دولت آمریکا درباره تهدید‌های پیش روی انتخابات هشدار می‌دهد

دولت بایدن قرار است درباره تلاش روسیه و چین برای اختلال در انتخابات میان‌دوره‌ای هشدار رسمی منتشر کند

انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا هشتم نوامبر برگزار می‌شود - REUTERS/Cheney Orr

دولت فدرال آمریکا قرار است در هفته جاری هشداری درباره تهدیدهای پیش روی سازماندهی انتخابات، مشخصا تهدید‌های ناشی از روسیه و چین، صادر کند. 

به گزارش «پولیتیکو» به نقل از دو منبع مطلع، یک بولتن داخلی اطلاعاتی منتشر خواهد شد که در آن جزئیات تهدیدهای سایبری ناشی از روسیه و چین، و نیز تهدیدهای احتمالی فیزیکی پیش روی مسئولان انتخاباتی در سراسر کشور، ذکر خواهد شد. 

انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا روز هشتم نوامبر برگزار می‌شود و حزب جمهوری‌خواه در آن تلاش می‌کند اکثریت دموکرات‌ها در دو مجلس کنگره (نمایندگان و سنا) را از میان بردارد. همزمان، انتخابات‌های فرمانداری در برخی ایالات نیز برگزار می‌شوند. 

وزارت دادگستری آمریکا روز دوشنبه، ۲۴ اکتبر، چندین طرح شرورانه تاثیرگذاری بر انتخابات و فعالیت مجرمانه عوامل غیردولتی را نیز برملا کرد. اما به گفته «پولیتیکو»، اتهاماتی که در این پرونده آمده است، با بولتن اطلاعاتی که به زودی صادر می‌شود، ارتباطی ندارد. 

نمایندگان «آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت‌ها» (سیسا) به خبر «پولیتیکو» واکنشی نشان نداده‌اند. دو مقام ارشد دولت آمریکا هفته گذشته به خبرگزاری رویترز گفتند که در هفته‌های منتهی به انتخابات میان‌دوره‌ای، کارزارهای داخلی ضداطلاعات و تهدید مسئولان انتخاباتی از سوی عوامل داخلی، شدت گرفته‌اند. علاوه بر «سیسا»، وزارت امنیت میهنی، پلیس فدرال، و وزارت دادگستری آمریکا نیز هنوز واکنشی به گزارش «پولیتیکو» نشان نداده‌اند. 

حکومت‌های روسیه و ایران، از مهم‌ترین دولت‌هایی که به تلاش برای دخالت در انتخابات‌های قبلی آمریکا متهمند، در حال حاضر با مشکلات داخلی (جنگ اوکراین برای روسیه و خیزش مردمی علیه جمهوری اسلامی ایران) دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. رویترز به نقل از مقام‌های انتظامی و امنیت سایبری آمریکا گفت که هنوز ردپای مسکو و تهران در تلاش برای اختلال در انتخابات پیش رو دیده نشده است. جین ایسترلی، رئیس «سیسا»، حدود دو هفته پیش به خبرنگاران گفته بود: «در حال حاضر از هیچ‌گونه خطر مشخص یا جدی برای اختلال در زیرساخت‌های انتخاباتی خبر نداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش «پولیتیکو» به نقل از یک منبع مطلع، چند روز پیش تماسی تلفنی بین مقام‌های دولت فدرال و نیروهای پلیس محلی در مورد معضلات برگزاری انتخابات انجام شد. مسئله بروز احتمالی خشونت در نتیجه روایت‌های دروغین درباره روند انتخاباتی در آمریکا، از موضوعات مطروحه در این جلسه بود. به گفته این منبع، مقام‌ها گفتند که کارمندان برگزاری انتخابات، از جمله افرادی که در ایستگاه‌های رای‌گیری کار می‌کنند، احتمال دارد با تهدیدها و آزار و اذیت حضوری و اینترنتی مواجه شوند. 

جان کوهن، رئیس سابق مبارزه با تروریسم در وزارت امنیت میهنی آمریکا، به «پولیتیکو» گفت: «در گزارش‌ها می‌شنویم که افرادی در اطراف صندوق‌های رای‌گیری زودهنگام جمع می‌شوند و از مردم سوال می‌کنند و برخی از آنان حتی لباس نظامی به تن دارند. آیا پلیس برای چنین چیزی آماده است؟ باید آماده باشند. تمام این‌‌ها با این روایت دروغ پیش برده می‌شود که در انتخابات ۲۰۲۰ تقلب شده است.» 

اشاره کوهن احتمالا به حضور افرادی با لباس نظامی در صندوق‌های رای‌گیری زودهنگام در ایالت آریزونا است که باعث شد کانتی ماریکوپا نیروهای انتظامی خود را احضار کند. 

موضوع سلامت انتخابات در آمریکا، در چند سال اخیر به موضوعی داغ و سیاسی تبدیل شده است. در پی انتخابات ریاست ‌جمهوری قبلی، دونالد ترامپ مدعی شد که نتایج منتشرشده نادرست است و جو بایدن انتخابات را از او دزدیده است. هرچند تا امروز دادگاه ادعای ترامپ را تایید نکرده است، او همچنان دعاوی خود را تکرار می‌کند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که میلیون‌ها نفر از طرفداران حزب جمهوری‌خواه (و معمولا اکثریت رای‌دهندگان به این حزب) باور دارند که در انتخابات دو سال پیش تقلب شده است.

انتخابات در حالی از راه می‌رسد که طبق نظرسنجی‌ها، مردم آمریکا نگاهی بسیار بدبینانه به وضع اقتصاد کشور و افزایش تورم دارند؛ واقعیتی که می‌تواند برای دموکرات‌ها گران تمام شود.

بیشتر از جهان