لاپید: اسرائیل باید به روابط خطرناک مسکو و تهران پاسخ دهد

عرضه شدن پهپاد‌ها و دیگر تسلیحات ایران به روسیه، نشان‌ می‌دهد که بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران ناممکن است

JACK GUEZ / AFP

یک هفته مانده به برگزاری انتخابات پارلمانی اسرائیل، روزنامه اسرائیلی اورشلیم پست به نقل از یائیرلاپید می‌نویسد که انتخابات آینده، [رقابت] بین نیروهایی است که می‌خواهند از دموکراسی محافظت کنند، و کسانی مانند بنیامین نتانیاهو که می‌خواهند آن را تضعیف کنند.

یائیرلاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، به روزنامه اورشلیم پست گفته است که اسرائیل به طرز فزاینده‌ای نگران «نزدیکی خطرناک» روسیه و ایران، به ویژه در مورد عرضه پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی برای حمله به اوکراین است. لاپید می‌گوید، این برداشت نتیجه ارزیابی‌های روزانه در اسرائیل برای بررسی موضع این کشور در قبال جنگ اوکراین است.

لاپید روز یکشنبه، ۲۳ اکتبر (اول آبان)، در مصاحبه‌ای که متن کامل آن روز جمعه منتشر خواهد شد، گفت: «بخشی از کارهایی که ما انجام می‌دهیم، به نزدیک‌ترشدن رابطه ایران و روسیه ارتباط دارد.» او افزود: «این چیزی نیست که بخواهیم نادیده بگیریم یا هیچ اقدامی در مورد آن نکنیم. کاری که باید انجام دهیم، ارزیابی مجدد روزانه است و اینکه واکنش درست نشان دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وقتی از لاپید در مورد اجتناب اسرائیل از در اختیار گذاشتن سامانه‌های دفاع موشکی به اوکراین سوال شد، او پاسخ داد که اسرائیل بین دو نکته توازن ایجاد می‌کند؛ نخست آنکه اسرائیل در طرف اوکراین ایستاده است و از آن‌ها حمایت می‌کند، اخیرا در مجمع عمومی سازمان ملل به پذیرفته نشدن الحاق چهار منطقه اوکراین به روسیه رای داده است، و تنها کشوری است که بیمارستان صحرایی(‌موقت) در اوکراین ساخته است. و نکته دوم از نظر لاپید، اطمینان یافتن از این موضوع است که امنیت ملی اسرائیل همیشه حفظ شود. به نظر اورشلیم پست، شفاف نبودن لاپید در مورد ارسال سلاح برای اوکراین، شاید به دلیل مکانیزم مورد توافق تل‌آویو و مسکو در سوریه باشد که به اسرائیل اجازه می‌دهد بدون درگیر شدن با نیروهای روسیه، به اهداف جمهوری اسلامی ایران در سوریه حمله کند.

در این مصاحبه لاپید همچنین گفت که اسرائیل رایزنی‌های نزدیکی با آمریکایی‌ها در مورد وضعیت کنونی در اوکراین انجام می‌دهد. او پنجشنبه گذشته با دمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، تماس تلفنی داشت و موضوع ایران در این تماس مطرح شد. ایران شمار زیادی پهپاد، از جمله پهپادهای انتحاری، به روسیه عرضه کرده است که از آن‌ها برای حمله به مراکز غیرنظامی اوکراین استفاده شده است.

لاپید گفت: «ما از اوکراین حمایت می‌کنیم وهمزمان، امنیت ملی اسرائیل را در نظر خواهیم گرفت.»
لاپید همچنین گفت که عرضه شدن پهپاد‌ها و دیگر تسلیحات ایران به روسیه، نشان‌ می‌دهد که بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران ناممکن است. او گفت که اسرائیل به متحدان و دوستان خود اطلاع داده است که ایران درباره برنامه ‌هسته‌ای‌ خود دروغ می‌گوید و شیوه مذاکرات کنونی با ایران نتیجه‌بخش نیست، و افزود که.

لاپید همچنین با اشاره به انتخابات پیش ‌رو در اسرائیل در هفته آینده، اول نوامبر، گفت که این انتخابات، انتخاب بین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، است که «می‌خواهد دموکراسی را در انتخابات آینده تضعیف کند، و ما که می‌خواهیم از آن محافظت کنیم». او همچنین نتانیاهو را متهم کرد که می‌خواهد «ائتلاف تغییر» را که لاپید آن را رهبری می‌کند و می‌خواهد از آن محافظت کند، تضعیف کند.

لاپید گفت: «ما می‌خواهیم از دادگاه عالی، حقوق زنان، و حقوق جامعه ال‌.‌جی.‌بی‌.‌تی که همه آن‌ها حالا در معرض حمله‌اند، حمایت کنیم.» او تاکید کرد که در هنگام سیاست‌گذاری، باید «هر چیزی که می‌گوییم راست باشد، تا با داستانی که می‌خواهیم بگوییم ارتباط داشته باشد.»

لاپید تشکیل یک دولت احتمالی به رهبری نتانیاهو را به معنای کاهش حقوق زنان دانست، و تصریح کرد: «اگر نتانیاهو به قدرت برسد، حقوق زنان و دیدن زنان در مقام‌های بالا و مبارزه با فساد را هم فراموش کنید.»