کاهش تصادف با نصب چشم حدقه‌دار روی خودرو بدون راننده

اگر خودرو به عابر نگاه نکند، یعنی او را تشخیص نداده است. پس عابر می‌تواند بفهمد که نباید از خیابان عبور کند و از وقوع تصادف احتمالی جلوگیری می‌شود

هدف این بود که جانشینی مصنوعی برای ارتباط چشمی پدید آید - iflscience

طبق مطالعه جدیدی، نصب چشم‌های بزرگ کارتونی بر خودروهای بدون راننده می‌تواند از وقوع تصادف‌های جاده‌ای جلوگیری کند.

محققان دانشگاه‌های توکیو و کیوتوی ژاپن چشم‌های رباتیکی جلو یک خودرو گلف نصب کردند تا ببینند آیا عابران تصمیم‌های ایمن‌تری در عبور از خیابان می‌گیرند یا نه.

این چشم‌ها که دستی کنترل می‌شوند، طوری طراحی شده‌اند که نشان دهند آیا سامانه خودکار وجود عابر را شناسایی می‌کند، و بدین ترتیب سرعت خود را کم می‌کند یا می‌ایستد[یا خیر].

این محققان در مقاله‌ تازه منتشرشده خود با عنوان «آیا نصب چشم بر خودرو می‌تواند از میزان تصادف‌ها بکاهد یا نه؟»، نوشته‌اند: «اگر خودرو به عابر نگاه نکند، یعنی او را تشخیص نداده است. پس عابر می‌تواند بفهمد که نباید از خیابان عبور کند و از وقوع تصادف احتمالی جلوگیری می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«این نتایج نشان داد این چشم‌ها می‌تواند از وقوع احتمالی تصادف‌های رانندگی جلوگیری کند و مسیر نگاه آن‌ها می‌تواند احساس ذهنی ایمنی و خطر را در عابران افزایش دهد.»

هدف این بود که جانشینی مصنوعی برای ارتباط چشمی پدید آید که بتواند هنگام اجتناب از موقعیت‌های بالقوه خطرناک، ابزار حیاتی ارتباط بین رانندگان و عابران باشد.

وجود این چشم‌های کارتونی همچنین به عابران اخطار می‌دهد که خودرو را انسان نمی‌راند، و این می‌تواند به تصمیم‌گیری بهتر آن‌ها برای عبور از خیابان کمک کند.

این نتایج نشان داد که بیشتر افراد هنگام عبور از خیابان در صورتی که «نگاه» خودرو نزدیک‌شونده به آن‌ها باشد، احساس امنیت بیشتری دارند، گرچه برخی از مشارکت‌کنندگان مدعی شدند که این چشم‌های حدقه‌دار بسیار بزرگ، معذب‌کننده‌اند.

در این مطالعه آمده است که «یکی از زنان مشارکت‌‌کننده توضیح داد که یک علت این نارضایتی این بود که حس می‌کرد کسی دارد به او نگاه می‌کند و کمی ترسناک بود. یک مشارکت‌‌کننده مرد نیز همین نظر را داشت که این چشم‌ها ترسناکند، نه بانمک.»

«افزون بر این، بیش از نیمی از مجموع مشارکت‌‌کنندگان زن و مرد موافق (یا کاملا موافق) بودند که علم به این که خودرو راننده ندارد، ممکن است بر تصمیم آن‌ها در رد شدن از خیابان موثر باشد.»

این محققان حالا امیدوارند الگوریتم‌های متفاوتی برای کنترل این چشم‌ها تدوین کنند تا مقاصد و آگاهی محیطی هوش مصنوعی را به‌شکلی موثر منتقل کنند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی