وزیر علوم خبر داد: راه‌اندازی دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه‌ها

بهانه راه‌اندازی این دفتر گسترش همکاری‌های دانشگاه و نیرو‌های مسلح اعلام شد

ایجاد دفتر برای نیرو‌های مسلح در دانشگاه‌ها می‌تواند پوششی برای گسترش اقدام‌های اطلاعاتی و امنیتی علیه دانشگاهیان باشد- AFP

مقام‌های جمهوری اسلامی قصد دارند برای دور زدن قانون ممنوعیت ورود نظامیان و نیرو‌‌های مسلح به دانشگاه‌ها، برای نیرو‌های مسلح در تمام دانشگاه‌های ایران دفتر ایجاد کنند.

به گزارش رسانه‌های داخل ایران، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم و تحقیقات و فناوری، خبر راه‌اندازی این دفاتر را در پنجاه‌وهفتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور، اعلام کرد و گفت:‌ «برای تعامل وزارت علوم با ستاد کل نیروهای مسلح، قرار شد در هر دانشگاه، یک دفتر به نماینده نیروهای مسلح اختصاص داده شود.»

او هدف از راه‌اندازی این دفاتر را پیگیری «قراردادها و تفاهم‌نامه‌های دانشگاهی با نیرو‌های مسلح و امریه سربازی پارک‌های علم و فناوری» عنوان کرد.

این تصمیم جنجالی پس از آغاز دور جدید اعتراض‌های سراسری در ایران، در دستور کار مقام‌های جمهوری اسلامی قرار گرفت. دانشگاه‌ها و دانشجویان در این اعتراض‌های سراسری که بیش از یک ماه از آن می‌گذرد، نقشی محوری داشته‌اند و به عنوان مثال اعتراض‌ها در دانشگاه صنعتی شریف که به حمله نیرو‌های سرکوبگر به دانشگاه و بازداشت تعدادی از دانشجویان معترض منجر شد، به‌شدت بازتاب‌ یافت و محکومیت‌های بین‌المللی و قابل‌توجهی را به دنبال داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته نخستین حمله سازماندهی‌شده نظامیان جمهوری اسلامی به دانشگاه مربوط به وقایع کوی دانشگاه تهران در تیر ۱۳۷۸ است که با رسوایی سیاسی و فرهنگی فراوانی برای جمهوری اسلامی همراه شد. پس از این حمله بود که مجموعه قوانین و آیین‌نامه‌های مشخصی تدوین شد که ورود نیرو‌های مسلح به منظور اعمال قانون یا برخورد با معترضان در محوطه دانشگاه‌ها را ممنوع می‌کرد؛ هرچند این قانون در پاره‌ای موارد نقض شد که حمله اخیر به دانشگاه صنعتی شریف از آن جمله است.

ممنوعیت ورود نیرو‌های مسلح به محوطه دانشگاه‌ها و ناتوانی نیروهای حراست و بسیج و برخی انجمن‌های اسلامی در سرکوب اعتراض‌های دانشجویی می‌تواند مهم‌ترین علت راه‌اندازی دفتر نیرو‌های مسلح در دانشگاه‌ها باشد. در صورت تحقق چنین سیاستی، نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی و انتظامی و نظامی می‌توانند تحت پوشش فعالیت این دفاتر بر دانشگاه‌ها مسلط شوند و نظارت بر دانشجویان و استادان را تشدید کنند.

این دفاتر در عین حال می‌توانند به ابزاری برای شناسایی آن‌ دسته از استادانی تبدیل شوند که به گفته علی خامنه‌ای، دانشجویان را به مهاجرت از ایران تشویق می‌کنند.