درخواست لیز تراس در نخستین نشست گروه جدید اروپا: تشکیل جبهه متحد در برابر روسیه

نخست‌وزیر بریتانیا از این نشست استفاده می‌کند تا تاکید کند این کشور همچنان به ایفای نقش رهبری‌ اروپا ادامه می‌دهد

در این رویداد، ۲۷ تن از سران اتحادیه اروپا و ۱۷ تن از سران خارج از این باشگاه از جمله بریتانیا و نروژ، گرد هم می‌آیند‌ـ PAUL ELLIS  ‌/ AFP

لیز تراس روز پنجشنبه در نشست افتتاحیه گروه جدید اروپا سخنرانی می‌کند و از رهبران این قاره خواهد خواست اتحاد خود را در برابر تجاوز روسیه حفظ کنند؛ انتظار می‌رود او با امانوئل مکرون هم دیدار کند.

هنگامی که نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد در نشست جامعه سیاسی اروپا (European Political Community) که زاییده دیدگاه‌های رئیس‌جمهوری فرانسه تلقی می‌شود، شرکت خواهد کرد، حیرت‌برانگیز شد.

تراس هنگامی که وزیر خارجه بود، به این اجلاس با دیده تردید می‌نگریست اما انتظار می‌رود از آن استفاده کند تا نشان دهد همان‌طور که واکنش به جنگ در اوکراین نشان داد، بریتانیا بعد از برگزیت هم به نقش رهبری‌ در اروپا ادامه می‌دهد.

در این رویداد، ۲۷ تن از سران اتحادیه اروپا و ۱۷ تن از سران خارج از این باشگاه از جمله بریتانیا و نروژ، گرد هم می‌آیند.

این [اجلاس] هم‌زمان با تلاش‌های تازه برای شکستن بن‌بست با بروکسل سر ایرلند شمالی است که برای نخستین بار بعد از ماه فوریه از سر گرفته می‌شود. تراس از این نشست استفاده خواهد کرد تا به اروپا هشدار دهد «با بزرگ‌ترین بحران پس از جنگ جهانی دوم» مواجه است.

پیش‌بینی می‌شود او از کشورها بخواهد برای پایان دادن به اتکا بر انرژی روسیه و «ایجاد دوران جدیدی از استقامت و استقلال» گام‌های بیشتر و سریع‌تری بردارند. گمان می‌رود علاوه بر موضوع انرژی، مسئله مهاجرت نیز در صدر دستورکار این نشست باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین در دیدار با سران فرانسه و هلند خواهد کوشید از پیشرفت در عملیات مشترک اخلال در فعالیت باندهای تبهکار که از مهاجرت غیرقانونی سود می‌برند، اطمینان حاصل کند.

این دومین اجلاس از زمانی است که او حین رقابت برای رهبری حزب محافظه‌کار، گفت که هیئت منصفه درباره اینکه مکرون دوست بریتانیا است یا دشمن، «در حال شور است». آنان در جریان نشست ماه گذشته سازمان ملل متحد در نیویورک نیز با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

تراس همچنین از فرصت این نشست استفاده خواهد کرد تا از رهبران کشورها بخواهد در زمستان پیش‌ رو، به باز نگه داشتن مسیرهای متقابل انتقال گاز و نفت متعهد بمانند. مقام‌ها پیش‌بینی می‌کنند او درباره طرح‌های مشترک توسعه نیروگاه‌های جدید اتمی و بادی در سواحل گفت‌وگو کند.

او در افتتاحیه جلسه عمومی این اجلاس خواهد گفت: «اروپا با بزرگ‌ترین بحران پس از جنگ دوم جهانی مواجه است و ما متحد و با عزمی راسخ، در کنار یکدیگر، با آن مواجه شده‌ایم.»

«باید همچنان محکم بایستیم تا مطمئن شویم اوکراین پیروز این جنگ خواهد بود و همچنین با چالش‌های راهبردی ناشی از این جنگ نیز مقابله کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان