تهدید بی‌سابقه؛ چین خلبانان نظامی سابق بریتانیا را استخدام می‌کند

پکن خلبانان نظامی بازنشسته را با دستمزد هنگفت ۲۴۰ هزار پوند در سال، اغوا کرده است

هیچ‌یک از خلبانانی که به استخدام ارتش خلق چین درآمده‌اند، تجربه کار با اف-۳۵، پیشرفته‌ترین ناوگان بریتانیا را ندارند - STR / AFP

چین بیش از ۳۰ خلبان نظامی سابق بریتانیایی را برای انتقال تخصصشان در مورد راه‌های شکست دادن هواپیماها و هلی‌کوپترهای جنگی غربی استخدام کرد که باعث شد که سازمان اطلاعات دفاعی بریتانیا «هشدار تهدید» صادر کند.

بنا بر ادعای این مقام‌ها، پکن این خلبانان نظامی بازنشسته، از جمله آن‌هایی که با هواپیماهای جنگنده پیشرفته پرواز می‌کردند را با دستمزد سالانه هنگفت حدود ۲۴۰ هزار پوند اغوا کرده است.

با این حال، دست بریتانیا بسته است؛ چون این استخدام ناقض هیچ‌یک از قوانین موجود، از جمله قانون اسرار رسمی شامل جاسوسی و خرابکاری، نیست. اما مقام‌ها به دلیل «تهدیدی» که اقدام چین برای «بریتانیا و منافع غرب» ایجاد می‌کند، به تلاش برای جلوگیری از این استخدام افزوده‌اند.

نیویورک‌تایمز به نقل از سخنگوی وزارت دفاع بریتانیا، گفت: «برای توقف طرح‌های استخدام چینی‌ها که هدفش شکار خلبانان شاغل و سابق نیروی مسلح بریتانیا برای آموزش کارکنان ارتش آزادی‌بخش خلق در جمهوری خلق چین است، گام‌های قاطعی برداشته‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بی‌بی‌سی به نقل از یک منبع ناشناس گزارش داد: «آن‌ها برای انتقال این دانش افراد بسیار جذابی‌اند. این طرح برای کمک به توسعه راهبردها و قابلیت‌های نیروی هوایی ارتش چین، از خلبانان بسیار باتجربه غربی استفاده می‌کند.»

گزارش‌ها حاکی از آن است که چین از نهادهای ثالث از جمله یک آکادمی پرواز مستقر در آفریقای جنوبی، برای جذب خلبانان بازنشسته استفاده می‌کند.

به گفته مقام‌ها، تلاش برای گزینش این خلبانان پیش از همه‌گیری کووید-۱۹ شروع شد، اما طرح مذکور به دلیل محدودیت‌های مرزی که چین برای مهار شیوع این ویروس اعمال کرد، متوقف شد و افزودند که روند استخدام در ماه‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته است.

یک مقام رسمی به اسکای نیوز گفت که هرچند تعداد کل کارکنان نظامی فعلی و سابق که چین آن‌ها را هدف قرار داده، مشخص نیست، «مطمئنا چیزی بیش از تعدادی محدود است».

به گزارش نیویورک‌تایمز، هیچ‌یک از خلبانانی که به استخدام ارتش خلق چین (PLA) درآمده‌اند، تجربه کار با اف-۳۵، پیشرفته‌ترین ناوگان بریتانیا، را ندارند و افزود افرادی که در فهرست حقوق‌بگیران قرار دارند، با هواپیماهای جنگی ناتو مثل تایفون، هریر، جگوار و تورنادو پرواز کرده‌اند.

خلبانان سایر کشورهای متحد نیز هدف این فرایند استخدامی‌اند.

یک منبع به اسکای نیوز گفت: «قرار نیست خلبانان چینی برای پرواز با جت‌های غربی آموزش ببینند. این طرح از خلبانان کارکشته غربی برای کمک به توسعه روش‌ها و قابلیت‌های نیروی هوایی ارتش چین استفاده می‌کند.»

«چینی‌ها می‌خواهند که اگر گر ارتش چین در زمینه‌‌های فوق با موقعیت‌های دشوار مواجه شود، درک درستی از جدیدترین نسل روش‌ها، رویکردها و توانمندی‌ها داشته باشند.»

به گفته وزارت دفاع، تلاش برای سخت‌تر کردن قوانین امنیتی و همین‌طور قراردادهای کاری ادامه دارد تا استخدام خلبانان را برای چین دشوارتر کند.

یک سخنگوی وزارت دفاع گفت: «برای توقف طرح‌های استخدام چینی‌ها که تلاش می‌کنند خلبانان شاغل و سابق نیروهای مسلح بریتانیا را برای آموزش کارکنان ارتش آزادی‌بخش خلق چین در جمهوری خلق چین شکار کنند، گام‌های قاطعی برداشته‌ایم.»  

«اکنون تمام کارکنان شاغل و سابق مشمول قانون اسرار رسمی‌اند و ما در حال بررسی استفاده از قراردادهای محرمانه و توافق‌نامه‌های فقدان افشا در وزارت دفاع‌ایم؛ در حالی‌ که لایحه جدید امنیت ملی نیز برای مقابله با چالش‌های امنیتی معاصر- از جمله همین یکی ابزارهای بیشتری به وجود خواهد آورد.»

© The Independent

بیشتر از جهان