نگرانی روزافزون از گرسنگی و زمستان سخت در افغانستان

بیش از ۱۵ میلیون نفر در افغانستان به غذای کافی دسترسی ندارند

صلیب سرخ جهانی بیشتر روی کمک به قربانیان جنگ متمرکز است، اما همچنان نگران وضعیت معیشتی مردم نیز می‌باشد-WAKIL KOHSAR / AFP

همین که به اواخر ماه اول پاییز می‌رسیم، گویی زمستان آغاز شده است. هرچند هنوز برف نباریده، ولی سرما در حدی است که مردم به گرم کردن خانه‌های خود نیاز دارند. و این همان دغدغه بزرگ مردم و شماری از نهادهای جهانی است که فرارسیدن زمستان و نبود امکانات اولیه رفاهی را برای کمک در فصل زمستان، هشدار می‌‌دهند. 

صلیب سرخ جهانی که بیشتر روی کمک به قربانیان جنگ متمرکز است، از وضعیت معیشتی مردم نیز نگران است. این نهاد بین‌المللی به تازگی نگرانی خود را از چالش‌های بزرگ مردم افغانستان در زمستان پیش رو ابراز داشته است. دفتر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان، در یک رشته توییت گفته است که مردم افغانستان به شدت به کمک جامعه جهانی نیازمندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صلیب سرخ در این توییت‌ها می‌نویسد که بحران در افغانستان پایانی ندارد، زیرا بیشتر مردم به زندگی در خیابان‌ها و تلاش برای یافتن غذا وادار شده‌اند. در حالیکه میلیون‌ها افغان برای به دست آوردن لقمه‌نانی به هر دری می‌زنند و در جست‌وجوی کمک‌های بشردوستانه، به نهادهای کمک‌رسان رجوع می‌کنند، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ خواستار تداوم کمک‌های جامعه جهانی به مردم افغانستان شده است. 

در همین حال، دولت ژاپن روز یکشنبه گذشته، ۱۶ اکتبر، اعلام کرد که ۵.۵ میلیون دلار برای کمک به مردم افغانستان در نظر گرفته است که بیشتر در بخش بهداشت و سلامت به مصرف خواهد رسید. سازمان ملل متحد نیز خواهان کمک ۱.۱ میلیارد دلاری کشورهای جهان برای کمک به مردم افغانستان شده است. از سوی دیگر، با اینکه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ بیشتر بر معضلات ناشی از جنگ‌ و قربانیان آن تمرکز دارد، تلاش خود را برای کمک به بهبود زندگی افغان‌ها نیز جاری نگهداشته است و از جمله، برای دسترسی مردم به انرژی برق نیز با نهادهای مربوطه همکاری می‌کند. بر اساس یک گزارش تازه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، این نهاد از آغاز سال جاری میلادی تاکنون حدود ۱.۲ میلیون لیتر نفت، ۲۵ هزار لیتر روغن موتور، و قطعات یدکی ژنراتورهای نفتی به اداره برق افغانستان کمک کرده است. کمک صلیب سرخ همچنین باعث شده است که روزانه بین دو تا چهار ساعت آب آشامیدنی سالم در دسترس ۳.۸ میلیون شهروند ساکن کابل قرار گیرد. صلیب سرخ ۴۰۰ هزار لیتر نفت نیز برای فعال نگهداشتن ژنراتورهای تولید برق قندهار اختصاص داده است. 

بیش از چهار دهه جنگ و خشونت، سرمایه‌گذاری ناکافی در زیرساخت‌های آب و برق، چالش‌های اقتصادی به دلیل مسدود شدن دارایی‌ها و کمبود بودجه، جان میلیون‌ها نفر را در افغانستان به خطر انداخته است. هرچند کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با فراهم کردن وسایل دسترسی به آب و انرژی، به حمایت از مردم افغانستان ادامه می‌دهد، راه‌حل‌های بلندمدت نیز ضروری است. وضعیت بحرانی مردم افغانستان در حال حاضر، نیاز به کمک جامعه جهانی را به ضرورتی عاجل بدل کرده است. افغان‌ها به دلیل فقدان زیرساخت‌ها، توان تقویت اقتصادی خود را از دست داده‌اند. وابستگی افغانستان به کمک‌های جهانی در حدی است که در نبود آن، می‌توان احتمال فاجعه‌ای انسانی را متصور شد. نهادهای بین‌المللی هشدار می‌دهند که زمستان پیش رو برای مردم افغانستان پر چالش خواهد بود، زیرا شرایط زیستی و اوضاع مالی و معیشتی مردم، از گذشته نیز بدتر شده است. بنابراین، باید اجماع بزرگی از نهادهای بین‌المللی برای رفع نیازهای مردم در زمستان پدید آید. 

بیشتر از اقتصاد