خیزش مردم ایران در نگاه رسانه‌های جهان؛ «سد ترس شکسته است»

سی‌ان‌ان: حکومت ایران با پدیده بی‌سابقه پیوستن کودکان به تظاهرات مواجه است

پس از گذشت یک ماه از خیزش سراسری مردم ایران علیه حکومت، وقایع گوناگون مرتبط با این تظاهرات سراسری بخش عمده‌ای از اخبار، تحلیل‌ها و گزارش‌های رسانه‌های جهان را به خود اختصاص داده‌اند. تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران، اتفاق‌های مرتبط با آتش‌سوزی زندان اوین و حضور الناز رکابی بدون حجاب اجباری در مسابقات سنگ‌نوردی، بخش‌هایی از اخبار تازه‌ای‌اند که رسانه‌های جهان درباره ایران پوشش داده‌اند. بخش قابل‌توجهی از گزارش‌های نشریات چاپی و آنلاین نیز به همراه شدن دانش‌آموزان ایرانی با جنبش اعتراضی علیه جمهوری اسلامی به اشکال مختلف، اختصاص دارد.

گاردین: «این بار متوقف نمی‌شویم»

رسانه بریتانیایی گاردین در گزارشی که روز سه‌شنبه، هجدهم اکتبر (۲۶ مهر)، منتشر شد، به حضور دانش‌آموزان در اعتراض‌های ایران پرداخت. در این گزارش، با اشاره به مرگ اسرا پناهی، دانش‌آموز اردبیلی که گفته می‌شود بر اثر یورش نیروهای امنیتی به قتل رسید، آمده است: «دختر دانش‌آموز ایرانی به دلیل امتناع از خواندن سرود موردحمایت رژیم تا سر حد مرگ کتک خورد و کشته شد. مرگ او اعتراض‌های بیشتری را در سراسر ایران برانگیخت.»

در ادامه این گزارش تاکید شد: «اسرا پناهی فقط ۱۶ سال داشت و به این دلیل جانش را از دست داد که در مدح رهبر ایران سرود نخواند. اگرچه مقام‌های ایران مدعی شده‌اند که مرگ او ناشی از عوامل دیگری بوده، آنچه نمی‌توان کتمان کرد، این است که در تظاهرات اعتراضی اخیر ایران، دانش‌آموزان به عنوان نیرویی قدرتمند ظاهر شدند.»

نویسنده این مطلب به نقل از نوجوانی ایرانی که با او مصاحبه کرده است، نوشت: «مرگ نیکا شاکرمی، سارینا اسماعیل‌زاده، اسرا پناهی و بسیاری از کودکان و نوجوانان دیگر که حتی اسمشان را نمی‌دانیم ما را خشمگین کرده است. این مرگ فقط مربوط به آن‌ها نیست. جمهوری اسلامی بیشتر از ۴۰ سال است که مردم ما را می‌کشد. اما ما این بار متوقف نمی‌شویم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آکسیوس: نسل زد در خط مقدم اعتراض‌ها

وب‌سایت آکسیوس در گزارشی با عنوان «نسل زد؛ در خط مقدم اعتراض‌های ایران»، نوشت که به نظر می‌رسد تحولات رخ‌داده در ایران به نقطه‌ای بازگشت‌ناپذیر رسیده‌اند، زیرا اکنون تابوها شکسته شده‌اند.

در این گزارش می‌خوانیم: «در حالی که اعتراض‌ها در ایران پس از مرگ مهسا امینی به دومین ماه خود وارد می‌شود، یکی از ویژگی‌های متمایز این موج تظاهرات با جنبش‌های اعتراضی گذشته، نقش برجسته معترضان نسل زد به‌ویژه زنان جوان است. با اینکه معترضان با سرکوب شدید دولت از جمله خشونت مرگبار نیروهای امنیتی، محدودیت‌های اینترنتی و بازداشت‌های گسترده مواجه می‌شوند، جوانان همچنان به خیابان‌ها می‌روند و برای اعتراض آنلاین راه‌هایی پیدا می‌کنند تا آزادی‌های اجتماعی بیشتر و حکومتی داشته باشند که خواسته‌های مردم ایران را در نظر بگیرد.»

