تهران، اصفهان و مهاباد؛ تداوم یورش نیروهای امنیتی به مدارس

برخی دانش‌آموزان بازداشت شده به زندان‌های کانون اصلاح‌وتربیت منتقل شده‌اند و در بندهای مربوط به جرایم غیرسیاسی نگهداری می‌شوند

@1500tasvir

در پی اظهارات یک نماینده مجلس مبنی بر بازداشت دست‌کم ۲۰۰ دانش‌آموز در تهران به دست نیروهای امنیتی، گزارش‌ها از مهاباد و اصفهان حاکی است که طی دو روز گذشته ده‌ها دانش‌آموز در این دو شهر نیز با یورش نیروهای انتظامی و امنیتی به مدارس بازداشت شده‌اند. در تهران مدیر یک دبیرستان نیز به دنبال احضار و بازجویی، دچار ایست قلبی شد و جان خود را از دست داد.

ادامه یورش نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به مدارس در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون گزارش کاملی از ابعاد حمله نیروهای امنیتی به مدارس دخترانه اردبیل، از جمله مدرسه شاهد این شهر، ارائه نکرده و اظهارات ضد و نقیضی درباره نحوه کشته شدن اسرا پناهی بیان کرده‌اند.

در همین حال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران روز پنج‌شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ اعلام کرد که «علی جلیلی، مدیر دبیرستان کارودانش برادران مظفر منطقه ۴ آموزش و پرورش شهر تهران واقع در ۱۶ متری دوم مجیدیه «پس از احضارهای متوالی به اطلاعات و حراست بر اثر فشارهای روانی وارده دچار ایست قلبی شد» و جان خود را از دست داد.»

این شورا در بیانیه‌ خود از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست «به احضارها، تهدید، بازداشت و سرکوب خیابانی مردم ایران» پایان دهند.

از سوی دیگر با ادامه یورش نیروهای امنیتی به مدارس، در دو روز گذشته ده‌ها دانش‌آموز دیگر نیز در شهرهای مهاباد و اصفهان، بازداشت شده‌اند.

بنابر گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، در مهاباد دست‌کم ۲۹ دختر دانش‌آموز «دبیرستان بیان» شهر مهاباد به دست نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند.

دختران دانش‌آموز دبیرستان «بیان» مهاباد پس از اعتراض و سر دادن شعار و درحالی بازداشت شدند که مدیر این دبیرستان خصوصی به نام سلطان عیسوی با نیروهای امنیتی تماس گرفته و با قفل کردن در ورود و خروج مدرسه، آنها را تا زمان رسیدن نیروهای امنیتی در مدرسه حبس کرده و سپس ۲۹ دختر دانش‌آموز را به این نیروها تحویل داده است.

شماری از دانش‌آموزان در شهر اصفهان نیز به دلیل اعتراض، کشف حجاب و سردادن شعارهای ضد حکومتی بازداشت شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابر اعلام کانون حقوق بشر در ایران که وضعیت این دانش‌آموزان را پیگیری کرده است، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی پس از بازداشت دانش‌آموزان، آنها را به کانون اصلاح و تربیت دولت آباد اصفهان منتقل کرده‌اند و دانش‌آموزان بازداشتی در این زندان را بدون تفکیک در میان بازداشت‌شدگان جرایم غیر سیاسی نگهداری می‌کنند.

روزنامه اعتماد نیز در شماره سه‌شنبه ۲۶ مهر ماه از یورش نیروهای امنیتی به یک مدرسه دخترانه در منطقه دوی تهران خبر داد و نوشت که در طی این حمله، سه دانش‌آموزان به بيمارستان منتقل شده‌اند.

پدر یکی از دانش‌آموزان این مدرسه‌ به روزنامه اعتماد گفت: «چند دانش‌آموز مقنعه خود را درآورده و شعار داده‌اند و یکی از معلمان پرورشی با [یکی از نهادهای امنیتی] تماس گرفت و درخواست کرد آنها در مدرسه حاضر شوند. دانش‌آموزان نیز ترسیدند و به داخل دستشویی فرار کردند. معلم دانش‌آموزان را از دستشویی بیرون کشیده و حرف‌های زشتی به آنها زد.»

به گفته پدر یکی از دانش‌آموزان، ورود نیروهای امنیتی به این دبیرستان دخترانه در تهران در میان دانش‌آموزان رعب و وحشت ایجاد کرد و در ادامه نیز ماموران زن با لباس نظامی اقدام به بازرسی کیف آنها کردند که بعد از بازرسی، سه تن از دانش‌آموزان حال‌شان بد شده و با آمبولانس به مراکز درمانی منتقل شدند.

مدیر این دبیرستان حاضر نشده به سئوال خبرنگاران روزنامه اعتماد پاسخ دهد اما یکی از مسئولان مدرسه، دانش‌آموزان را به خاطر سر دادن شعار اعتراضی «نادان» خوانده و گفته است: «دانش‌آموزان نادانی کردند و اتفاق در حد سه ثانيه هم طول نكشيد.»

به نوشته این روزنامه، همین مقام دبیرستان دخترانه منطقه دوی تهران، درباره اینکه «اگر اتفاق در حد سه ثانيه بوده چرا سه دانش بدحال و به بيمارستان منتقل شده‌اند؟» چنین گفت: «دانش‌آموزان از قبل حال‌شان بد بود.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز گزارش داد که یک دانش‌آموز اهل شهرستان جوانرود به نام سوران عزیزی در جریان دستگیری‌های گسترده‌ از حدود دو هفته قبل به دست نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

دستگاه‌های امنیتی با اعمال فشار و تهدید خانواده این دانش‌آموز و شمار دیگری از بازداشت‌شدگان در جوانرود، هرگونه اطلاع‌رسانی درباره بازداشت و وضعیت آنها را ممنوع کرده‌اند.

احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی، روز چهارشنبه بازداشت گسترده دانش‌آموزان را تایید کرد و گفت که فقط در تهران بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز و ۲۰۰ دانشجو در بین ۳ هزار نفری بوده‌اند که در جریان اعتراض‌ها به دست نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان فشافویه منتقل شده‌اند.

این نماینده مجلس با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس از زندان فشافویه گفت که دانشجو‌آموزانی که پس از بازداشت به زندان فشافویه منتقل شده بودند در حال حاضر آزاد شده‌اند اما در مجموع ۸۳۵ نفر از معترضان همچنان در زندان و تحت بازداشت هستند.