کمپین حقوق بشر در ایران: هزاران خانواده در جست‌وجوی عزیزان بازداشتی‌ خودند

دستگیری معترضان بیشتر شبیه «آدم‌ربایی» است

کمپین حقوق بشر در ایران با انتشار گزارشی از خیزش سراسری مردم علیه حکومت و صدور احکام زندان برای معلمان و کارگران، از جامعه بین‌الملل خواست برای جلوگیری از سرکوب شدید‍‌تر در ایران «اکنون» اقدامی انجام دهند.

در این گزارش آمده که سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌ها در ایران تاکنون صدها کشته به جا گذاشته است که شماری از آنان کودک بوده‌اند. همچنین بازداشت بیش از ۱۲ هزار نفر و وارد کردن اتهام‌های ساختگی به صدها تن را در پی داشته و در این بحبوحه، صدور احکام زندان برای معلمان برجسته و فعالان کارگری مقدمه‌ای برای «سرکوب شدیدتر» است که تنها با «اقدام قوی، جمعی و بین‌المللی» متوقف می‌شود.

هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران، با بیان اینکه دستگیری معترضان بیشتر شبیه «آدم‌ربایی» است، گفت: «جمهوری اسلامی ضمانت‌های قانون اساسی برای تظاهرات مسالمت‌آمیز را نادیده می‌گیرد و از دستگیری گروهی معترضان بدون رعایت رویه قضایی، هیچ ابایی ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مدیر کمپین حقوق بشر در ایران، «تاخیر در اقدام بین‌المللی به مستبدان این چراغ سبز را نشان می‌دهد که می‌توانند بی‌رحمانه مرتکب جنایت شوند و قوانین بین‌المللی را زیرپا بگذارند».

در گزارش کمپین حقوق بشر ایران آمده که در یک ماه گذشته که حکومت دستگیری‌های خودسرانه و گروهی را آغاز کرده است، هزاران خانواده در جست‌وجوی عزیزان خود بوده‌اند. این کمپین از جمهوری اسلامی خواست فهرستی از تمام کسانی که در اعتراض‌های اخیر دستگیر شدند، به همراه گزارشی از محل نگهداری و وضعیت آنان منتشر کند. همچنین خواستار انتشار فهرست کامل اسامی کسانی شدند که در تظاهرات ضدحکومتی کشته شده‌اند.

این سازمان حقوق بشری همچنین از جامعه بین‌المللی، سران کشورها، سازمان ملل متحد و کانون‌های وکلا در سراسر جهان خواست از دولت ایران بخواهند همه معترضان و زندانیان سیاسی بازداشت‌شده را آزاد و سرکوب مخالفت‌های مسالمت‌آمیز را متوقف کند.

در این بیانیه آمده است: «ایالات‌ متحده و شرکای آن نیز باید تشکیل یک جلسه ویژه فوری در شورای حقوق بشر سازمان ملل را پیگیری کنند تا دولت‌ها بتوانند به طور جمعی به خشونت علیه معترضان رسیدگی و برای بررسی بسیاری از جنایات جدی جمهوری اسلامی یک سازوکار تحقیق، گزارش و پاسخگویی ایجاد کنند.»

سازمان عفو بین‌الملل و ۴۲ سازمان حقوق بشری دیگر هم روز دوشنبه، ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر)، در نامه‌ای مشترک خطاب به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواستار برگزاری جلسه‌ای ویژه درباره ایران شدند و از این شورا خواستند ساز‌و‌کاری مستقل با کارکرد گزارشی، تحقیقی و مسئولیت‌پذیر کردن ایران ایجاد کند تا بر اساس قوانین بین‌المللی، به جدی‌ترین جنایات این حکومت و سایر موارد نقض حقوق بشر در ایران، از جمله در جریان سرکوب اعتراض‌ها اخیر، رسیدگی کند.