آکسیوس در ادامه، با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد سد ترس حتی در شهرهای کوچک ایران شکسته است، افزود: «زنان همواره بخشی از جنبش‌های اعتراضی در ایران بوده‌اند اما به گفته تحلیلگران، این واقعیت که قیام اخیر را زنان رهبری می‌کنند و همچنین سن بسیار کم بسیاری از معترضان، این موج تظاهرات را از گذشته متمایز می‌کند. به نظر می‌رسد آن‌ها ترس نسل‌های گذشته را ندارند؛ ضمن اینکه می‌خواهند آینده‌ای متفاوت از آنچه والدینشان سپری کرده‌اند، رقم بزنند.»

سی‌ان‌ان: پدیده بی‌سابقه پیوستن کودکان به تظاهرات

خبرگزاری سی‌ان‌ان هم حضور معترضان نسل جدید را دستمایه گزارش خود درباره تحولات اخیر در ایران قرار داد. در بخشی از گزارش این رسانه با عنوان «حکومت ایران با پدیده بی‌سابقه پیوستن کودکان به تظاهرات مواجه است»، می‌خوانیم: «جمهوری اسلامی ایران اوایل سال جاری، تلاش کرد یک آهنگ میهنی جدید ارائه کند که کودکان مدرسه‌ای را هدف قرار می‌داد. در این سرود با عنوان «سلام فرمانده»، از زبان کودکان گفته می‌شود که «من یک کودکم، اما زندگی من و خانواده‌ام همه متعلق به شما است». منتقدان این آهنگ را به عنوان تلاشی برای القای وفاداری به جمهوری اسلامی در کودکان محکوم کردند. اما حالا آنچه در ایران رخ می‌دهد، بیانگر این است که حکومت جمهوری اسلامی نتوانسته است پس از ۴۰ سال قدرت، نسل جوان را تحت سلطه خود درآورد.»

نویسنده این مطلب در ادامه افزود: «چیزی که از عکس‌ها و فیلم‌های منتشرشده برمی‌آید، این است که کودکان مدرسه‌ای ایران در مقیاسی بی‌سابقه، به رهبران کشورشان اعتراض می‌کنند و ممکن است مهار آن برای مقام‌ها دشوار باشد. چنانچه گروه‌های حقوق بشر می‌گویند، سرکوب کودکان در ایران وحشیانه بوده است و دولت با بازداشت و حتی خشونت، به کودکان معترض پاسخ می‌دهد.»

لوموند: خشم علیه طالبانی‌شدن ایران

روزنامه لوموند، چاپ فرانسه، روز سه‌شنبه گفت‌وگویی را با آزاده کیان، جامعه‌شناس ایرانی-فرانسوی، با عنوان «به تحریم‌ سرکوبگران معترضان نیاز داریم»، منتشر کرد. این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه پاریس سیته در مصاحبه با لوموند، تاکید کرد که «حمایت نمادین» جامعه جهانی از جنبش اعتراضی دیگر کافی نیست و لازم است گام‌های موثرتری برداشته شود.

کیان با اشاره به اینکه تضاد بین جامعه ایران و مقام‌های دینی روزبه‌روز بیشتر می‌شود، درباره دلایل خیزش سراسری مردم ایران در حال حاضر افزود: «مرگ مهسا امینی خشم زیادی را برانگیخت و باعث شد مردم، عمدتا زنان و همچنین مردان جوان، به خیابان‌ها بیایند. قتل این دختر جوان در شرایطی رخ داد که وضعیت اقتصادی مردم نامناسب است. تقریبا ۵۰ درصد جمعیت ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند و نرخ بیکاری بسیار بالا است، به‌ویژه در میان جوانان که در عین حال از همه آزادی‌ها محروم‌اند.»

این پژوهشگر ادامه داد: «از زمان روی کار آمدن ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهوری ایران، محافظه‌کاران افراطی به همه اشکال قدرت دست پیدا کرده‌اند. آن‌ها در حال اجرای چیزی‌اند که می‌توان آن را به عنوان یک سیاست «طالبانیزاسیون» توصیف کرد؛ همه این مسائل مردم را به‌شدت خشمگین کرد و به خیزش سراسری اخیر منجر شد.»