عربستان سعودی با قیمت‌گذاری چندگانه نفت گران‌تری به آمریکا می‌دهد

آرامکو در قیمت‌گذاری‌های جدید نفت ارزان‌تری برای کشورهای اروپایی و آسیایی فراهم کرده است

عربستان سعودی قیمت نفت را برای مشتری‌های اصلی خود در آسیا تا حد زیادی ثابت نگه داشته است - FAYEZ NURELDINE / AFP

یک روز بعد از اقدام اوپک‌‌پلاس برای کاهش تولید، با هدف جلوگیری از پایین‌آمدن بیشتر بهای جهانی نفت، به‌نظر می‌رسد عربستان سعودی با قیمت‌گذاری‌های متفاوت، پیش‌بینی بسیاری از تحلیل‌گران بازارهای انرژی را برهم زده است.

خبرگزاری بلومبرگ روز پنجشنبه ششم اکتبر (۱۴ مهرماه) در گزارشی نوشت، عربستان سعودی قیمت نفت را برای مشتری‌های اصلی خود در آسیا تا حد زیادی ثابت نگه داشته است. در حالی که بهای نفت خود را برای ایالات متحده ۲۰سنت گران‌تر کرده است.

داد‌های بلومبرگ نشان می‌دهد آرامکو، شرکت دولتی نفت عربستان سعودی، نفت سبک خود را برای محموله‌های ماه نوامبر کشورهای آسیایی، بدون تغییر نسبت به این ماه، در سطح همان ۵.۸۵ دلار بالاتر از معیار منطقه‌، باقی گذاشته است.

هدف اصلی کشورهای عضو اوپک‌پلاس در نشست روز چهارشنبه این بود که با کاهش دو میلیون بشکه در روز، قیمت‌ها را بالا ببرند. در حالی که عربستان سعودی در قیمت‌گذاری‌های جدید خود نفت ارزان‌تری برای کشورهای اروپایی فراهم کرده است. این موضوع، در میانه بحران انرژی در اروپا، آن هم در آستانه زمستان مهم ارزیابی می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌دنبال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، در زمستان سال گذشته، بهای جهانی نفت به‌شدت بالا رفت. اما در سه ماه گذشته، با وجود ادامه درگیری‌های نظامی در اوکراین، بهای جهانی نفت کاهش یافته است.

بهای متوسط نفت در حال حاضر حدود ۹۰ دلار در هر بشکه است که با وجود کاهش قیمت‌ها در سه ماه گذشته همچنان ۲۰٪ از ابتدای سال بیشتر است.

روزنامه تایمزمالی روز چهارشنبه نوشت، سفرای اتحادیه اروپا در آستانه توافق بر سر تعیین سقف قیمت خرید نفت روسیه‌اند. عربستان سعودی و روسیه هر دو از کشورهای اصلی سازمان اوپک‌پلاس به‌شمار می‌روند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، پیش‌تر تهدید کرده بود که اگر اروپا به‌دنبال تعیین سقف قیمت خرید نفت از روسیه باشد؛ مسکو نه نفت، نه گاز و نه ذغال‌سنگ خود را در اختیار اروپا قرار نخواهد داد.

بلومبرگ در بخش دیگری از گزارش روز پنجشنبه، به‌نقل از یک کارشناس بازارهای انرژی نوشت: تصمیم شرکت آرامکو ممکن است با هدف مقابله با تلاش‌های روسیه برای استفاده از مشتری‌‌های آسیایی باشد.

اتحادیه اروپا قرار است از ابتدای ماه دسامبر، کمتر از دو ماه دیگر، همه واردات نفت خام از روسیه از طریق دریا را ممنوع کند. اگر این تصمیم کامل اجرا شود، مسکو برای فروش نفت خود وابستگی بیشتری به هند و چین پیدا خواهد کرد. در حالی که رکود در اقتصاد جهانی ادامه دارد و عربستان سعودی نیز به‌عنوان یک تولید‌کننده اصلی، به‌دنبال حفظ سهم خود از بازارهای آسیا است.

بیشتر از اقتصاد