ائتلاف آزادی آنلاین: جمهوری اسلامی به‌نقض نظام‌مند حق دسترسی به اینترنت پایان دهد

«ائتلاف آزادی آنلاین» به پیامدهای اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و آموزشی قطع اینترنت اشاره کرد

واکنش‌های جهانی به سرکوب گسترده خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی و نقض نظام‌مند حق دسترسی شهروندان ایران به اینترنت در پنجمین هفته متوالی این خیزش، ادامه دارد. روز پنجشنبه اعضای ائتلاف بین‌المللی «آزادی آنلاین» با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی شدید از ادامه سرکوب نظام‌مند حق دسترسی آزاد به اینترنت، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواستند بی‌درنگ به اقدامات محدود کننده خود برای اختلال یا قطع دسترسی شهروندان به اینترنت پایان دهد.

اعضای این ائتلاف بین‌المللی که شامل دولت‌های آمریکا، فرانسه، کانادا، دانمارک، سوئیس، بریتانیا، استونی و غنا می‌شود در  بیانیه مشترک روز پنجشنبه خود از حکومت ایران خواستند حق انتشار آزادانه و دسترسی به اطلاعات را برای شهروندان ایران فراهم کند.

در بخش دیگری از بیانیه روز پنجشنبه ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه) گروه بین‌‌‌المللی «ائتلاف آزادی آنلاین» آمده است که حکومت ایران، از یک الگوی شناخته‌شده و تکراری سانسور در مواجه با اعتراض‌های سیاسی پیروی می‌کند و امکان دسترسی به اینترنت را به‌طور گسترده و سراسری، برای اکثر ۸۴ میلیون شهروند ایران، مختل کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعضای «ائتلاف آزادی آنلاین» در بخش دیگری از بیانیه مشترک خود حکومت ایران را متهم کردند با مسدود کردن اینترنت و اعمال فیلترینگ، علاوه بر این که حق تجمع، گردهمایی مسالمت‌آمیز و آزادی بیان شهروندان در ایران را نقض می‌کند، امکان دسترسی آن‌ها به برخی از خدمات اجتماعی و شهری، نظیر خدمات اضطراری، آموزشی و مالی، را هم مختل کرده است.

«ائتلاف آزادی آنلاین» در بخش آخر بیانیه مشترک خود، ضمن اشاره به مواد ۱۹، ۲۱ و ۲۲ کنوانسیون حقوق مدنی-سیاسی سازمان ملل (۱۹۶۶)، از دولت ایران خواستند به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد و فورا محدودیت‌های اعمال‌شده را لغو کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در پیام‌هایی جداگانه از انتشار بیانیه ائتلاف بین‌‌المللی «آزادی آنلاین»، در محکومیت نقض نظام‌مند حق دسترسی شهروندان ایران به اینترنت، استقبال کردند.

روز چهارشنبه هم وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، در یک نشست مجازی با نمایندگان شماری از شرکت‌های فناوری آمریکا از آنها خواست از مجوز جدید دولت برای ارائه خدمات اینترنتی برای مردم ایران استفاده کنند.