سفیر اتحادیه اروپا از کشتار غیرنظامیان در پنجشیر نگران است

شماری ازشهروندان افغانستان کارزار«نه به نسل‌کشی تاجیک‌ها» را راه‌اندازی کرده‌اند

وان برنت، سفیر اتحادیه اروپا، در توییتر، به کشتار غیرنظامیان در پنجشیر واکنش نشان داد و آن را نگران‌کننده خواند.

سفیر اتحادیه اروپا در حالی به این موضوع واکنش نشان می‌دهد که نهادهای حقوق بشری در قبال اقدام‌های طالبان در کشتار غیرنظامیان در افغانستان سکوت پیشه کرده‌اند و‌ هیچ مقام غربی یا آمریکایی تاکنون در این زمینه اظهارنظری نکرده است.

شماری از اهل فرهنگ، مدافعان حقوق بشر، اعضای نهادهای مدنی و خبرنگاران روز سه‌شنبه، در واکنش به این کشتارها، کارزاری توییتری با عنوان «نسل‌کشی تاجیک‌ها را متوقف کنید» به راه انداختند. آن‌ها طالبان را به نسل‌کشی قوم تاجیک در افغانستان متهم می‌کنند و از نهادهای حقوق بشری می‌خواهند در برابر جنایت‌های طالبان در افغانستان بی‌تفاوت نباشند.

در همین حال، صلاح الدین ربانی، احمدضیا مسعود، محمد محقق و عبداللطیف پدرام هم به قتل‌عام غیرنظامیان در پنجشیر، اندراب و تخار واکنش نشان داده‌اند؛ عبداللطیف پدرام این رویداد را نسل‌کشی و جنایت جنگی می‌داند؛ احمدضیا مسعود هم از قول جمعیت اسلامی در فیس‌بوک نوشت که طالبان در پنجشیر، اندراب و دیگر مناطق افغانستان به انتقام‌گیری، کشتار و شکنجه شهروندان بی‌گناه افغان پرداخته است و جمعیت اسلامی این جنایات را محکوم می‌کند. صلاح‌الدین ربانی هم از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست مسئله افغانستان را در اولویت قرار دهد و جنایت‌های روزافزون طالبان را از نظر دور ندارد.

در حالی که پنج روز گذشته برای ساکنان پنجشیر و اندراب بغلان روزهایی خونین بوده‌اند، بسیاری از رهبران سیاسی و مقام‌های دولت‌های پیشین افغانستان به این رویدادها واکنشی نشان نداده‌اند و کسانی چون حامد کرزی، عبدالله عبدالله، محمد یونس قانونی، مارشال عبدالرشید دوستم، عبدالرب رسول سیاف، عطا محمدنور و بسیاری دیگر همچنان خاموش‌ مانده‌اند. 

طالبان در پنجشیر و اندراب بغلان به کشتار گسترده غیرنظامیان متوسل شده است؛ منابع محلی در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، از قتل حدود ۱۹ تن در پنجشیر خبر داده‌ و منابعی در اندراب هم به کشتار شماری از جوانان در منطقه قاسان اندراب در دو روز گذشته اشاره کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌های تکان‌دهنده‌ای هم از شهرستان دره پنجشیر و قاسان اندراب به رسانه‌ها رسیده است؛ اما طالبان به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهد به محل برود.

 پس از آنکه جبهه مقاومت ملی در درگیری‌های اخیر در پنجشیر تلفات سنگینی به طالبان وارد کرد، طالبان به پنجشیر نیرو اعزام کرد. گفته می‌شود در نبرد جمعه شب طالبان با نیروهای جبهه مقاومت ملی در شهرستان‌های دره، آبشار (دره هزاره) و شتل، حدود ۶۰ طالب کشته شده‌اند.

نیروهای جبهه مقاومت ملی در اندراب بغلان، تخار و بدخشان نیز در حال نبرد با طالبان‌اند. در ماه‌های اخیر، چندین جبهه ضدطالبان در بخش‌های مختلف افغانستان ایجاد شده است و در حملات یک هفته اخیر نیروهای جبهه مقاومت ملی، جبهه آزادی و تحریک ملی آزادی افغانستان در شمال، جنوب و جنوب شرق افغانستان حدود ۱۰۰ طالب کشته شده‌اند.