اوکراین: حکومت ایران فریبکار است؛ برای قطع کامل روابط اقدام می‌کنیم

حکومت ایران قرار است علاوه بر پهپاد، موشک نیز در اختیار روسیه بگذارد

همزمان با تداوم حملات نیروهای روسی با پهپادهای ساخت ایران به مناطق مختلف اوکراین، وزارت خارجه این کشور در حال ارائه طرحی برای قطع کامل تمامی روابط دیپلماتیک با حکومت ایران است.

وزیر خارجه اوکراین روز سه‌شنبه مقام‌های حکومت ایران را به «فریبکاری» متهم کرد و گفت آنها پیشتر مدعی شده بودند از جنگ در اوکراین حمایت نمی‌کنند، در حالی که سلاح در اختیار روسیه قرار داده‌اند. به‌گفته وزیر خارجه اوکراین، اقدام‌های حکومت ایران «شرورانه» است.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۱۸ اکتبر(۲۶مهرماه) به‌نقل از دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین نوشت: حکومت ایران عامل بهم خوردن روابط دیپلماتیک تهران و کی‌یف است و در این زمینه مسئولیت کامل دارد.

به‌گفته وزیر خارجه اوکراین، طرح قطع کامل روابط دیپلماتیک با حکومت ایران، به‌زودی به دفتر ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، ارائه می‌شود.

وزیر خارجه اوکراین، در بخش دیگری از صحبت‌های روز سه‌شنبه‌اش گفت: کی‌يف اطمینان دارد پهپادهای انتحاری که نیروهای روسی در حملات ماه‌های گذشته به‌کار برده‌اند، ساخت حکومت ایران است.

به‌گفته کولبا، اوکراین آماده است تا مجموعه بزرگی از شواهد، مدارک و مستندات گردآوری شده را در اختیار دولت‌های اروپایی قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیمیترو کولبا همچنین از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه حکومت ایران به‌واسطه «کمک به نیروهای روسیه برای کشتن اوکراینی‌ها» اعمال کند.

به‌گفته وزیر خارجه اوکراین، کی‌يف گزارش‌هایی در اختیار دارد که نشان می‌دهد حکومت ایران قصد دارد مجموعه‌ای از موشک‌های باستیک خود را برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار نیروهای روسیه قرار دارد. بنابراین لازم است مجموعه‌ای از تحریم‌های شدید علیه حکومت ایران وضع شود.

همزمان رویترز در گزارش دیگری به‌نقل از منابع خود نوشت، مقام‌های حکومت ایران به روسیه قول داده‌اند علاوه بر هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌های زمین‌به‌زمین نیز در اختیار نیروهای روسی قرار دهند.

مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی تمامی این گزارش‌ها را رد کرده‌اند. نیروهای روسی نیز تاکنون درباره به‌کارگیری از هواپیماهای بدون سرنشین سکوت کرده‌اند.

 روسیه معمولا از پهپادهای ساخت حکومت ایران برای هدف قرار دادن مراکز انرژی اوکراین استفاده می‌کنند. به‌نوشته رویترز، تنها در روز دوشنبه، در جریان حملات پهپادی روسیه به پایتخت اوکراین چهار تن کشته شدند. 

بیشتر از جهان