خیزش سراسری با تداوم اعتصاب و اعتراض کارگران و دانشجویان

کارگران هفت تپه نیز از صبح سه شنبه با وجود وعده‌های مدیران دست به اعتصاب زدند

در پی خیزش سراسری مردم ایران، بخشی از بازاریان و کارگران و فرهنگیان به اعتصاب سراسری پیوستند تا با این کار همراهی خود با مردم ایران را نشان دهند و گامی مهم در راه رسیدن به هدف نهایی مردم بردارند. براساس گزارش‌ها اعتصاب کارگران پیمانی پالایشگاه‌های ماهشهر، عسلویه،‌ بندرعباس و آبادان در روز سه‌شنبه کماکان ادامه دارد و کارگران مجموعه هفت تپه نیز به اعتصابات سراسری اضافه شدند.

از سوی دیگر ویدئویی از اعتصاب رانندگان شرکت‌های حمل تانکرهای نفت آبادان منتشر شده است. کارگران در شرکت‌های پتروشیمی و گاز در عسلویه نیز کماکان اعتصاب خود را ادامه می‌دهند. اعتصاب در پالايشگاه يكم که یکی از اولین گروه‌‎هایی بود که به اعتصاب کارگران صنعت نفت پیوست کماکان ادامه دارد. برخی گزارش‌ها حاکی است که کارگران اعتصابی تهدید شده‌اند که در صورت تداوم آن اجازه خروج از پالایشگاه به آن‌ها داده نمی‌شود و بازداشت خواهند شد.

کارگران کارکنان مجتمع کشت و صنعت هفت‌تپه در استان خوزستان نیز با وجود تلاش مدیران برای جلوگیری از این اعتصاب و واریز ۷ میلیون تومان برای کارگران، امروز دست به اعتصاب زدند. کارگران هفت‌تپه اعلام کردند که روز چهارشنبه ساعت هشت صبح بار دیگر تجمع و اعتصاب خود را ادامه خواهند داد. مطالبات این کارگران شامل همسان سازی حقوق‌ها، بازگشت به کار اسماعیل بخشی از نمایندگان اخراجی کارگران هفت تپه، پاداش کشت، و بن نوشت‌افزار برای دانش‌آموزان هفت تپه عنوان شده است.

کارگران کارخانه کیان‌تایر نیز از روز دوشنبه ۱۸ مهرماه دست از کار کشیده و تاکنون در اعتصاب به سر ‌می‌برند. اعتراض این کارگران به عدم پرداخت حق بیمه‌ها از تیرماه و بسته شدن خدمات درمانی آنهاست. از سوی دیگر حقوق شهریورماه نیمی از کارگران نیز تاکنون پرداخت نشده است. این کارگران روز شنبه ۲۳ مهرماه با سردادن شعار در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان خواستار پیگیری تعیین تکلیف شرکت توسط مسئولین شدند که از طرف سپاه ناحیه اسلامشهر و پلیس امنیت مورد تهدید شدید قرار گرفتند.

کارگران کیان‌تایر اعلام کردند که هم‌اکنون تنها ۸۳۰ نفر کارگر در استخدام شرکت مانده‌اند. تعداد ۶۰ نفر از کارگران از ماه قبل تمدید قرارداد نشده‌ و ۱۳ نفر هم در شهریورماه اخراج شدند. تعداد دیگری از کارگران نیز بخاطر شرایط بحرانی کارخانه و عدم رسیدگی مسئولان به موضوع تعیین تکلیف شرکت استعفا داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهریار آهی، تحلیلگر سیاسی روز سه‌شنبه در گفتگو با ایندیپندنت فارسی با اعلام این که اعتصابات مرحله دوم انقلاب است افزود: «مرحله اول انقلاب اعتراضات خیابانی‌ست که خیلی وقت‌ها مدیریت متمرکزی ندارد. اما این اعتراضات باید منجر به اعتصابات سراسری شود. تا چرخ زندگی عادی کشور از کنترل نظام خارج شود و به مرحله سوم یعنی فروپاشی، برسد.»

دانشگاه همگام با اعتصاب‌های سراسری

اعتراضات دانشجویی نیز کماکان ادامه دارد. دانشجویان که پیش از این با حمایت از کارگران و اعتصابات سراسری اعلام کرده بودند در کنار اعتصابیون خواهند ایستاد؛ در چند شهر مختلف اعتراضات خود را ادامه دادند.

دانشجویان دانشگاه خلیج فارس در بوشهر با سر دادن شعار «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر» اعتراضات خود را ادامه دادند. در ان تجمع همچنین با شعارهای «دانشجو کارگر اتحاد اعتصاب» و «کارگر نفت ما، رهبر سرسخت ما» از اعتصابات سراسری کارگران صنعت نفت حمایت کردند. دانشجویان این دانشگاه همچنین با حمایت از زندانیان اوین شعار «به پشت ما تیر زدن، اوین رو آتیش زدن» سر دادند.

تجمع امروز دانشجویان دانشگاه مازندران علی‌رغم جو سنگین امنیتی و حضور پرشمار لباس شخصی‌ها در داخل و بیرون دانشگاه ادامه یافت.

کانال شورای صنفی دانشجویان خبر داد در جریان تجمع دیروز و پس از خروج دانشجویان از دانشگاه، حداقل سه دانشجو بازداشت شدند. همچنین در اتفاقات روز دوشنبه دانشگاه مازندران حضور آمبولانس بابل‌کلینیک به عنوان بازوی سرکوب در دانشگاه مازندران دیده شده است.

بر اساس گزارش‌ها دانشجویان دانشکده هنر دانشگاه تبریز، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه گیلان، دانشکده فیزیک دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیر، دانشگاه هنر تهران، خوارزمی تهران و دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد شیراز نیز روز سه شنبه در محوطه دانشگاه خود تجمع اعتراضی برگزار کردند.