آیا دانشمندان درباره وجود آب در مریخ به اشتباه افتاده‌اند؟

کشف آب در مریخ می‌تواند نشانه حیات باشد

سه لایه، متشکل از دی‌اکسید کربن و یخ از هم جدا شده، می‌تواند بازتاب‌هایی مانند آنچه در این سیاره مشاهده می‌شوند، ایجاد کنند- NASA/JPL-Caltech

دانشمندان دریافته‌اند که بازتاب‌های [راداری ثبت‌شده] از قطب جنوب مریخ ممکن است نشانه‌ای از وجود آب مایع که انتظار داشتند، نباشد.

در حالیکه در بسیاری از مناطق مریخ - از جمله قطب‌ها - آب وجود دارد، مدارگرد مریخ سازمان فضایی اروپا در زیر یک ساختار یخ به ضخامت ۱.۴ کیلومتر [ساخته شده از] آب نسبتا خالص، بازتاب‌های [راداری] بسیار آشکار و چشمگیری شناسایی کرد.

اما شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای که پژوهشگران دانشگاه کرنل طراحی کردند، نشان می‌دهد که پدیده دیگری - تداخل بین لایه‌های ژئولوژیک در سیاره سرخ - ممکن است علت واقعی [این بازتاب‌های رادیویی] باشد.

در این شبیه‌سازی‌ها، بازتاب‌های قدرتمند [رادیویی] می‌توانند بدون آب مایع یا سایر مواد کمیاب، ایجاد شوند که [این موضوع]، احتمال وجود آب مایع در زیر ذخایر لایه‌ای قطب جنوبی مریخ را کاهش می‌دهد.

این شبیه‌سازی از لایه‌های ساخته‌شده از  چهار ماده – جو، یخ آب، یخ دی‌اکسید کربن، و بازالت – تشکیل شده بود و رایانه، برهم‌کنش هر لایه با تابش الکترومغناطیسی را پایش می‌کرد.

پژوهشگران دریافتند که سه لایه، متشکل از دو لایه دی‌اکسید کربن که با یک [لایه] یخ از هم جدا شده‌اند، می‌توانند بازتاب‌هایی مانند آنچه در این سیاره مشاهده می‌شوند، ایجاد کنند.

دان لالیچ، دستیار پژوهشی مرکز اخترفیزیک و علوم سیاره‌ای کرنل، گفت: «بر روی زمین، بازتاب‌های شدید، اغلب نشانه‌ای از [وجود] آب مایع است؛ حتی دریاچه‌های مدفون مانند دریاچه وستوک [زیر سطح صفحه یخی شرق قطب جنوب]». «اما در مریخ، نظر غالب این بود که [این سیاره] اصولا برای تشکیل چنین دریاچه‌هایی خیلی سرد است.»

«من از لایه‌های دی‌اکسیدکربن نهفته در یخ آب استفاده کردم، زیرا می‌دانیم که [لایه‌های دی‌اکسیدکربن] به مقدار زیاد در نزدیکی سطح کلاهک یخی وجود دارد. با این حال، اصولا می‌توانستم از لایه‌های سنگ یا حتی به‌ویژه از یخ آب گرد‌و‌خاک‌گرفته استفاده کنم و نتایج مشابهی بگیرم.»

کشف آب در مریخ مهم است، زیرا ممکن است نشانه حیات باشد، و همچنین منبعی است که انسان می‌تواند از آن برای ساخت و توسعه یک پایگاه استفاده کند.

آقای لالیچ گفت: «هیچ یک از کارهایی که ما انجام داده‌ایم وجود احتمالی آب مایع در آنجا را رد نمی‌کند.» «ما فقط فکر می‌کنیم که فرضیه تداخل، با سایر مشاهدات سازگارتر است. مطمئن نیستم که چیزی جز حفاری بتواند درستی یا نادرستی قطعی [فرضیه‌های] دو طرف این بحث را ثابت کند.»

پژوهش‌های قبلی منتشرشده در ژانویه این ایده را تقویت می‌کند که آب در زیر قطب وجود ندارد. سیریل گریما، دانشمند سیاره‌شناسی در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تگزاس، گفت: «برای اینکه آب تا این حد نزدیک به سطح حفظ شود، هم به یک محیط بسیار شور و هم به یک منبع حرارتی قوی و محلی نیاز دارید، اما این موضوع با آنچه ما از این منطقه می‌دانیم، همخوانی ندارد».

سنگ‌های آتشفشانی مدفون در زیر یخ، توضیح محتمل‌تری [برای این بازتاب‌های رادیویی] به نظر می‌رسند - زیرا جریان‌های گدازه‌ای سرشار از آهن بر روی زمین می‌توانند سنگ‌هایی از خود به جای بگذارند که بازتاب‌های مشابهی ایجاد می‌کنند، و ممکن است که همین اثر در سیاره همسایه ما رخ داده باشد.