ادامه تظاهرات شبانه در هشت شهر؛ استفاده از سلاح‌های نیمه‌سنگین علیه مردم سنندج و سقز

شاهزاده رضا پهلوی: حمایت از هم‌میهنان‌مان در سنندج و زاهدان، یک وظیفه ملی است

با وجود اعزام هزاران نیروی سپاه پاسداران، بسیج و یگان ویژه به شهرهای سنندج و سقز و به‌کارگیری سلاح‌های جنگی نیمه‌سنگین علیه مردم این شهرها، تظاهرات خیابانی در این دو شهر و همچنین در شمار دیگری از شهرهای ایران، ازجمله در مناطقی از تهران، شهر بانه در استان کردستان، ارومیه در آذربایجان غربی، قم، یزدانشهر در اصفهان، و برازجان در استان بوشهر، ادامه یافت.

در بیست‌و‌پنجمین شب خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، مردم سه‌شنبه شب، ۱۹ مهرماه، در  تعدادی از شهرهای ایران، ازجمله سنندج، سقز، بانه، دیواندره، برازجان، یزدانشهر، ارومیه و همچنین مناطقی از شهر تهران با تظاهرات خیابانی، سردادن شعارهای ضدحکومتی، ایجاد راه‌بندان اعتراضی و شعارنویسی به اعتراض‌های خود ادامه دادند.

در شهر برازجان استان بوشهر نیروهای امنیتی به مردم معترض هجوم بردند و به‌سوی آن‌ها گلوله‌های ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور شلیک کردند.

مردم ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی، نیز سه‌شنبه شب با تجمع‌های پراکنده خیابانی، سردادن شعارهای ضدحکومتی و راه‌بندان به اعتراض‌های خود ادامه دارد.

در قم نیز مردم معترض با تجمع در چند نقطه از این شهر، شعارهای ضدحکومتی سر دادند.

یزدانشهر اصفهان هم ازجمله دیگر مناطقی بود که معترضان سه‌شنبه‌شب در ادامه اعتراض‌های خود به خیابان آمدند.

مردم شهر سنندج در طول روز و شامگاه سه‌شنبه، ۱۹ مهرماه، درحالی بار دیگر به تظاهرات خیابانی ادامه دادند، که از روز شنبه، شانزدهم مهر، این شهر شاهد شدیدترین سرکوب‌ها و خشونت‌آمیزترین اقدامات نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سنندج و سقز، شهر زادگاه مهسا امینی که کشته‌شدنش در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی جرقه آغاز اعتراضات مردمی شد، از روز ۲۶ شهریورماه، خاستگاه اولیه اعتراض‌هایی بوده‌اند که اکنون به خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی تبدیل شده است و در طول تمام چهار هفته گذشته صحنه اعتراض و تظاهرات مردمی بوده‌اند.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی پس از اوج‌گیری تظاهرات خیابانی در روز شنبه، برای سرکوب مردم هزاران نیرو به این دو شهر اعزام کرده‌اند، نیروهایی که به خشونت‌آمیزترین روش‌ها، ازجمله شلیک مستقیم با سلاح جنگی به‌سوی معترضان، شلیک به خودروهای مردم و شلیک به منازل و مجتمع‌های مسکونی، سعی در سرکوب معترضان داشته‌اند.

این نیروها همزمان هزاران نفر از مردم معترض در شهرهای سقز و سنندج را با خشونت و ضرب‌وجرح بازداشت کرده‌اند.

مناطقی چون ویلاشهر، بهاران، «دو.نوزده»، مجتمع مسکن مهر، عباس‌آباد و خیابان و محله کارآموزی شهر سنندج ازجمله مناطقی‌اند که در شبانه‌روز گذشته شاهد ادامه اعتراض مردم و حمله و شلیک مستقیم به معترضان و خانه‌ها و آپارتمان‌های مسکونی بوده‌اند.

