بریتانیا در حال سبک‌سنگین کردن پیوستن به نهاد جدید «جامعه سیاسی اروپا»

امانوئل مکرون سردمدار این دیدگاه است و می‌گوید که می‌تواند یک گروه‌هم‌اندیشی مفیدی برای مذاکرات باشد

به گفته رئیس‌جمهوری فرانسه، این گروه «فضای جدیدی» برای همکاری است - AFP

لیز تراس در حال سبک‌سنگین کردن پیوستن بریتانیا به نهاد جدیدی به نام «جامعه سیاسی اروپا» است که امانوئل مکرون سردمدار آن است.

باشگاه «کشورهای دموکرات اروپا» قرار است نخستین نشست خود را در ماه اکتبر- یک روز بعد از اجلاس حزب محافظه‌کار- در پراگ، برگزار کند.

به گفته رئیس‌جمهوری فرانسه، این گروه «فضای جدیدی» برای همکاری است و پیشنهاد کرد در آن، در مورد موضوع‌هایی مثل امنیت، انرژی، حمل‌ونقل و عبورومرورهای فرامرزی بحث شود.

او گفت که این «کشورهای دموکرات اروپا را که به ارزش‌های ما وفادارند» قادر می‌کند در امور سیاسی همکاری کنند و افزود که اتحادیه اروپا «با توجه به سطح یکپارچگی و اهدافش، نمی‌تواند تنها راه ساختاربخشی به قاره اروپا باشد.»

به نظر می‌رسد بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، نیز به این سازمان علاقه زیادی دارد و با ادعای اینکه خودش برای آن حکم «پدر» دارد، در پایان ماه ژوئن گفته بود: «همگی باید در گفت‌وگوهای وسیع‌تر راجع به موضوع‌های اثرگذار بر همه ما نقشی داشته باشیم.»

اما گویا تراس به چنین دیدگاهی شکاک است و قبلا در کارگروهی در مجلس گفته بود که بریتانیا هنوز با چیزی موافقت نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر دستور کار موقت نشست اکتبر، جنگ در اوکراین و بحران انرژی قاره اروپا محور اصلی بحث‌ها خواهند بود؛ اما در مورد اقدام‌های درازمدت آن جزئیات اندکی در دست است.

تمامی ۲۷ عضو اتحادیه اروپا و همچنین کشورهای غیرعضو مثل بریتانیا، اوکراین و ترکیه برای شرکت دعوت شده‌اند.

کشورهای حوزه اقتصادی اروپا یا دارای پیوندهای تجاری سفارشی مشابه مثل نروژ، ایسلند و سوییس نیز قرار است به این سازمان بپیوندند.

انتظار می‌رود کشورهای مشتاق پیوستن کامل به اتحادیه اروپا مثل شش کشور غرب منطقه بالکان نیز به همراه مولداوی، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان دعوت شوند.

این موضوع ممکن است در روزهای آینده و در گفت‌وگوهای تراس با مکرون و اورزلا فون‌ در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، هم مطرح شود.

 شارل میشل، رئیس شورای اروپا، اوایل همین ماه (سپتامبر) گفت که بریتانیا و اتحادیه اروپا «بی‌شک‌ دوست‌اند و باید همکاری را ادامه دهند».

بریتانیا از ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ که از ساختارهای سیاسی اتحادیه اروپا بیرون آمد، از حضور در نشست‌های شورای اروپا محروم بوده است. این نشست‌ها اغلب برای بحث در مورد چالش‌ها از کووید-۱۹ و جنگ اوکراین گرفته تا بحران انرژی در اروپا نقش هم‌اندیشی‌هایی در سراسر اتحادیه اروپا را داشته‌اند.

اما تراس همچنین نگران است مبادا این باعث شود جامعه او را در سمت اشتباه آن دسته از نمایندگان حزب محافظه‌کار مجلس  قرار دهد که به اتحادیه اروپا شکاک‌اند؛ آن‌هایی که در مورد همکاری رسمی با اتحادیه اروپا خیلی مشکوک‌اند و می‌توانند برای او در داخل کشور دردسر ایجاد کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان