روز نوزدهم اعتراض‌ها؛ خشم افکار عمومی از قتل فجیع نیکا شاکرمی

جامعه ایران در پی سرکوب‌ خشونت‌بار اعتراض‌ها خشمگین‌تر از گذشته شده است

اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها در ایران با احضار سفیر بریتانیا، قتل نیکا شاکرمی، توییت فارسی سرویس کنش خارجی اتحادیه اروپا، و اعلام همبستگی اصغر فرهادی و داوران جشنواره فیلم زوریخ با مردم، وارد نوزدهمین روز خود شد.

در نوزده روزی که از قتل مهسا امینی در مقر گشت ارشاد تهران گذشت، دست‌کم ۱۵۰ نفر از معترضان در خیابان‌های ایران کشته، و صد‌ها تن دیگر زخمی یا بازداشت شدند.

احضار سفیر بریتانیا در تهران به وزارت امور خارجه به دلیل موضع انتقادی لندن در پیوند با سرکوب اعتراض‌ها در ایران، از مهم‌ترین رویداد‌های روز نوزدهم این اعتراض‌ها است.

گروهی از اعضا و هواداران جمعیت «امام علی» نیز با امضای بیانیه‌ای، استفاده نظام جمهوری اسلامی از کودکان را به منظور سرکوب‌ اعتراض‌ها در ایران، محکوم کرده‌اند.

صفحه اینستاگرام اصغر فرهادى، کارگردان صاحب‌نام سینمای ایران، نیز بخشی از سخنان او در جشنواره فیلم زوریخ را منتشر کرده است که می‌گوید، در ایران «زنان و مردان شجاع برای آزادی و حقوق انسانی خود در خیابان‌ها دست به اعتراض زده‌اند و ما از شجاعت‌شان شگفت‌زده‌ایم.»

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار آمریکایی، هم در توییتر خود درباره اعتراض‌های مردم ایران نوشته است که ما باید آینده را برای «تمام ذهن‌های روشن و جوانان شجاع شکل دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژولیت بینوش، بازیگر مشهور فرانسوی، نیز همراه با شماری از هنرمندان با بریدن موی خود، از زنان معترض در ایران حمایت کردند و فیلم این حمایت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

توییتر «کنش خارجی» اروپا نیز در حساب رسمی خود پیامی به زبان فارسی با هشتگ «#مهسا_امینی» منتشر کرد و نوشت که «مردم در ایران حق اعتراض مسالمت‌آمیز دارند».

در ادامه این توییت آمده است که «مقام‌ها باید پاسخگوی مرگ مهسا امینی و بسیاری از تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌آمیز از آن به بعد باشند. اتحادیه اروپا اقداماتی را به‌منظور اعمال فشار برای احترام به حقوق بنیادی در نظر می‌گیرد.»

نهادهای دانشجویان ایرانی در سراسر کانادا که تعداد آن‌ها ۱۰ انجمن اعلام شده است، با انتشار بیانیه مشترکی، حمله به دانشگاه‌ها در ایران و سرکوب دانشجویان معترض را به شدت محکوم کردند.

از هشتگ «#نیکا_شاکرمی» هم روز چهارشنبه نزدیک به یک میلیون بار در شبکه‌های اجتماعی استفاده شده است.

نیکا شاکرمی، نام دختر ۱۷ ساله‌ای است که در جریان اعتراض‌ها در تهران ربوده شد و خانواده‌اش پس از ۱۰ روز، پیکر بی‌جان او را در کهریزک یافتند.

از شامگاه سه‌شنبه هم هشتگی حاوی یک دشنام رکیک خطاب به «بیت رهبر»، علی خامنه‌ای، در توییتر فارسی‌زبان پربیننده و «داغ» شده که شمار آن رو به افزایش است.