شیخ علی تهرانی، شوهرخواهر خامنه‌ای و مخالف جمهوری اسلامی، درگذشت

ماموران امنیتی به خانواده تهرانی گفته بودند «سروصدا» نکنند

انتقادهای شیخ علی تهرانی از جمهوری اسلامی از دی‌ ۱۳۵۸ آغاز شد، وقتی‌ در نامه‌ای، به انتصاب علی خامنه‌ای به امامت جمعه تهران اعتراض کرد‌ـ پارسینه

علی مرادخانی، معروف به شیخ علی تهرانی، شوهرخواهر علی خامنه‌ای، که به دلیل مخالفت‌هایش با جمهوری اسلامی شهرت دارد، روز چهارشنبه، ۲۷ مهر ۱۴۰۱، درگذشت.

شیخ علی تهرانی اردیبهشت ۱۳۰۵ در روستای ارنگه از توابع کرج به دنیا آمد و در نوجوانی به حوزه علمیه قم رفت. او از شاگردان روح‌الله خمینی در درس خارج از فقه بود و به همین دلیل از او شناخت عمیقی داشت. تهرانی در سن ۳۵ سالگی به مشهد رفت و در آنجا با بدری خامنه‌ای، تنها خواهر تنی علی خامنه‌ای، رهبر کنونی جمهوری اسلامی، ازدواج کرد. حاصل این ازدواج، سه دختر و دو پسر بود.

او در دوران پهلوی، به دلیل فعالیت‌های سیاسی‌ دستگیر شد و هنگامی‌ انقلاب سال ۱۳۵۷، در سیرجان در تبعید به سر می‌برد. پس از انقلاب، او مدتی رئیس دادگاه‌ انقلاب در مشهد و اهواز شد و پس از آن هم به مجلس خبرگان قانون اساسی راه یافت. تهرانی در اولین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از نامزدی ابوالحسن بنی‌صدر دفاع کرد و در یک سخنرانی گفت که بنی‌صدر از دیگر نامزدها «شایسته‌تر است، چون استقلال فکری دارد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فعالیت‌های شیخ علی تهرانی علیه جمهوری اسلامی از دی‌ ۱۳۵۸ آغاز شد؛ وقتی‌ که او در نامه‌ای خطاب به روح‌الله خمینی، به انتصاب علی خامنه‌ای به امامت جمعه تهران اعتراض کرد. پس از آن، در سال ۱۳۶۰ در نامه‌ای خطاب به بنی‌صدر، رئیس‌جمهوری وقت، به محاکمه عباس امیرانتظام و متهم کردن او به «جاسوسی» معترض شد و از او خواست در این موضوع دخالت کند.

مخالفت‌ها و انتقادهای شیخ علی تهرانی از جمهوری اسلامی به‌تدریج افزایش یافت تا اینکه پس از برکناری بنی‌صدر، دستگیر شد. تهرانی تا سال ۱۳۶۳ در حصر خانگی بود اما توانست مخفیانه به عراق بگریزد. یک سال بعد، همسر و فرزندانش هم به او پیوستند.

علی تهرانی در سال‌های ابتدایی اقامت در عراق با رادیو و تلویزیون دولتی این کشور همکاری داشت و علیه حاکمان جمهوری اسلامی و به‌خصوص روح‌الله خمینی، سخنرانی می‌کرد.

خانواده تهرانی در سال ۱۳۷۴ به ایران بازگشتند و شیخ علی تهرانی خود را در یکی از پاسگاه‌های مرزی به نیروهای جمهوری اسلامی تسلیم کرد. او در دادگاه ویژه روحانیت به ۲۰ سال زندان محکوم شد و تا سال ۱۳۸۴ که در زندان بود، چند بار اعتصاب غذا کرد. او در نهایت پس از ۹ سال آزاد شد و فعالیت‌ سیاسی را کنار گذاشت.

ماموران امنیتی، در سال ۱۴۰۰، فریده مرادخانی، دختر علی تهرانی، را پس از اینکه در مراسم بزرگداشت هشتادوسومین زادروز شهبانو فرح پهلوی، شعری درباره او و ایران خواند، بازداشت کردند. در همان زمان، برادر او، محمود مرادخانی که در پاریس زندگی می‌کند، در گفت‌وگو با صدای آمریکا، افشا کرد که ماموران حکومت به خانواده‌اش گفته‌اند «سروصدا» نکنند زیرا می‌ترسند مادر آن‌ها (خواهر خامنه‌ای) صحبتی بکند و مطالبی را بگوید که «برای رژیم و شخص علی خامنه‌ای بسیار سخت خواهد شد».

او با تاکید بر اینکه مادرش از سال ۱۳۸۸ تماس‌ با برادرش (علی خامنه‌ای) را قطع کرده و مخالف جدی این رژیم شده است، اضافه کرد: «البته او همیشه همراه پدرم با جمهوری اسلامی مخالف بود.»