تداوم خیزش سراسری مردم ایران؛ فریاد اعتراض در تهران و آبدانان

دانشجویان علوم پزشکی اردبیل: «گزارش‌های کشکی، ننگ بر این پزشکی»

پنجمین هفته از خیزش سراسری مردم ایران با اعتراض‌های دانشجویی و مردمی در شهرهای مختلف کماکان ادامه دارد. در اعتراض‌های دوشنبه شب در تهران، معترضان در شهرک اکباتان بار دیگر به محوطه این شهرک آمدند و با خیزش سراسری مردم ایران همراهی کردند. علاوه بر آن، معترضان در شهرک نمونه سپاه نیز دوشنبه شب از ساختمان‌هایشان علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

ساکنان شهر آبدانان استان ایلام نیز دوشنبه شب به خیابان‌ها آمدند و علیه جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای شعار سر دادند. مردم این شهر مجسمه بسیجی در میدان شهر را به‌ آتش‌ کشیدند و خیابان‌های این شهر را تسخیر کردند. در این شهر میان معترضان و نیروهای امنیتی درگیری رخ داد.

با وجود اعمال محدودیت شدید بر دسترسی به اینترنت در ایران، روز دوشنبه هم ویدیوهایی از اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها دانشجویان در شهرهای مختلف منتشر شدند. در یک مورد، دانشجویان علوم پزشکی شاغل در بیمارستان خمینی اردبیل در واکنش به گزارش‌های جهت‌دار اخیر پزشکی قانونی در قبال کشته‌شدگان اعتراض‌ها، شعار «گزارش‌های کشکی، ننگ بر این پزشکی» سر دادند.

دانشجویان دانشگاه اردبیل، دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه آزاد تهران واحد پردیس نیز روز دوشنبه تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند. در ویدیو‌های منتشرشده از این تجمع‌ها در رسانه‌های اجتماعی، شعار «بسیجی برو بیرون» و «زن، زندگی، آزادی» دانشجویان شنیده می‌شود. در دانشگاه آزاد شهرکرد نیز دانشجویان تجمع کردند و شعار «آزادی، آزادی، آزادی» سر دادند.

گروهی از دانش‌آموزان در اصفهان نیز تجمع کردند و علاوه بر «مرگ بر دیکتاتور»، شعار «بسیجی جیره‌خور، آخرشه خوب بخور» سر دادند. دانش‌آموزان تهرانی نیز در چند مدرسه پسرانه و دخترانه این شهر در صبحگاه خود «زن زندگی آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» گفتند. گروهی از دانش‌آموزان در مدرسه‌ای در اصفهان هم با آهنگ «برای» شروین حاجی‌پور همخوانی کردند و هم‌زمان مقنعه‌های خود را از سر برداشتند.

شهرهای مختلف دنیا هم روز دوشنبه صحنه برگزاری اعتراض‌ ایرانیان بودند. در استانبول، ده‌ها نفر از ایرانی‌های ساکن این شهر مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی رفتند و علیه سیاست‌های جمهوری اسلامی شعار دادند و با مردم معترض ایران همراهی کردند. ایرانیان در هیوستون آمریکا نیز به خیابان آمدند و ضد جمهوری اسلامی شعار دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروهی از معترضان در رسانه‌های اجتماعی، برای روز چهارشنبه، ۲۷ مهر، فراخوانی صادر کرده‌اند. آن‌ها از مردم سراسر ایران دعوت کرده‌اند در این روز به خیابان‌ها بیایند. معترضان در این فراخوان اعلام کردند: «وقت نشستن نیست و برای ایرانی آزاد و خالی از دیکتاتور، باید امروز جنگید.» محل این تجمع تمامی محلات به‌خصوص مقابل دانشگاه‌ها و زمان آن ساعت ۱۲ ظهر اعلام شد.

جوانان محلات تهران، یکی از گروه‌های ناشناسی که در یک ماه اخیر فراخوان‌هایی برای برگزاری تجمع‌های اعتراضی صادر کرده بود، تا به این لحظه برای روز چهارشنبه فراخوان نداده‌اند.

از سوی دیگر، حامد اسماعیلیون همان‌طور که پیش از این اعلام کرده بود، برای شنبه آینده، فراخوان شرکت در تجمع اعتراضی صادر کرد. بر اساس این فراخوان، ایرانیان روز شنبه، ۲۲ اکتبر، در شهر برلین جمع خواهند شد. این تجمع اعتراضی علیه جمهوری اسلامی تا به امروز با استقبال بسیاری از ایرانیان مواجه شده است و ایرانی‌ها از سراسر آلمان و برخی کشورهای اروپایی قصد دارند در آن شرکت کنند.

طی روزهای گذشته، حامد اسماعیلیون با همراهی گروه ایرانیان مدافع عدالت و حقوق بشر کارزاری اینترنتی هم خطاب به سران کشورهای گروه جی۷ (بریتانیا، کانادا، امریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه و ایتالیا، به راه انداخت که در آن، از سران این کشورها خواسته شده است آزادی زندانیان سیاسی را از جمهوری اسلامی طلب کنند. در این کارزار همچنین درخواست شد سفرای جمهوری اسلامی در این کشورها عناصر نامطلوب معرفی و در اعتراض به رفتار غیرقانونی و غیرانسانی با معترضان در ایران، از این کشورها اخراج شوند. تاکنون حدود ۳۰۰ هزار نفر این نامه را امضا کرده‌اند.

کمیته حقوق کودکان سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای، با اشاره به کشته‌شدن دست‌کم ٢٣ کودک و نوجوان از جمله یک کودک ١١ ساله در جریان خیزش سراسری مردم ایران، نقض فاحش حقوق کودکان در جمهوری اسلامی را محکوم کرد و خواستار پایان دستگیری، شکنجه و کشتار آن‌ها شد. این کمیته در بیانیه خود، از جمهوری اسلامی خواست به تعهدات حقوق بشری خود در چارچوب کنوانسیون حقوق کودک پایبند باشد.

این کمیته حقوق بشری همچنین به کشته‌شدن کودکان با شلیک مستقیم یا بر‌ اثر ضرب‌وشتم نیروهای امنیتی اشاره کرد و بازداشت دانش‌آموزان در مدارس، شکنجه و بازداشت آن‌ها در «مرکز روانشناسی» را مایه نگرانی خواند.