اوکراین توپخانه روسیه در خرسون را هدف حمله پهپادی قرار داد

ارتش اوکراین می‌کوشد پیش از رسیدن نیروهای کمکی از روسیه، مناطق بیشتری را از آن‌ها پس بگیرد

حمله ارتش اوکراین به اهداف مهمی نظیر خودروهای زرهی، ذخایر مهمات و توپخانه باعث تضعیف روس‌ها و پیشروی بیشتر اوکراینی‌ها می‌شود‌ـ Sergei SUPINSKY / AFP

نیروهای روسی در منطقه خرسون اوکراین بعد از یک عقب‌نشینی راهبردی در امتداد ساحل غربی رودخانه دنیپر، در تلاش‌اند تا نظم خط مقدم در نزدیکی شهر دودچانی را حفظ کنند.

در همین حال، ارتش اوکراین می‌کوشد پیش از رسیدن نیروهای کمکی از روسیه، مناطق بیشتری را از آن‌ها پس بگیرد، اطلاعات و جزئیات پیشروی نیروهای اوکراین در ضد حمله‌ها را با دقت حفظ ‌کرده‌اند و خبرنگاران را تا حد زیادی از خط مقدم دور نگه ‌داشته‌اند.

با وجود این، خبرنگاران واشینگتن‌پست با استفاده از امکانی که واحد فالکون نیروی زمینی ارتش اوکراین در اختیارشان قرار داد یک روز جنگی را از نزدیک مشاهده و ثبت کردند. بدیهی است که مسکو سلاح‌های بیشتری نسبت به کی‌یف دارد، حمله ارتش اوکراین به اهداف مهمی نظیر خودروهای زرهی، ذخایر مهمات و توپخانه، باعث تضعیف روس‌ها و پیشروی بیشتر اوکراینی‌ها می‌شود.

در منطقه خرسون که زمین مسطح و باز است، پنهان کردن تجهیزات از پهپادهای شناسایی دشوار است، چالشی که با ریزش برگ درختان و فرارسیدن زمستان تشدید می‌شود، اما واحد فالکون روز پنجشنبه از بین درخت‌ها توپخانه روسیه را هدف قرار داد و بخش‌هایی از آن را نابود کرد.

یکی از نفرات این واحد به خبرنگار واشینگتن پست گفت: «کار ما این است که مقدار نیروی ذخیره، قدرت سنگربندی‌ها و تجهیزات نظامی را بسنجیم و اطلاعات آن را به نیروی توپخانه منتقل کنیم تا آن‌ها را هدف قرار بدهند.»

اکنون نیروهای روسی در نزدیکی شهر مایلوو تجمع کرده‌اند تا از سنگر خود در شهر اشغالی نواکاخوفکا دفاع کنند. مسکو یک نیروگاه برق‌آبی را که منبع اصلی آب کریمه محسوب می‌شود در این شهر تصرف کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واحد فالکون با استفاده از پهپاد، آتش‌بار توپخانه‌ای را نزدیک روستای همسایه چروونی یار تشخیص داد و در پرواز دیگر این هواپیمای بدون سرنشین مشخص شد که تجهیزات همچنان سرجای خود قرار دارند.

یکی دیگر از افراد یگان تصاویر بیشتری از این پایگاه را ثبت کرد و همراه با مختصات آن برای توپخانه ارسال کرد. سربازان واحد فالکون مانند بسیاری افراد دیگر که این روزها مقابل ارتش روسیه می‌جنگند، تجربه حضور در جبهه جنگ نداشته‌اند و پیش از تهاجم روسیه به اوکراین فیلمبردار شبکه‌های تلویزیونی بودند.

ارتش اوکراین که در هفته‌های اخیر اعلام کرده بود چندین فروند از پهپادهای تحویلی ایران به روسیه را در مناطق جنگی سرنگون کرده است، ۱۰ روز پیش در اعتراض به تحویل پهپادهای ایرانی به روسیه گفته بود که اعتبارنامه سفیر ایران در کی‌یف را باطل کرده است و حضور دیپلماتیک ایران را در اوکراین به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.

اکنون بیش از ۳۰ کشور در حال ساخت و گسترش ۲۵۰ مدل پهپاد اکتشافی‌اند. نشریه آمریکایی نشنال‌ اینترست در مقاله‌ای ضمن نام بردن از پنج نیروی پهپادی قدرتمند دنیا، ایران را یکی از کشورهایی نامید که بیشترین تجربه عملیاتی را در استفاده از این فناوری دارد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از ویکرام میتال، دانشیار بخش مهندسی دانشکده نظامی آمریکا، اعلام کرد ارتش اوکراین از پهپاد بیرقدار ساخت ترکیه برای مقابله با پهپاد ایرانی مهاجر-۶ و شاهد- ۱۳۶ که ارتش روسیه به آن مجهز است استفاده می‌کند.

یک پژوهشگر موسسه فرانسوی مطالعات بین‌المللی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تایید کرده است که ارتش اوکراین تاکنون چندین فروند از پهپادهای ایرانی ارتش روسیه را ساقط کرده است.

با این حال ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی با بی‌اساس خواندن اخبار منتشر‌شده درباره تحویل پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین، بار دیگر بر موضع «بی‌طرف فعال» ایران تاکید کرد.

 

بیشتر از جهان