لغو فعالیت قطارها و مدارس و اعتصاب اتحادیه‌های کارگری در فرانسه

روز یکشنبه نیز هزاران نفر در اعتراض به افزایش قیمت‌ها به خیابان‌های پاریس آمدند

این اعتصاب‌ها عمدتا بخش دولتی کشور فرانسه را تحت تاثیر قرار داده‌‌اند-Damien MEYER / AFP

پس از دعوت به اعتصاب سراسری در فرانسه ازسوی چندین اتحادیه‌ کارگری این کشور، روز سه‌شنبه، ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر)، حرکت قطارها در این کشور حدودا به نصف کاهش یافت و فعالیت مدارس نیز با اختلال مواجه شد.  

به گزارش خبرگزاری رویترز، این اعتصاب‌ها که عمدتا بخش دولتی کشور فرانسه را تحت تاثیر قرار داد، به‌دنبال خشم عمومی ناشی از تورم و ناکافی‌بودن درآمدها در این کشور اتفاق افتاده است. 

اعتصاب کارگران پالایشگاه که در حال گسترش به سایر بخش‌ها است، به یکی از سخت‌ترین چالش‌های امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، از زمان انتخاب مجددش در ماه مه تبدیل شده است. با وجود این، در کنار امیدواری رهبران اتحادیه‌های کارگری فرانسه برای دوام اعتصاب‌ها در این کشور، نظرسنجی انجام‌شده برای تلویزیون «بی‌اف‌ام» نشان داد که تنها ۳۹ درصد مردم از فراخوان روز سه‌شنبه برای اعتصاب سراسری حمایت کردند، درحالی‌که ۴۹ درصد با آن مخالف بودند و بسیاری نیز اعتصاب کارگران پالایشگاه نفت را مناسب ندانستند. 

اولیویه وران، سخنگوی دولت فرانسه، در واکنش به موج اعتصاب‌های اخیر در این کشور، وضعیت موجود را غیرعادی توصیف کرد و گفت: «صف رانندگان نگران اختلال در عرضه پمپ بنزین‌ها افزایش یافته است. به هر تعداد که ضروری تشخیص داده شود، درخواست به‌کارگیری کارکنان بیشتر برای کار در پالایشگاه‌ها خواهیم داشت. متوقف‌کردن فعالیت پالایشگاه‌ها، زمانی‌که برسر دستمزد به توافق رسیده‌ایم، منطقی نیست.»

با افزایش تنش‌ها در دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو، اعتصابات به دیگر زیرمجموعه‌های بخش انرژی، ازجمله غول هسته‌ای «ای‌دی‌اف»، نیز سرایت کرده است، جایی‌که کار تعمیر و نگهداری آنچه برای تامین برق اروپا حیاتی است، به‌تعویق خواهد افتاد. به گفته برخی از کارشناسان، اعتصابات اخیر روی کار در نیروگاه‌های هسته‌ای، از جمله در نیروگاه پنلی، نیز تاثیر می‌گذارد.

اپراتور راه‌آهن عمومی فرانسه اعلام کرد که رفت‌وآمد قطارها ۵۰ درصد کاهش یافته است، اما هیچ اختلال عمده‌ای در خطوط ملی وجود ندارد؛ با این حال، حرکت برخی از قطارهای بین لندن و پاریس به‌دلیل اعتصاب لغو شده‌ است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عرصه آموزش‌و‌پرورش،‌ داده‌ها نشان می‌دهد که کمتر از ۱۰درصد معلمان دبیرستان روز سه‌شنبه اعتصاب کرده‌اند و تعداد آن‌ها در مدارس ابتدایی کمتر است. فراخوان اعتصاب بیشتر در هنرستان‌هایی مشاهده شده که معلمان آن‌ها مخالف اصلاحات برنامه‌ریزی‌شده‌اند.

الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه، روز یکشنبه گفت که این اعتصاب‌ها درحالی اتفاق می‌افتد که دولت قرار است بودجه سال ۲۰۲۳ را با استفاده از اختیارات ویژه قانون اساسی تصویب کند و چنین اقدامی به آن‌ها اجازه می‌دهد رای‌گیری در پارلمان را دور بزنند.

همزمان با دست از کار کشیدن برخی از کارگران و کارمندان دولتی، تظاهرات‌‌هایی نیز در سراسر فرانسه برنامه‌ریزی شده است که یکی از بزرگ‌ترین آن‌ها قرار است در پاریس برگزار شود.

روز یکشنبه نیز هزاران نفر در اعتراض به افزایش قیمت‌ها به خیابان‌های پاریس آمدند. در آن تظاهرات، ژان لوک ملانشون، رهبر حزب چپ تندرو (فرانسه بدون تعظیم) و همچنین آنی ارنو، برنده جایزه نوبل ادبیات امسال، حضور داشتند.

بیشتر از جهان