اسرائیل و لبنان پنجشنبه توافقنامه مرزی دریایی را امضا می‌کنند

اسرائیل امیدوار بود امضای توافق در مراسمی با حضور همزمان مقام‌های دو کشور انجام شود

هاکستین با نسخه نهایی توافق به بیروت می‌رود و ابتدا با میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، دیدار خواهد کرد- Dalati Nohra/ Handout via REUTERS

آموس هاکستین، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور انرژی، روز یکشنبه، اول آبان‌ماه، در گفت‌وگو با برنامه «رویارو با ملت» (Face the Nation) شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس آمریکا اعلام کرد که لبنان و اسرائیل روز پنجشنبه توافقنامه مرزهای دریایی جدید خود را امضا خواهند کرد.

هاکستین گفت که در مراسم امضای این توافقنامه که در آن دو طرف بدون دیدار رویارو با یکدیگر، آن را امضا می‌کنند، شرکت خواهد کرد.

به‌گزارش رسانه های لبنانی، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور انرژی روز پنجشنبه با نسخه نهایی توافقنامه مرزهای دریایی به بیروت، پایتخت آن کشور می‌آید و با میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، دیدار خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از این دیدار، قرار است مراسم امضای قرارداد در مقر نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان (UNIFIL) در شهر ناقوره در جنوب لبنان برگزار شود.

به گزارش شبکه خبری اسرائیلی «آی۲۴ نیوز»، اسرائیل امیدوار بود که برای امضای این توافقنامه مراسمی با حضور مقام‌های اسرائیلی و لبنانی در یک مکان برگزار شود، اما این اتفاق نخواهد افتاد.

دو کشور همسایه واقع‌در سواحل مدیترانه روابط دیپلماتیک ندارند و هنوز رسما در وضعیت جنگی نسبت‌به یکدیگر قرار دارند.

ساعاتی قبل از اعلام این خبر، دادگاه عالی اسرائیل با رد هر چهار دادخواست ارائه‌شده علیه این توافق، راه را برای تصویب آن در کابینه در اواخر این هفته، هموار کرد.

توافق اسرائیل و لبنان برسر مرزهای دریایی پس‌از مذاکرات طولانی‌مدت غیرمستقیم با میانجیگری آموس هاکستین، نماینده ویژه آمریکا، به‌دست آمد و براساس آن، سرانجام اسرائیل و لبنان بر سر ترسیم مرزهای دریایی میان دو کشور، به توافق رسیدند. مقام‌های مسئول در اسرائیل، لبنان و آمریکا، همگی از دستیابی به این توافق اظهار خرسندی کرده و آن را توافقی تاریخی خوانده‌اند.