دادستان کل کشور: در واتس‌اپ و اینستاگرام «کلاس بی‌عفتی و هرزگی» برگزار می‌کنند

منتظری خواستار برخورد «بسیجی‌وار» با نوجوانانی شد که در اعتراض‌ها شرکت داشتند

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، مدعی شد که «کوتاهی‌ها، تقصیرها و توجه نکردن» به «تاکید» علی خامنه‌ای باعث شده است که در واتس‌اپ و اینستاگرام «کلاس‌های جرم و جنایت، بی‌عفتی و هرزگی» برگزار شود.

او در ادامه با اذعان بر اینکه با فیلتر اینستاگرام، کسب‌وکار مردم با مشکل روبرو شده است، گفت: «باید آن زمان که هنوز کسب‌وکار مردم در فضای مجازی نبود، دوراندیشی می‌کردیم و به جای استفاده از برنامه‌ خارجی، شبکه داخلی ایجاد می‌کردیم.»

منتظری در ادامه سخنان خود، جامعه ایران را «گرفتار جهل، معصیت و تاریکی عمیق» توصیف کرد و مدعی شد که برای «مبارزه» با آن، باید راه «جهاد اکبر» را انتخاب کرد. او نیروهای وابسته به حکومت را تلویحا به رویارویی با مردم ترغیب کرد و گفت: «نباید در خودمان کوچک‌ترین تردید و نگرانی داشته باشیم. در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، اتفاق‌های بدتر منافقین در خیابان‌های تهران را شاهد بودیم. حوادث اخیر قابل‌مقایسه با آن اتفاق‌ها نیست و می‌توان گفت شاخه‌های همان جریان امروز حوادثی را رقم می‌زنند. انقلاب اسلامی این اتفاق‌ها را پشت سر گذاشته است.»

دادستان کل کشور نتوانست عظمت خیزش مردمی اخیر را نادیده بگیرد اما آن را به «دشمنان خارجی» نسبت داد و گفت: «نباید این توطئه را کوچک بدانیم، بلکه باید متناسب با بزرگی آن برنامه و تبلیغات داشته باشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منتظری مانند دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، ادعا کرد که اعتراض‌های مردمی به این دلیل است که «دشمن» نمی‌خواهد ایران پیشرفت کند. او با استفاده از عبارت «شبیخون فرهنگی»، از ضرورت راه‌اندازی اینترنت ملی سخن گفت و دولت‌های پیش را به دلیل تاخیر در ایجاد این شبکه، شریک «جنایت» خواند.

منتظری معترضان را متهم کرد که قرآن، مسجد، حسینیه، پرچم ایران و نمادهای جمهوری اسلامی را آتش‌ زده‌اند. او همچنین خواستار آموزش ایدئولوژیک به نوجوانانی شد که در اعتراض‌ها شرکت کرده‌اند. طبق ادعای او، این نوجوانان نمی‌دانند «پشت پرده» اعتراض‌ها چه کسانی قرار دارند.

دادستان کل کشور تاکید کرد با نوجوانانی که «به دام دشمن افتاده‌اند»، باید «بسیجی‌وار» و با «بیان نرم»، برخورد شود. او ادعا کرد جمعیتی که چند روز گذشته در ایران اعتراض کرد‌ه‌اند، «با جمعیت متدینان قابل‌مقایسه نیستند اما باید این اندک را نیز نجات دهیم».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمدجعفر منتظری، وکیل خانواده مهسا امینی را نیز به بیان «حرف‌های بدون مدرک» متهم کرد و گفت: «پیش از آنکه نظر پزشکی قانونی اعلام شود، می‌گوید نظر آن‌ها را قبول ندارد. این چه حقوقدانی است که پیش از اعلام نظر مرجع قانونی آن را قبول ندارد و خواهان تشکیل کمیته حقیقت‌یاب شده است. به عبارتی، از فردا هر کس دچار حادثه‌ای شود، خواهان تشکیل چنین کمیته‌ای می‌شود.»

محمدصالح نیکبخت، وکیل دادگستری که وکالت خانواده امینی را بر عهده دارد، روز دوشنبه، ۱۱ مهر، اعلام کرد: «با توجه به درخواست خانواده مهسا امینی، ما هیچ جلسه‌ و هیچ نظریه‌ای را بدون جلب نظر پزشکان معتمد موردنظر، قبول نخواهیم کرد.»

او در ادامه گفت: «ما به‌صورت طبیعی این حق را داریم که هم اعتراض کنیم و هم از پزشکان معتمدی که از استادان برجسته مغزواعصاب‌اند و هیچ وابستگی اداری و جناحی ندارند، نظر بخواهیم. این مسئله نه تنها موجب کسر شان پزشکی قانونی نمی‌شود بلکه ارتقا و اعتلای عمومی در نهاد پزشکی قانونی را در پی خواهد داشت.»