حمدالله محب و احمد مسعود در مورد رسیدن به اجماع سیاسی گفت‌وگو کردند

احمد مسعود: «دروازه مقاومت به روی همه باز است»

محب عملکرد جبهه مقاومت ملی را تحسین کرد - 

JOE KLAMAR / AFP - FABRICE COFFRINI / AF

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی دولت اشرف غنی، روز جمعه ۲۲ مهر، در توییتی از گفت‌وگویش با احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، خبر داد. محب نوشت که در این گفت‌وگو در مورد راه‌های «بازگشت به دموکراسی و نظام جمهوری» صحبت کردند. یک منبع مطلع نزدیک به رهبری جبهه مقاومت ملی، با تایید این خبر، به ایندیپندنت فارسی گفت که احمد مسعود در صحبت با محب گفت: «دروازه مقاومت به روی همه باز است و از هر نوع همکاری استقبال می‌شود.»

با گذشت بیشتر از یک سال از سقوط دولت پیشین افغانستان و انتقادهایی که متوجه شخص حمدالله محب بوده است، اکنون این چهره جنجالی دولت اشرف غنی از تلاش‌های سیاسی‌اش برای برپایی دوباره نظام جمهوری خبر می‌دهد. محب روز جمعه در توییتی نوشت: «در سلسله گفت‌وگوهایی که با سیاستمداران داشتم، وضعیت کشور را با آقای احمد مسعود در میان گذاشتم. تمرکز اصلی این گفت‌وگو بازگشت به دموکراسی و نظام جمهوری بود که در آن از ارزش‌های ملی از جمله پرچم ملی محافظت می‌شود.»

یک منبع مطلع نزدیک به رهبری جبهه مقاومت ملی نیز این سخنان را تایید کرد و گفت حمدالله محب از احمد مسعود خواست جمهوریت و پرچم جمهوریت را در مبارزه فراموش نکنند. به گفته این منبع آگاه، محب از رهبران سیاسی پیشین افغانستان انتقاد کرد و گفت: «در حال حاضر، افغانستان را پاکستان اشغال کرده است». محب همچنین اعلام کرد که برای دموکراسی و احیای مجدد نظام جمهوری در افغانستان، تلاش می‌کند.

حمدالله محب در توییتی در مورد گفت‌و‌گویش با احمد مسعود نوشت: «ما تاکید کردیم که برای حل مشکل فعلی، به اجماع سیاسی نیاز است.»

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، تاکنون در مورد گفت‌وگویش با حمدالله محب اظهارنظری نکرده است. اما یک منبع موثق از جبهه مقاومت ملی به ایندیپندنت فارسی گفت که احمد مسعود در این گفت‌وگو اعلام کرد که «دروازه مقاومت برای همه باز است و هرکسی که بخواهد برای آزادی وطن کاری بکند، می‌تواند با جبهه صحبت و همکاری داشته باشد.»

مسعود پیش از این نیز در نشست افغانستان در وین، که اواسط سپتامبر برگزار شد، گفت در کنار مقاومت نظامی، به دنبال راه‌حل سیاسی برای معضل افغانستان نیز است. مسعود در این نشست، از تلاش‌هایش برای ایجاد اجماع سیاسی میان سیاستمداران و مردم افغانستان سخن گفت و بر مقاومت یکپارچه علیه طالبان تاکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمدالله محب پس از سقوط نظام جمهوری در افغانستان، به یکی از چهره‌های پرحاشیه و مورد انتقاد بسیاری از شهروندان افغانستان تبدیل شد. شمار زیادی از شهروندان و حتی برخی از چهره‌های سیاسی دولت پیشین افغانستان در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها، محب را یکی از عاملان اصلی فروپاشی دولت و ارتش افغانستان و تسلیم کشور به طالبان خواندند.

نخستین گفت‌وگوی احمد مسعود با حمدالله محب پس از فروپاشی دولت پیشین، در حالی صورت گرفت که این دو، از دید مردم افغانستان، در صفوف کاملا جداگانه و مقابل یکدیگر قرار دارند. شهروندانی که با حکومت طالبان بر افغانستان مخالف‌اند و از ظلم و استبداد طالبان شکایت دارند احمد مسعود را تنها رهبر افغانستان می‌دانند که پس از سقوط کشور به‌دست طالبان، ایستادگی کرد و به مقاومت مسلحانه علیه طالبان پرداخت. این در حالی است که محب بیشتر به‌عنوان فردی شناخته می‌شود که با استفاده از حلقه کوچک قدرت که در اختیار اشرف غنی، فضل‌الرحمن فضلی و شخص او بود، سبب فروپاشی دولت و از دست رفتن همه دستاوردهای ۲۰ سال اخیر افغانستان شد.