در شهر سقز نیز روز سه‌شنبه مردم درحالی به اعتراض‌ها ادامه دادند که نیروهای امنیتی در حجم گستر‌ده‌ای اقدام به تیراندازی به‌سوی معترضان کردند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد نیروهای جمهوری اسلامی در شهر سنندج با اسلحه‌های کالیبر ۵۰ منازل شخصی مردم را هدف قرار دادەاند.

این سازمان گزارش داد اسنادی که در اختیار دارد، تایید می‌کند که نیروهای امنیتی از سلاح‌های ممنوعه جنگی و حتی سلاح نیمه‌سنگین علیه مردم عادی سنندج استفاده کرده‌اند و برخی از کادر درمان که داوطلبانه به زخمی‌ها کمک‌رسانی کرده‌اند، مورد تهدید نیروهای امنیتی قرار گرفته‌ یا ربوده شده‌اند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو همچنین اعلام کرد که فقط از روز شنبه شانزدهم مهرماه تاکنون، در کمتر از چهار روز، با تیراندازی نیروهای حکومتی در شهرهای ثلاث‌باباجانی، سنندج، دهگلان، سقز، مریوان، دیواندره، بوکان، مهاباد، کرمانشاه و جوانرود، دست‌کم ۷ نفر کشته و ۴۳۰ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

از سوی دیگر، مرکز همکاری احزاب کردستان از فراخوان‌ گرو‌ه‌ها و شوراهای مختلف برای تظاهرات روز چهارشنبه ۲۰ مهرماه در سراسر ایران، حمایت کرد.

در این فراخوان‌ها ضمن حمایت از خیزش مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، اعلام شده که مردم معترض در شهرهای مختلف ایران روز چهارشنبه در حمایت از مردم سنندج، کارگران اعتصابی نفت و پتروشیمی در آبادان و عسلویه و مردم زاهدان به تظاهرات خیابانی می‌پردازند.

شاهزاده رضا پهلوی در پیامی نوشت: «به مردم و جوانان دلاور سنندج که در چند روز گذشته با نبردی جانانه به انقلاب ملی ایران تداوم بخشیده‌اند، درود می‌فرستم. امروز، حمایت از هم‌میهنان‌مان در سنندج، و نیز در زاهدان که پس از آن جمعه خونین، هم‌چنان زیر ضرب و سرکوب قرار دارند، یک وظیفه ملی است.»

با ادامه تظاهرات خیابانی مردم سنندج و سقز و ناکامی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در سرکوب این شهرها با وجود اعزام هزاران نیرو، احمد وحیدی، وزیر کشور در دولت ابراهیم رئیسی و از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه به سنندج سفر کرد.

وزیر کشور در جریان سفر به سنندج به‌‌طور ضمنی به شکست در سرکوب خیزش مردم ایران اشاره کرد و گفت: «براندازی حکومت فکری ابلهانه و از سر نادانی است.»

محمدحسن آصفری، نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی، نیز با تایید ضمنی اوج‌گیری دوباره تظاهرات خیابانی در شهرهای سراسر ایران، آن را ناشی از هک سامانه ارسال پیامک و ارسال پیامک‌های حاوی فراخوان شرکت در تظاهرات عنوان کرد. آصفری گفت: «ناآرامی‌های روز شنبه به‌واسطه ۵میلیون پیامکی بود که برای بعضی از افراد فرستاده شده بود.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، نیز گفت که در تماس تلفنی با وزیر خارجه فرانسه، سخنان مقام‌های این کشور در حمایت از اعتراض‌های مردم ایران را «مداخله اروپا در امور داخلی ایران» عنوان کرده و گفته است که «اگر اتحادیه اروپا اقدام محدودکننده انجام دهد، اقدام متقابل می‌کنیم».

تظاهرات شبانه در شهرهای مختلف ایران درحالی برگزار شد که روز سه‌شنبه نیز در بسیاری از شهرهای ایران، دانشگاه‌ها و مدارس شاهد اعتراض‌های گسترده دانشجویان و دانش‌آموزان بودند و در چندین تجمع دانشجویان شعار «سنندج، زاهدان، خونین تمام ایران» سر دادند.