اعتصاب‌های عمومی در ایران؛ از پالایشگاه آبادان تا دانشگاه تهران

فرهنگیان کردستان از تمام آحاد جامعه دعوت کردند به اعتصاب و اعتراض‌های سراسری ملحق شوند

دومین ماه خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی در حالی آغاز شد که شمار زیادی از کارگران، دانشگاهیان، فرهنگیان، بازاریان، کسبه و رانندگان به اعتصاب‌های عمومی پیوسته‌اند و تعداد اعتصاب‌کنندگان همچنان در حال افزایش است.

هم‌اکنون کارگران بخش‌های مختلف از جمله پتروشیمی عسلویه، پتروشیمی بندرعباس، پتروشیمی آبادان، پتروشیمی بوشهر، پتروشیمی پارس جنوبی، پتروپالایش کنگان، فولاد غدیر و نی‌ریز فارس در اعتصاب‌اند. همچنین شمار زیادی از کارمندان و کارگران شرکت نفت نیز دست از کار کشیده و به اعتصاب‌ها ملحق شده‌اند. اعتصاب کارگان نیشکر هفت‌‌تپه نیز که از روز سه‌شنبه، ۲۶مهر، آغاز شد، همچنان ادامه دارد.

روز سه‌شنبه، علاوه بر کارگران نیشکر هفت‌تپه، گروهی از رانندگان تانکرهای حمل سوخت پالایشگاه آبادان اعتصاب کردند. این خبر را شورای سازماندهی اعتراض‌های کارگران پیمانی نفت اعلام کرد و با انتشار ویدیویی از اعتصاب رانندگان، نوشت: «این تانکرها متعلق به بخش خصوصی و بخش پالایشگاهی‌اند که از ورود به پالایشگاه آبادان خودداری کردند و با خاموش کردن ماشین‌های خود در میدان گیت ۱۸ این پالایشگاه، راه ورودی را بستند.»

در حالی‌ که ویدیوهای اعتصاب رانندگان در رسانه‌های اجتماعی به‌طورگسترده منتشر شده است، روابط عمومی شرکت پالایش نفت آبادان روز چهارشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای، اعتصاب رانندگان را تکذیب کرد و مدعی شد: «رسانه‌های معاند در اقدامی مضحک، تصاویری از استقرار تانکرهای حامل سوخت را با عنوان اعتصاب رانندگان شرکت پالایش نفت آبادان منتشر کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های جمهوری اسلامی از یک سو تلاش می‌کنند با تکذیب اعتصاب‌های کارگری، اوضاع را عادی جلوه دهند و از سوی دیگر، با روش‌های تکراری سرکوب و بازداشت قصد دارند به اعتصاب‌ها پایان دهند. شورای سازماندهی اعتراض‌های کارگران پیمانی نفت بازداشت تعدادی از کارگران را تایید کرد اما آمار دقیق بازداشتی‌ها مشخصی نیست.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از شروع اعتصاب‌ها در پتروشیمی‌های بوشهر، هنگام، عسلویه و آبادان، ماموران امنیتی به خوابگاه‌ کارگران یورش بردند و تعدادی از کارگران را دستگیر کردند. شورای سازماندهی اعتراض‌های کارگران پیمانی نفت، پیش‌تر اعلام کرده بود که این دستگیری‌‌ها و تهدیدها «نه تنها ذره‌ای در عزم ما برای ادامه اعتراض تاثیر ندارد، بلکه این سرکوبگری‌ها خشم ما را صدچندان افزایش می‌دهد».

بر اساس اعلام اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران کارخانه کیان‌تایر هم در اعصاب‌اند. برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز از پیوستن کارگران کارخانه نساجی بروجرد به اعتصاب‌های سراسری خبر داده‌اند.

اعتصاب کسبه و بازاریان

با وجود جو شدید امنیتی حاکم بر شهرهای کردنشین ایران، بسیاری از کسبه و بازاریان این مناطق همچنان در اعتصاب‌اند. بازاریان شهر مهاباد چهارشنبه، ۲۷ مهر، با بستن مغازه‌های خود اعتصاب عمومی را ادامه دادند. ویدیوهای منتشرشده از بوکان نیز نشان می‌دهد که کسبه و بازاریان این شهر نیز در حمایت از اعتراض‌های مردمی، مغازه‌های خود را بسته نگه‌ داشته‌اند. مغازه‌داران و کسبه دیواندره و مناطقی از سنندج هم در اعتصاب‌اند.

اعتصاب سراسری دانشگاهیان

بر اساس اعلام خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، تا روز چهارشنبه، ۲۷ مهر، ۸۱ دانشگاه ایران به اعتراض‌های عمومی پیوستند و تاکنون ۲۰۵ دانشجو بازداشت شده‌اند. سرکوب شدید دانشگاهیان و بازداشت و پرونده‌سازی حکومت در خاموش کردن اعتراض‌های دانشجویی و دانشگاهی موثر نبود و علاوه بر اینکه برخی استادان به صورت جمعی یا فردی دست از کار کشیده و کلاس‌های درس را تحریم کرده‌اند، شمار زیادی از دانشجویان نیز از رفتن به کلاس‌های درس امتناع می‌کنند.

ویدیوهایی منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی اعتصاب دانشجویان زاهدان، کرمانشاه و اصفهان را نشان می‌دهد. روز چهارشنبه هم اعتراض‌های دانشجویی در بیشتر مراکز دانشگاهی ایران ادامه یافت. دانشجویان می‌گویند تا آزادی تمام دانشجویان بازداشتی به اعتصاب و اعتراض ادامه می‌دهند اما علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تعطیلی کلاس‌های درس را به «دشمنان» و «عوامل پشت صحنه» نسبت داد و مدعی شد که «لنگ و تعطیل کردن دانشگاه برای دشمنان پیشرفت کشور مغتنم است».

دانشجویان دانشگاه تهران روز چهارشنبه در اعتراض به «سرکوب و حمله وحشیانه نیروهای حراست» به دانشجویان در پردیس مرکزی دانشگاه تهران، اعتصاب کردند. به گفته آن‌ها، نیروهای حراست دانشگاه به بازوی سرکوب تبدیل شده‌اند و تاکنون دست‌کم ۳۰ دانشجو را در ساختمان‌های دانشگاه زندانی کرده، کتک زده و سپس پرونده آنان را به کمیته انضباطی فرستاده‌اند.

فراخوان همبستگی معلمان

دانش‌آموزان و فرهنگیان از ابتدای خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی نقش مهمی ایفا کردند. دانش‌آموزان در بسیاری از مدارس با برگزاری تجمع‌های اعتراضی و تحریم کلاس‌های درس، به اعتراض‌ها پیوستند و شماری از فرهنگیان نیز به شکل فردی یا گروهی اعلام کردند در اعتراض به کشتار و دستگیری کودکان، از رفتن به کلاس درس خودداری می‌کنند.

طی روزهای گذشته برخی معلمان از جمله عاتکه رجبی، آنا خستوان و سعید مطهری با انتشار پیام‌های ویدیویی جداگانه، خبر دادند که همکاری خود را با آموزش‌ و پرورش قطع می‌کنند.

فرهنگیان شاغل و بازنشسته کردستان نیز روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای، همبستگی خود را با «آزادی‌خواهانی» که در خیابان در برابر گلوله «سرکوبگران رژیم آخوندی» ندای ژن، ژیان، آزادی سر می‌دهد، اعلام کردند و از تمام آحاد جامعه خواستند که به اعتراض‌ها و اعتصاب‌های سراسری ملحق شوند.

پیش از آن، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان هم در بیانیه‌ای، «قتل و بازداشت دانش‌آموزان» را محکوم کرده و خواهان عزل «وزیر بی‌کفایت آموزش‌ و پرورش» شده بود. این شورا از معلمان خواسته بود از روز یکشنبه، ۲۴ مهر، تا چهارشنبه، ۲۷ مهر، کلاس‌های درس را به کرسی آزاداندیشی تبدیل کنند و درباره «ظلم‌های اعمال شده به‌ویژه علیه دانش‌آموزان مظلوم در مدارس روشنگری کنند».