هنرمندان زن فرانسوی در اعتراض به مرگ مهسا امینی موی خود را قیچی کردند

ژولیت بینوش همانطور که موی خود را قیچی می‌کرد رو به دوربین گفت: «برای آزادی»

شماری از بازیگران مطرح زن فرانسه از جمله ژولیت بینوش و ایزابل اوپر، در اعتراض به مرگ مهسا امینی موهای خود را در مقابل دوربین قیچی کردند.

ژولیت بینوش همانطور که موی خود را قیچی می‌کرد رو به دوربین گفت: «برای آزادی.»

دیگر بازیگران مشهور فرانسوی در  این حرکت اعتراض به ژولیت بینوش پیوستند. ماریون کوتیار و ایزابل عجانی از جمله هنرمندان و سینماگران فرانسوی‌اند که موهایشان را در حمایت از زنان ایرانی کوتاه می‌کنند. 

ابتکار این اقدام هماهنگ، با ریچارد سدیوت، وکیل فرانسوی است که در همین رابطه به خبرگزاری رویترز گفت: «زنان ایرانی از جامعه بین المللی انتظار حمایت دارند و این راه درستی برای نشان دادن حمایت آنان است.»

سدیوت این همبستگی را «گام اول» خواند و گفت که امیدوار است که نه تنها بازیگران زن  بلکه همه جهان با زنان ایرانی ابراز همبستگی کنند. او افزود: «مردان هم می توانند موهای خود را کوتاه کنند، و گمان می‌کنم این اتفاق خواهد افتاد.»

وکلا، شخصیت‌های رسانه‌ای و دیگر زنان در فرانسه حمایت خود را از زنان ایرانی نشان داده‌اند و به این حرکت پیوسته‌اند.

یک صفحه اینستاگرامی فرانسوی (حمایت از زنان ایران) متنی را به اشتراک گذاشت که در آن آمده بود: «مهسا امینی قبل از آن که در بازداشت کشته شود مورد آزار «پلیس اخلاقی» (گشت ارشاد) قرار گرفت. تنها گناهش بدحجابی از نظر حکومت بود. او به خاطر بیرون بودن چند تار از موهایش کشته شد.»

این ویدئو به طور گسترده ای در دیگر رسانه های اجتماعی از جمله فیس بوک و توییتر به اشتراک گذاشته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حاکمان دینی ایران در روزهای پس از مرگ مهسا امینی با بزرگترین ناآرامی‌های سراسری روبرو شدند. از زمان مرگ مهسا امینی اعتراضات در خارج از کشور از جمله لندن، پاریس، رم و مادرید  نیز در همبستگی با معترضان ایرانی گسترش یافته است.

بیش از یک هزار سینماگر فرانسوی و همچنین رئیس جشنواره فیلم کن پیش از این حمایت خود را از اعتراضات زنان ایرانی اعلام کرده‌اند.

پیش از این زنان بسیاری در کشورهای مختلف جهان به اشکال مختلف از جمله کوتاه کردن موهای خود در مقابل دوربین در احقاق حق آزادی پوشش برای زنان ایرانی، با آنان اعلام همبستگی کرده‌‌اند.