مقدمه‌چینی مقام‌های جمهوری اسلامی برای فیلتر دائمی اینستاگرام

مقام‌های جمهوری اسلامی گمان می‌کنند با تشدید فیلترینگ می‌‌توانند اعتراض‌ها را خاموش کنند

از روحانیون شیعه حاکم بر ایران به عنوان اصلی‌ترین دشمنان اینترنت نام برده می‌شود- AFP

جمهوری اسلامی خیزش‌ سراسری مردم ایران را بهانه‌ تشدید محدودیت‌های اینترنتی در ایران قرار داده است. قطع و کاهش سرعت اینترنت و فیلتر اینستاگرام و واتس‌آپ از مهم‌ترین اقدام‌هایی‌اند که به بهانه مقابله با اعتراض‌ها در ۲۰ روز گذشته صورت گرفتند. حالا عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، می‌گوید فیلتر این دو بستر ارتباطی همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

به گفته زارع‌پور، «تصمیم‌گیری درباره این دو پلتفرم باید در مراجع ذی‌صلاح انجام شود».

او اضافه کرد: «پلتفرمی که قواعد جمهوری اسلامی را به رسمیت نمی‌شناسد و در آشوب‌های هرازگاهی نقش محوری دارد، طبیعتا برای سرمایه‌گذاری در کشور بستر مناسبی نیست.»

باقی ماندن اینستاگرام و واتس‌آپ در فهرست فیلترینگ جمهوری اسلامی، به ادامه ضرر هنگفت اقتصادی هزاران کسب‌وکار آنلاین در ایران منجر خواهد شد. در روز‌های اخیر، فعالان مجازی و اقتصادی بارها درباره عواقب ادامه چنین سیاستی هشدار داده‌اند اما نگاه امنیتی و ایدئولوژیک به این مسئله باعث شده است تا زمانی نامعلوم ادامه داشته باشد.

در مقابل، مقام‌های جمهوری اسلامی مردم را تشویق می‌کنند که از پلتفرم‌های داخلی استفاده کنند. زارع‌پور در این زمینه گفت: «ما برنامه مدونی را دنبال می کنیم که دو یا سه پیام‌رسان در کشور فعال باشند که بتوانند نیاز مردم را برطرف کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهدی باقری، عضو ناظر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای مجلس، هم گفت: «اینستاگرام و واتس‌اپ با دستور دستگاه امنیتی فیلتر شدند و مادامی که شرایط امنیتی بر کشور حاکم است، محدودیت دسترسی ادامه دارد.»

باقری افزود: «هر پلتفرمی در هر کشوری قصد فعالیت داشته باشد، باید از قوانین آن کشور تبعیت کند و اینستاگرام و واتس‌اپ هم هیچ کدام از قوانین جمهوری اسلامی را نپذیرفته‌اند.»

به گفته این نماینده مجلس، «ایران با هیچ‌کدام از نرم‌افزارهای واتس‌اپ و اینستاگرام تفاهم‌نامه و قرارداد همکاری ندارد و وضعیت فعالیت پلتفرم‌های غیرایرانی باید تعیین تکلیف شود».

مقام‌های جمهوری اسلامی از رسانه‌های اجتماعی را عامل برای تغییر سبک زندگی مردم و روی‌گردانی آن‌ها از نظام روحانیون شیعه حاکم بر ایران می‌دانند. آن‌ها برای مقابله با اینترنت و رسانه‌های اجتماعی برنامه‌های متعددی در دستور کار قرار داده‌اند، اما از عواقب اجرای آن‌ها بیم دارند.

خیزش سراسری مردم ایران در حال حاضر این دستاویز را به آن‌ها داد که بتوانند بخش مهمی از برنامه‌ها و سیاست‌های خود علیه این شبکه‌ها و اینترنت را اجرایی کنند.

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، از جمله روحانیونی است که مدعی شد «دشمن می‌خواهد با استفاده از تلقین‌های فضای مجازی و اردوکشی خیابانی، بلوای تازه‌ای در ایران ایجاد کند.»

محسن مهدیان، مدیرعامل روزنامه همشهری، تاکید کرد پلتفر‌های خارجی در ایران باید طوری فیلتر شوند که با هیچ فیلترشکنی نشود آن‌ها را باز کرد. او همچون وزیر ارتباطات، از ضرورت جایگزینی پلتفر‌های داخلی به جای پلتفر‌های خارجی فیلترشده سخن به میان آورد.