پارک بانوان دانشگاه را به‌مناسبت چهلمین روز قتل مهسا (ژینا) امینی، پارک ژینا نام‌گذاری کردند. پیش از این دانشجویان فراخوانی در این باره منتشر کرده و نوشته بودند که سه‌شنبه پس از تغییر نام «پارک تک‌جنسیتی» دانشگاه به‌سمت سلف مرکزی حرکت می‌کنند. دانشجویان در این تجمع شعار «بسیجی جیره‌خور، آخرشه خوب بخور» سر دادند.

دانشجویان دانشکده هنر دانشگاه سوره نیز از صبح سه‌شنبه تجمع اعتراضی برگزار کردند. دانشجویان این دانشگاه شعارهای «هر یک نفر کشته شه، هزار نفر پشتشه» و «آزادی آزادی آزادی» سر دادند. دانشجویان دانشگاه الزهرا نیز با شعار «ما همه مهسا هستیم، بجنگ تا بجنگیم» اعتراضات خود را ادامه دادند. برخی دانشجویان این دانشگاه مقنعه‌ها را از سر برداشتند و دختران بی‌حجاب و چادری در کنار یکدیگر شعار دادند: «ما تماشاگر نمی‌خواهیم، به ما ملحق شوید». دانشجویان این دانشگاه که با تقابل دانشجویان بسیجی مواجه شده بودند، برای آن‌ها ساندیس آورده و روی کاغذی نوشته بودند: «این‌دفعه رو مهمون من! ولی کمی به جایی که ایستادی فکر کن.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشجویان دانشگاه آزاد شهرری، «یادگار امام»، نیز در این دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند. صدها نفر از دانشجویان این دانشگاه با شعار «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» در محوطه دانشگاه راهپیمایی کردند. دانشجویان این دانشگاه همچنین شعارهای «آزادی، آزادی، آزادی» و «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» سر دادند.

عادل فردوسی‌پور، مجری سابق برنامه نود و مدرس دانشگاه شریف، نیز به این دانشگاه رفت و در کنار دانشجویان، سر سفره معترضان نشست. دانشجویان این دانشگاه، در چند روز اخیر در اعتراض به تفکیک جنسیتی در دانشگاه تلاش کردند که سلف غذاخوری پسران را به سلفی عمومی تبدیل کنند، اما پس از برخوردهای قهری و ممانعت بسیجیان و حراست، با پهن‌کردن سفره‌های طویل در صحن دانشگاه، ناهارشان را روی زمین و در کنار یکدیگر صرف می‌کنند. 

دانشجویان دانشگاه شهرکرد نیز مقابل سلف این دانشگاه تجمع کردند و شعار «فکر نکنید یک روزه، قرار ما هر روزه» سر دادند. دانشجویان دانشگاه علامه نیز با شعار «از خون جوانان وطن لاله دمیده، عدالت کجایی، عدالت کجایی» در این دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند. دانشجویان این دانشگاه همچنین در اقدامی نمادین کفن کودکی را در صحن این دانشگاه قرار دادند و شعار «کودکان در کفن، غرق خون این وطن» سر دادند.

دانشجویان دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه تهران هم روز سه‌شنبه تجمع کردند و شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند و همچنین دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری برای مقابله با تبعیض و تفکیک جنسیتی تجمع کردند.

صبح امروز علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی، با امید همراه‌بودن دانشجویان، این بار به دانشگاه قم رفت که باز هم با واکنش تند دانشجویان روبه‌رو شد و دانشجویان دانشگاه قم نیز علیه او شعار «سیستم فاسد نمی‌خوایم، مهمون قاتل نمی‌خوایم» سر دادند. این در حالی‌ است که خبرگزاری‌های دولتی عکس‌هایی از حضور سخنگوی دولت در دانشگاه قم منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد دانشجویان از او استقبال کرده‌اند و با او سلفی می‌گیرند، اما در رسانه‌های اجتماعی، فیلم‌هایی منتشر شده که اعتراض دانشجویان به حضور جهرمی را نشان می‌دهند. دانشجویان همچنین وقتی حضور خبرنگار صداوسیما در این مراسم را دیدند، علیه این رسانه نیز شعار سر دادند. در ویدئویی دیگر از این مراسم، در حالی که بهادری جهرمی بر روی صحنه حضور دارد، دانشجویان شعار می‌دهند: «استادامونو کشتند، آخوند به‌جاش گذاشتند.»