هشدار مقام اطلاعاتی آلمان: باید در مورد «انتقال دانش» به چین هوشیار باشیم

«ساده لوحی برخی از بخش‌های جامعه آلمان به چین نگران‌ کننده است»

شرکت های بزرگ آلمانی در حال پیشبرد سرمایه گذاری های عظیم در چین هستند- NICOLAS ASFOURI / AFP

رئیس سرویس اطلاعات فدرال آلمان روز دوشنبه، ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر)،  گفت که برخی از بخش‌های جامعه آلمان هنوز «ساده‌لوحی» خاصی در قبال چین دارند و این نگران‌کننده است.

برونو کهل گفت: «وقتی سخن از طرز برخورد با مقام‌های چینی مطرح باشد، قطعا هنوز جا برای بهبود باقی است.»

کهل در جلسه سالانه پارلمانی روسای سرویس‌های مخفی آلمان گفت: «آلمان باید در مورد «انتقال دانش» به سمت چین هوشیار باشد، زیرا به نظر می‌رسد که تا سال ۲۰۴۹ چین به رهبر تکنولوژیک جهان تبدیل شود.

او تصریح کرد: «معتقدم نسبت به قبل تغییر بزرگی در آگاهی ایجاد شده است، اما البته اعتماد و ساده‌لوحی زیادی نیز در زمینه علمی وجود دارد که درست نیست.»

کهل از مشارکت شرکت‌های چینی در زیرساخت‌های کلیدی آلمان انتقاد کرد و گفت: «بر فرض یک بندر، گونه‌ای زیرساخت حیاتی است که پیش از پذیرش تعهد ساخت آن، باید خیلی با دقت بررسی شود.»

کهل هشدار داد که آلمان «باید برای این واقعیت آماده باشد»، و افزود: «اهرم‌های اقتصادی می‌تواند برای پیشبرد ایده‌های چین به‌کار گرفته شود.»

او تأکید کرد که اگر در آینده بین آلمان و چین سوء‌تفاهمی ایجاد شود، آلمان قدرت تصمیم‌گیری ندارد.

چین یک شریک تجاری کلیدی برای آلمان، به‌ویژه در صنعت خودروسازی این کشور، محسوب می‌شود و بحث و جنجال فزاینده‌ای در مورد روابط اقتصادی برلین و پکن در جریان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رابطه برلین با پکن در سال‌های اخیر نه تنها پیشرفتی نداشته بلکه کاهش یافته است. چند دلیل مهم در این زمینه، سیاست سخت‌گیرانه «کووید صفر» چین‌، تشدید تنش‌های چین با تایوان، و نگرانی‌های آلمان و اتحادیه اروپا از نقض حقوق بشر مسلمانان در منطقه سین کیانگ است.

گسست رابطه آلمان با روسیه بر سر جنگ اوکراین نیز به ارزیابی مجدد برلین از روابط اقتصادی‌اش با چین انجامیده است.

با این حال، با وجود جنجال رو به افزایش در روابط دو کشور، سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ آلمانی در چین هم‌اینک در جریان است.

شرکت بزرگ خودرو‌سازی فولکس واگن هفته گذشته اعلام کرد که در حال سرمایه‌گذاری ۲.۴میلیارد یورویی در چارچوب یک سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت رباتیک هورایزون چین است که به موضوع رانندگی هوشمند مربوط می‌شود.

کوسکو، غول کشتیرانی چینی، نیز قرار است در یک ترمینال کانتینری در هامبورگ ۳۵ درصد سهم داشته باشد؛ هرچند، به دلیل احتیاط‌های دولت فدرال آلمان، این موضوع هنوز نهایی نشده است.

بیشتر از جهان