ریچارد بنت از نقض گسترده حقوق بشر در پنجشیر ابراز نگرانی کرد

بنت روز ۲۶ اکتبر در مجمع عمومی سازمان ملل در این مورد سخنرانی خواهد کرد

ریچارد بنت هفته گذشته به روز چهار شنبه برای نخستین بار به پنجشیر رفت عکس از آژانس باختر

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، از نقض گسترده حقوق بشر در پنجشیر خبر داد. بنت که روز چهارشنبه گذشته، ۱۹ اکتبر (۲۷ مهر) برای نخستین بار به پنجشیر رفته بود، امروز، یکشنبه، ۲۳ اکتبر (اول آبان)، در حساب کاربری توییترش نوشت با نمایندگان مردم پنجشیر گفت‌وگو کرده است و آنان از سرکوب گسترده غیرنظامیان به دست طالبان سخن گفته‌اند.

ریچارد بنت گفته است که در سفرش به افغانستان، با تمامی نمایندگان زنان، جامعه مدنی، و طرف‌های مختلف گفت‌و‌گو کرده است.

او همچنین گفت تحلیل منابع مستقل و گفته‌های نمایندگان پنجشیر را در مورد برخورد تکان‌دهنده طالبان با اسیران جبهه مقاومت، تایید می‌کند.

ریچارد بنت در این رشته توییت‌ خود از تمامی شهروندان افغانستان خواسته است که اطلاعات در مورد نقض حقوق بشر را به دفتر او ارسال کنند، و یک آدرس ایمیل نیز به این منظور در اختیار مردم گذاشته است.

یک روز پس از سفر ریچارد بنت به پنجشیر، شماری از زنان معترض از او انتقاد کردند و گفتند که او در سفرش به پنجشیر فقط با مقام‌های طالبان در آن استان دیدار کرد و با زنان و مردم پنجشیر ملاقاتی نداشت.

آنان گفتند در هنگام سفر ریچارد بنت به پنجشیر، طالبان چند تن را در پنجشیر مضروب کردند و مردم به ظلم طالبان در پنجشیر اعتراض داشتند، اما بنت آنان را ندیده است.

ریچارد بنت در توییت‌های خود نگفته است که نمایندگان مردم پنجشیر را در کجا ملاقات کرده و تنها به ذکر این نکته بسنده کرد که با آنان دیدار و گفت‌و‌گو داشته است.

بنت در عین‌حال در حساب کاربری توییترش نوشت قرار است روز ۲۶ اکتبر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در مورد نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان سخنرانی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، منابعی از بازداشت بی‌دلیل یک مرد سالمند در پنجشیر به دست نیروهای طالبان خبر می‌دهند. به گفته آنان، طالبان حبیب خان، از نگهبانان بیمارستان «ایمرجنسی» در عنابه پنجشیر را روز سه‌شنبه هفته گذشته، هنگامی که او مشغول انجام وظیفه بود، بازداشت کرده‌اند.

منابع خبری می‌گویند که طالبان کیسه سیاهی بر سر او کشیدند و او را به اتهام همکاری با جبهه مقاومت بازداشت کردند. به گفته منابع محلی، حبیب خان هیچ رابطه‌ای با جبهه مقاومت ندارد و از ده سال پیش تاکنون به شغل نگهبانی در بیمارستان «ایمرجنسی» در عنابه مشغول بوده است.

طبق گزارش‌های منابع خبری، در حال حاضر بیش از پنج هزار تن از ساکنان پنجشیر در زندان‌های طالبان زیر شکنجه‌اند. 

طالبان در ماه گذشته هشت تن از نیروهای جبهه مقاومت را در پنجشیر پس از اسارت تیرباران کردند و تصویرهای آن را نیز منتشر کردند. این کار طالبان به مثابه نمونه‌ای از «جنایت جنگی» دانسته شده است.

بیشتر از جهان