چگونه اثر گاز اشک‌آور و مواد شیمیایی را از بدن و لباسمان پاک کنیم

در برخورد اول مهم است که آب زیادی به صورت و چشم‌ها بپاشید. دقت کنید چنانچه موقعیتی ندارید تا دست‌ها را با صابون بشویید، آن‌ها را به صورت و چشم‌هایتان نزنید

مردم ایران در بزنگاه‌های مختلفی مورد سرکوب پلیس و در معرض عوامل کنترل اعتراض‌ها مانند گاز اشک‌آور قرار گرفته‌اند. پس از شکل‌گیری اعتراض‌های گسترده به کشته شدن مهسا امینی به دست پلیس امنیت اخلاقی، یکی از مواردی که این روزها بسیاری از زنان و مردان شجاع ایران با آن مواجه‌اند انواع گازهای اشک‌آور، دودزا و سمی‌ است که به منظور پراکنده کردن جمعیت معترضان استفاده می‌شود.

طبق گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، ترکیبات موجود در این ابزارهای سرکوب چند ثانیه بعد از تماس با بدن، چشم و پوست عمل می‌کنند. معمولا این اثرها موقتی‌اند و پس از اینکه فرد فضای مسموم را ترک کند و اثر مواد را از بدن خود تمیز کند، از بین می‌روند. هرچند ممکن است در شرایط تماس طولانی‌مدت با این مواد، خطرهای جدی‌تری مثل نابینایی وجود داشته باشد.

برای جلوگیری از مشکل‌های دائمی و احتمالی سلامتی، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری به افرادی که در معرض مواد به کار رفته در تجهیزات پلیس ضد شورش مانند گاز اشک‌آور قرار می‌گیرند، توصیه می‌کند لباس‌های خود را در اسرع وقت عوض کنند. این مطلب را تا انتها بخوانید تا همه نکات مهم در مورد نحوه ضدعفونی لباس‌ها و بدن از گاز اشک‌آور را بدانید.

اگر گاز اشک‌آور به صورت‌ پاشید چه باید بکنید؟

نشریه الور به نقل از جفری‌ای سیگلر، پزشک اورژانس دانشکده پزشکی دانشگاه واشینگتن در سنت لوئیس نوشته «اولین و مهم‌ترین کار ترک منطقه است. پس از اینکه به هوای تازه رسیدید، با آب فراوان پوست و لباس خود را بشویید تا گاز اشک‌آور که در اصل «پودر مواد» است، دفع کنید. سپس لباس‌هایتان را عوض کنید و بدنتان را با آب و صابون ضدعفونی کنید.»

در برخورد اول مهم است که آب زیادی به صورت و چشم‌ها بپاشید. دقت کنید چنانچه موقعیتی ندارید تا دست‌ها را با صابون بشویید، آن‌ها را به صورت و چشم‌هایتان نزنید.

به گفته دین وینسلو، پزشک بیماری‌های عفونی در بیمارستان استنفورد به الور، در چنین شرایطی به محض رسیدن به خانه دوش بگیرید و گاز را از بدن و موهای خود بزدایید.

پس از اینکه بدن خود را تمیز کردید، به لباس‌ها بپردازید. از آنجایی که مواد شیمیایی موجود در گازهای اشک‌آور و فلفل می‌توانند تا چند روز روی اجسام باقی بمانند، از پوشیدن لباس‌ها قبل از تمیز کردن آن‌ها خودداری کنید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چه زمانی باید لباس‌هایی که در معرض گاز اشک‌آور بوده‌اند دور انداخت؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می‌کند اگر گاز اشک‌آور مستقیما روی لباس پاشیده شده است، آن را در کیسه پلاستیکی قرار دهید و دور بیندازید، زیرا در این شرایط ممکن است غلظت مواد روی لباس خیلی زیاد باشد.

سون اریک جورت، دانشیار بیهوشی در دانشکده پزشکی دانشگاه دوک که در مورد چگونگی واکنش گیرنده‌های عصبی به محرک‌های شیمیایی تحقیق می‌کند، به الور گفت خیساندن لباس‌ها در مواد شوینده و شستن چندباره آن‌ها برای آلودگی‌های خفیف می‌تواند موثر باشد، هرچند که تضمینی وجود ندارد. او گفت: «بهتر است بقایای گاز اشک‌آور را به خانه نبرید، مخصوصا اگر در ارتباط با کودکان یا افراد سالمند‌ هستید.»

همچنین کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای ریوی مثل آسم یا انسداد مزمن ریه دارند، بهتر است در صورت قرار گرفتن در معرض گازهای اشک‌آور لباس‌های خود را بیرون بیندازند. الور از قول دکتر پاناگیس گالیاتساتوس، پزشک متخصص داخلی، ریه و مراقبت‌های اولیه در جان هاپکینز نوشت: «مواد شیمیایی گاز‌های اشک‌آور می‌توانند بیماری‌های ریوی را تشدید کنند.»

چطور گاز اشک‌آور را از لباس ضدعفونی کنید؟

به گفته وینسلو، استفاده از مواد شوینده معمولی در ماشین لباسشویی بلامانع است، اما تعداد دفعاتی که لباس‌های خود را می‌شویید به عوامل مختلفی بستگی دارد.

گالیاتساتوس گفت: «بستگی دارد چقدر در معرض گاز اشک‌آور قرار گرفته باشید. هرچه به قوطی نزدیک‌تر بوده باشید، غلظت ذرات بیشتر می‌شود و اگر خیلی نزدیک باشید، ممکن است لازم باشد لباس‌هایتان را بیرون بیندازید. اگر فقط از دورتر غبار آن روی بدنتان نشسته است، یک یا دو بار شستشو لباس کافی است.»

گالیاتساتوس و سیگلر معتقدند تجهیزات محافظ صورت یا عینک‌های محافظ را بهتر است دور بیندازید، چون نمی‌دانید چقدر آن‌ها را موثر تمیز کرده‌اید. به عقیده سیگلر می‌توانید پارچه‌هایی که برای پوشش صورت استفاده کردید در ماشین لباس‌شویی بیندازید، اما ماسک‌های یک‌بارمصرف مثل ماسک‌های جراحی را ضدعفونی نکنید و از استفاده مجدد آن‌ها خودداری کنید.

پس از تعویض لباس‌ها و دوش گرفتن باید حالتان بهتر شده باشد، اما اگر بعد از ضدعفونی همچنان درد، سوزش، تنگی نفس شدید -در بیماران ریوی و دارای مشکل تنفسی- دارید، باید برای مراقبت‌های پزشکی به مراکز درمانی مراجعه کنید.

بیشتر از زندگی