بلینکن: درباره کاهش تولید نفت گزینه‌ها در ارتباط با عربستان‌ را بررسی می‌کنیم

وزیر امور خارجه آمریکا اشاره نکرد که چه گزینه‌هایی مورد نظر است

بلینکن گفت دولت در حال رایزنی با کنگره است-Esteban Felix / POOL / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه پس از موافقت اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، گفت که ایالات‌متحده در حال بررسی گزینه‌ها در روابط خود با عربستان سعودی است.

رویترز به نقل از بلینکن که در لیما پایتخت پرو حضور داشت، گزارش داد: «درحالی که روابط ما با ریاض پیش‌ می‌رود، گزینه‌های متعددی را برای پاسخ بررسی می‌کنیم. درحال رایزنی با کنگره‌ایم.»

البته بلینکن اشاره نکرد که چه گزینه‌هایی مورد نظر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوپک‌پلاس شامل روسیه و عربستان سعودی روز چهارشنبه با کاهش قابل توجه سطح تولید نفت موافقت کرد.

به‌گزارش رویترز، برخی دمکرات‌ها در کنگره آمریکا خواستار محدودیت فروش تجهیزات نظامی به عربستان سعودی‌اند. برخی هم روابط امنیتی آمریکا به عربستان را زیر سئوال برده‌اند.

کاهش تولید نفت که می‌تواند افزایش بهای آن را در پی داشته باشد در آستانه برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا خبر ناخوشایندی برای دمکرات‌ها است که هم‌اکنون نیز چشم‌انداز روشنی در این انتخابات ندارند.

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا که در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری اظهاراتی علیه عربستان سعودی مطرح کرده بود در ماه ژوییه برای نخستین بار پس از ورود به کاخ سفید به عربستان سفر کرد و با پادشاه و شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد این کشور دیدار کرد.

بسیاری از تحلیلگران این سفر را تلاش بایدن برای بهبود روابط و تقاضا برای افزایش تولید نفت در شرایطی که حمله روسیه به اوکراین، قیمت‌ نفت را بالا برده بود، ارزیابی کردند.

قیمت سوخت در آمریکا یکی از عوامل نارضایتی رای‌دهندگان آمریکایی از بایدن به‌شمار می‌‌رود.

در جریان سفر سه ماه قبل بایدن به جده، منابع آمریکایی اعلام کردند که با توجه به همه‌گیری کرونا، مقامات به جای دست‌دادن به دستها را در حالی که مشت شده است به هم می‌زنند. شیوه‌ای که در سه سال همه‌گیری کرونا در دیدارها مرسوم بوده است.

بایدن در جریان دیدار با شاهزاده محمد بن سلمان نخستین طرفی بود که مشت زد و بسیاری از خبرگزاری‌های نزدیک به دولت دمکرات آمریکا با آب و تاب این اقدام او را بازتاب دادند.

آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به کاهش تولید اوپک پلاس با یادآوری آن نخستین ضربه نوشت: «نخستین مشت سه ماه قبل بایدن، سیلی بر صورتی را به دنبال داشت که شاهزاده محمد بن سلمان زد.»

این خبرگزاری آمریکایی نوشت: تولید کننده بزرگ نفت در جهان تولید را کاهش داد و روسیه با منابع انرژی‌اش جهان را تهدید می‌کند. روندی که به افزایش نرخ تورم و بهای سوخت آن هم در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای و خشمگین‌تر شدن بیشتر رای‌دهندگان منجر می‌شود.»

بیشتر از اقتصاد