بازداشت دانشجویان و فشار بر زندانیان سیاسی ادامه دارد

نگرانی‌ها درباره سلامتی برخی زندانیان سیاسی مانند لیلا حسین‌زاده، آرمان مهرآوران و... بیشتر شده است

خیزش سراسری مردم ایران با بازداشت فعالان مختلف همراه شده و جمهوری اسلامی می‌کوشد با دستگیری فعالان صنفی، مدنی، دانشجویی، سیاسی اعتراض‌ها را سرکوب کند. نیروهای امنیتی در نقاط مختلف ایران هزاران نفر از جمله دست‌کم ۳۲۰ کودک زیر ۱۸ سال را بازداشت کرده‌اند و بر اساس تحقیقات «کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان»، مقام‌ها و نهادهای رسمی تا روز ۲۸ مهر، از بازداشت بیش از شش هزار نفر خبر داده‌ و رسانه‌های مستقل و نهادهای مدنی و حقوق‌بشری آمار بازداشت دست‌کم هفت‌هزار نفر را مستند کرده‌اند. این در حالی است که فعالان مدنی و سیاسی می‌گویند اطلاعات و آمار بسیاری از بازداشت‌شدگان هنوز ثبت نشده و آمار اعلام‌شده بسیار کمتر از تعداد واقعی بازداشت‌شدگان است.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراض‌ها تا تاریخ ۲۸ مهر، اسامی و شهر محل بازداشت بیش از یک هزار و ۵۴ نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر را ثبت کرد که از این میان، ۲۱۱ نفر  دانشجو هستند. در این دوره از بازداشت‌ها، وکلا نیز از روند دادرسی حذف شده‌اند و زندانیان با حداقل حقوق ممکن در حال گذراندن دوره بازداشت، بازجویی و بازپرسی‌اند. با وجود این، سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که تعداد محدودی از دانشجویان در بازداشت به سر می‌برند.

در روزهای اخیر، اعتراض‌های دانشجویی بیش از پیش ادامه دارد و دانشجویان برای اعلام اعتراض مجبور شده‌اند از خود در مقابل نیروهای حراست دانشگاه و بسیج دانشجویی دفاع کنند. کارزار دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در ایران اعلام کرد که روز دوشنبه، دوم آبان، دست‌کم ۱۰ شهروند از جمله پنج دانشجو در شهرهای شیراز، مازندران، آبدانان، زاهدان و ساوه بازداشت شده‌اند.

پس از برگزاری اعتراض‌ها در دانشگاه خلیج فارس بوشهر، آرمان مهرآوران، دانشجوی روانشناسی دانشگاه خلیج فارس بوشهر، صبح یکشنبه اول آبان برای ارائه پاره‌ای توضیحات به اداره اطلاعات این شهر احضار و پس از آن بازداشت شد. به گزارش کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور، این دانشجو در این مدت یک‌ بار به بیمارستان خلیج فارس منتقل و سپس به بازداشتگاه بازگردانده شده است و خانواده او همچنان از وضعیت فعلی این دانشجوی زندانی اطلاعی ندارند.

جامعه دانشگاهی از وضعیت جسمانی لیلا حسین‌زاده، دبیر سابق شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران، نیز ابراز نگرانی کرده است. ابوالفضل حسین زاده، برادر لیلا، با اشاره به شرایط جسمانی وخیم خواهرش خواستار آزادی او شد. از بازداشت لیلا به بهانه تکمیل تحقیقات بیش از دو ماه می‌گذرد. او تماسی در روز جمعه، ۲۹ مهر، به خانواده‌اش خبر داد که التهابات پوستی شدید دارد، چشمهایش تار شده و استخوان درد شدیدی را دارد و بیماری‌اش رو‌ به پیشرفت است.

احمدرضا کمالی، دانشجوی ورودی ۱۳۹۷ مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت، هم روز پنجشنبه، ۱۴ مهر، بازداشت شد، هم اکنون در زندان فشافویه است. به گزارش کانال دانشجویان متحد در تلگرام، علی‌رغم تامین وثیقه، دادسرا از قبول آن سر باز زده و خانواده را همچنان را در بلاتکلیفی نگه داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امین سالاری سلاجقه، ورودی ۱۴۰۰ فلسفه دانشگاه تهران، هم بازداشت و به بازداشتگاه اوین و سپس زندان فشافویه منتقل شده است و نه‌ تنها وعده‌های مکرر مسئولان برای آزادی او هنوز عملی نشده که طبق آخرین اخبار، وضعیت سلامتی این دانشجو هم وخیم گزارش شده است. سالاری هم‌اکنون با تب بالا و عفونت ریه و کلیه در بازداشت به سر می‌برد و به امکانات درمانی مناسب دسترسی ندارد.

فعالان سیاسی بسیاری نیز این روزها در زندان‌‌اند که شرایط روحی و جسمانی مناسبی ندارند و در رسانه‌های اجتماعی هم کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود. به گزارش هرانا، صبا کردافشاری، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، از برقراری تماس تلفنی با خانواده خود محروم و کارت تلفن او ضبط شده است. پیش از این کارت تلفن نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده نیز غیرفعال شده بود.

عالیه مطلب‌زاده در واکنش به این اتفاق و فشارها بر زندانیان و معترضان در خیابان، در اقدام به یک خودکشی اعتراضی، تمامی قرص‌هایش را خورد اما پس از انتقال به بیمارستان، نیروهای امنیتی ناگهان در میانه درمان، او را به زندان بازگرداندند. خانواده عالیه مطلب‌زاده، زندانی ‌سیاسی که روز پنجشنبه از بند زنان زندان اوین به بیمارستان منتقل شد، از انتقال او به مکانی نامعلوم خبر داده‌اند.

غزل عبداللهی، دخترعالیه مطلب‌زاده، در توییتی نوشت که مادرش را بعد از نیمه شب پنجشنبه از بیمارستان جابجا کرده و گفته‌اند که عالیه را به بند زنان برگردانده‌اند اما کسی از هم بندی‌هایش این موضوع را تایید نکرده‌‎ است. او روز یکشنبه در توییتی دیگر، اعلام کرد که مادرش بعد از مدت‌ها به تلفن دسترسی پیدا کرده و در تماسی با آن‌ها، با اعلام اینکه حال عمومی‌اش نسبتا مساعد است خبر داده که ظاهرا این محرومیت از تماس برای او و نرگس محمدی، فعلا رفع شده است.

ویدا ربانی نیز در حالی دوران بازداشت خود را سپری می‌کند که خبرها حاکی از فشار بر این زندانی سیاسی در بازجویی‌ها است. او هنگام بازداشت و حین بازجویی تحت فشار شدید بازجویان قرار داشت. مادر این زندانی سیاسی به وکیل او اعلام کرد که ویدا ربانی را هنگام بازداشت با مشت زده‌اند و او هم از ضارب شکایت کرده است.