روسیه خطاب به ساکنان خرسون: این شهر الحاقی را خالی کنید

هفته گذشته، ارتش اوکراین ضدحمله گسترده‌ای را در جنوب آغاز کرد

خرسون یکی از چهار استان نیمه اشغالی اوکراین است که در ماه اخیر به‌صورت غیرقانونی به روسیه ضمیمه شدند - AFP

با نزدیک شدن نیروهای اوکراینی، روسیه به ساکنان منطقه خرسون که غیرقانونی به روسیه الحاق شده است، گفته آنجا را تخلیه کنند و این نگرانی را به وجود آورده است که این منطقه به خط مقدم جدید جنگ ولادیمیر پوتین تبدیل شود. خرسون یکی از چهار استان نیمه اشغالی اوکراین است که پوتین در ماه اخیر به‌صورت غیرقانونی آن‌ها را به روسیه ضمیمه کرد

ولادیمیر سالدو، فرماندار منصوب مسکو در خرسون روز پنجشنبه در بیانیه‌ای ویدیویی در تلگرام به ساکنان خرسون گفت که بچه‌هایشان را بردارند و فرار کنند.

سالدو گفت: «شهرهای منطقه خرسون هر روز در معرض حملات موشکی قرار می‌گیرد. به این ترتیب، حکومت منطقه خرسون تصمیم گرفته است به خانواده‌های این منطقه امکان بدهد برای استراحت و تحصیل به سایر مناطق فدراسیون سفر کنند.»

سالدو گفت: «ما این را به تمام ساکنان منطقه خرسون که می‌خواهند در برابر عواقب حملات موشکی از خود دفاع کنند، پیشنهاد می‌کنیم» و به مردم توصیه کرد: «فرزندانتان را بردارید و بروید.»

خرسون یکی از چهار استان نیمه اشغالی اوکراین است که پوتین در ماه اخیر به‌صورت غیرقانونی آن‌ها را به روسیه ضمیمه کرد و شاید بهترین آن‌ها باشد، چون هم تنها مسیر زمینی به شبه‌جزیره کریمه که روسیه در سال ۲۰۱۴ تصرف کرد و هم دهانه دنیپر، رودخانه غول‌پیکری که اوکراین را به دو نیم می‌کند در آن واقع است.

اما چند لحظه بعد از پیام فرماندار، معاون او این پیام را کم‌اهمیت خواند و تاکید کرد هیچ طرح تخلیه‌ای در کار نیست.

کریل استرموسوف گفت: «هیچ برنامه‌ای برای تخلیه خرسون وجود ندارد و نمی‌تواند موجود باشد.» و افزود: «کسی برنامه‌ای برای خروج نیروهای روسیه از منطقه خرسون ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته، ارتش اوکراین ضدحمله گسترده‌ای را در جنوب آغاز کرد، چندین روستا را در ساحل غربی رودخانه دنیپر به تصرف درآورد و به سمت شهر خرسون پیشروی کرد.

دراین‌حال، به گفته مقام‌های محلی روز پنجشنبه چندین تاسیسات غیرنظامی میکولایف، نزدیک‌ترین شهر بزرگ به خرسون که در اختیار نیروهای اوکراین قرار دارد، هدف قرار گرفت.

ویتالی کیم، فرماندار این منطقه گفت که دو طبقه بالای یک ساختمان مسکونی پنج طبقه تخریب شد و بقیه زیر آوار است و ساکنان آن‌که بچه ۱۱ ساله هم بین آن‌ها است، شش ساعت است زیر آن مدفون‌اند.

سه موشک روسی صبح پنجشنبه در شرق اوکراین، نزدیک بازار مرکزی کوپیانسک، شهر مهمی که ایستگاه راه‌آهن در آن قرار دارد و نیروهای اوکراینی در جریان پیشروی بزرگ خود در سپتامبر آن را باز پس گرفتند، منفجر شد.

در اثر اصابت این موشک‌ها مغازه‌ها ویران شد و خرده شیشه، آوار و ورقه‌های فلزی پیچ‌خورده خیابان‌های اطراف را فرش کرد.

دیمیترو که نخواست نام خانوادگی‌اش فاش شود، به زحمت از پله‌های کفش فروشی‌اش که روی آن آوار ریخته بود بالا رفت تا هر چیز سالمی را که می‌توانست از داخل مغازه ویران‌شده‌اش بیرون بکشد.

او در پاسخ به این سوال که فکر می‌کند چرا روس‌ها به مرکز تجاری کوپیانسک حمله کردند با کنایه گفت: «چه می‌دانم؟ لابد آن را یک هدف نظامی می‌دانند.»

پوتین تهاجم تضعیف‌کننده روسیه را بی‌اهمیت به حساب نمی‌آورد، او با هر ضربه که به مسکو وارد می‌شود، تهدیدهایش را تشدید می‌کند.

این هفته رئیس‌جمهوری روسیه بزرگترین حملات هوایی از زمان آغاز جنگ را انجام داد، بیش از ۱۰۰ موشک کروز شلیک کرد که عمدتا به زیرساخت‌های برقی و حرارتی اصابت کرد و برخی از آن‌ها نیز در پارک‌‌ها، جاده‌های شلوغ و مکان‌های گردشگری فرود آمد. پوتین گفت این حملات به تلافی انفجاری بود که موجب تخریب پل روسیه به کریمه شد.

متحدان ناتو روز پنجشنبه در نشست بروکسل از طرح‌هایی برای تقویت مشترک دفاع هوایی اروپا با پاتریوت و سایر سامانه‌های موشکی پرده‌برداری کردند.

کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان در مراسم امضای قراردادی که آلمان و بیش از ۱۲ عضو اروپایی ناتو متعهد شدند به‌طور مشترک تسلیحاتی برای «سپر هوایی اروپا» فراهم کنند، گفت: «ما در زمانه خطرناک بدشگونی به سر می‌بریم.»  

© The Independent

بیشتر از جهان