هشدار نسبت به احتمال بروز فاجعه بهداشت روانی در افغانستان

سازمان حمایت از کودکان: در افغانستان خانواده‌ها به غذا دسترسی ندارند، کودکان تحصیل را رها می‌کنند و به کار می‌پردازند، و بسیاری از آنان حتی شب‌ها گرسنه می‌خوابند

افزایش فقر یکی از علت های مشکلات روانی در میان مردم گفته شده است عکس از AFP/Danial Leal

سازمان حمایت از کودکان در گزارشی روز دوشنبه، ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر)  در مورد خطر آسیب‌های روانی در افغانستان هشدار داد.

این سازمان در تازه‌ترین گزارش خود می‌نویسد که افغانستان در آستانه یک فاجعه سلامت روانی است.

سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان روز دوشنبه هشدار داد که بحران اقتصادی و درگیری‌های مداوم، آسیب‌های خطرناکی بر سلامت کودکان وارد کرده است و افغانستان اینک در آستانه یک فاجعه سلامت روانی قرار دارد.

طبق این گزارش، کودکان در افغانستان بحران سلامت روانی را در حالی از سر می‌گذرانند که زیر فشارهای روانی شدیدی قرار دارند.

سازمان حفاظت از کودکان می‌گوید، در حالیکه چهار میلیون و ۴۶۰ هزار کودک و بزرگسال در افغانستان به روان‌درمانی و حمایت‌ در این زمینه نیاز دارند،تنها یک میلیون و ۳۸ هزار و ۶۶۱ تن توانسته‌اند به این خدمات دست یابند.

دسترسی نداشتن شهروندان أفغانستان، به ویژه کودکان، به خدمات بهداشتی و سلامت روانی، به علت فقدان خدمات بهداشتی در بخش‌های بزرگی از افغانستان، بخشی دیگر ازنگرانی‌های سازمان حمایت از کودکان است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش آمده است که در افغانستان خانواده‌ها به غذا دسترسی ندارند، کودکان تحصیل را رها می‌کنند و به کار می‌پردازند، و بسیاری از آنان حتی شب‌ها گرسنه می‌خوابند.

سازمان حمایت از کودکان می‌نویسد که خانواده‌های متعددی به این سازمان گفته‌اند که خشونت‌ها و فشارهای مالی سبب شده است تا کودکان بسیار گریه کنند، کابوس ببینند، به خودآزاری بپردازند و پرخاشگری کنند.

درهمین حال، دیده‌بان حقوق بشر نیز در گزارشی به مناسبت روز جهانی سلامت روانی، بیش از نیمی از مردم افغانستان را دچار افسردگی می‌داند.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که مردم کشورهایی مانند افغانستان، عراق، آفریقای مرکزی، اتیوپی، غزه، سودان جنوبی و سوریه، به ویژه زنان و کودکان و افرادی که به نارسایی‌های جسمی دچارند، به خدمات روان‌درمانی درست دسترسی ندارند. به گفته دیده‌بان حقوق بشر، تخمین زده می‌شود که ۲۲ درصد از افرادی که درمناطق در حال جنگ زندگی می‌کنند، به مشکلات روانی دچارند.

بیشتر از جهان