کانون نویسندگان: اعتراض‌ها‌ حاصل انفجار خشم مردم از چهل سال تباهی است

کانون نویسندگان اعلام کرد که حقوق مردم سال‌هاست در ایران پایمال می‌شود

کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای سرکوب اعتراض‌های مردمی و دانشجویی را محکوم و این اعتراض‌ها را «حاصل انفجار خشم» مردمی دانست که زندگی‌شان در چهار دهه گذشته «رو به تباهی» رفته است.

در این بیانیه، ضمن اعلام همبستگی با اعتراض‌های سراسری، آمده مردم ایران سالیان زیادی است که «بدیهی‌ترین حقوقشان پایمال شده و هرگونه اعتراضشان با سرکوب و کشتار» پاسخ داده می‌شود.

کانون نویسندگان «اغتشاشگر» خواندن «مردم به جان آمده» و نسبت دادن اعتراض آن‌ها به کشورهای خارجی را «دروغی آشکار و بهانه‌ای نخ‌نما برای تداوم تبهکاری‌ حکومت» دانسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخش دیگری از این بیانیه حمله نیرو‌های نظامی و لباس شخصی‌ها به دانشگاه‌ها و کشتار مردم زاهدان محکوم و اعلام شده است که این مسائل «دو روی سکه‌ سیاست تبعیض و سرکوب سازمان‌یافته‌ جمهوری اسلامی است».

در بخش پایانی این بیانیه آمده است که «مردم اکنون دریافته‌اند تحقق خواسته‌هایشان جز از طریق همبستگی و مبارزه‌‌ جمعی امکان‌پذیر نیست».

با گذشت ۲۰ روز از آغاز اعتراض‌های سراسری در ایران در پی کشته شدن مهسا امینی در مقر گشت ارشاد پلیس تهران، مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان حاضر نیستند این اعتراض‌ها را به رسمیت بشناسند.

آن‌ها همچون گذشته مدعی‌اند این اعتراض‌ها را گروهی از «اغتشاشگران» با حمایت کشور‌های غربی به راه‌ انداخته‌اند.

در جریان این اعتراض‌ها، دست‌کم ۱۵۰ نفر کشته شده‌اند که مقام‌های جمهوری اسلامی حاضر نیستند مسئولیت این کشتار را بپذیرند و حتی مدعی شده‌اند که «خون افراد کشته‌شده را مطالبه» خواهند کرد.

پلیس هم با این ادعا که نیرو‌های میدانی این نهاد انتظامی سلاح گرم حمل نمی‌‌کنند، زیر بار کشتار معترضان نمی‌رود و حتی ادعا دارد پلیس در این اعتراض‌ها «مظلوم» واقع شده است.