رسانه‌های جهان: قیام علیه حکومت ایران به دخترمدرسه‌ای‌ها رسیده است

بلومبرگ: آیا خامنه‌ای جرات دارد نیروهایش را به مقابله با نوجوانان بفرستد؟

خیزش سراسری مردم ایران علیه حکومت همچنان نگاه رسانه‌های بین‌المللی را به خود جلب کرده و اشکال متفاوت قیام گروه‌های مختلف در ایران و طبقات اجتماعی، صنفی و سنی مختلف شرکت‌کننده در آن‌ به سوژه‌ گزارش‌ها و یادداشت‌های روزنامه‌ها و وب‌سایت‌های خبری تبدیل شده است.

یکی از مواردی که در روزهای اخیر توجهات بسیاری را به خود جلب کرد، حضور پررنگ نسل جدید ایرانی‌ها در مخالفت با سیاست‌های حاکم بر جمهوری اسلامی است. بسیاری از رسانه‌ها به تظاهرات گسترده دانشجویان و فراتر از آن، اعتراض‌های دانش‌آموزان واکنش نشان دادند و آن‌ را نشانه دیگری از مخالفت عمیق نسل جدید با حاکمیت دانستند.

بلومبرگ: دخترمدرسه‌ای‌ها، چالش جدید خامنه‌ای

نشریه بلومبرگ روز سه‌شنبه، چهارم اکتبر (۱۲ مهر)، در یادداشتی به این موضوع پرداخت که آیا حضور دانش‌آموزان در خیابان‌های تهران، برای ماموران امنیتی چالش جدیدی خواهد بود؟

نویسنده این مقاله با عنوان «حاکم ایران با یک دشمن بزرگ جدید روبرو می‌شود: دختران دانش‌آموز»، ابتدا تردید و ناامیدی‌ خود از تداوم اعتراض‌ها در ایران را شرح می‌دهد و می‌نویسد: «یک هفته پیش، نگران بودم که تظاهرات ضدرژیم در ایران ممکن است تضعیف شود؛ به ویژه اگر معترضان عمدتا جوان همراهی بزرگسالان و تشکل‌های سازمان‌یافته را نداشته باشند. فکر می‌کردم برای سرکوب علی خامنه‌ای، رهبر ظالم جمهوری اسلامی، به نهادهایی مانند اتحادیه‌های کارگری یا عناصر به اصطلاح معتدل در داخل دولت نیاز است.»

او ادامه می‌دهد: «با این حال، اگرچه چنین نهادهایی و حتی افراد میانسال در ایران هنوز به اعتراض‌های خیابانی نپیوسته‌اند، حکومت ایران با یک چالش غیرمنتظره مواجه شده‌ است؛ چالش جدید و گیج‌کننده برای مقام‌ها ایرانی، اعتراض‌ دخترمدرسه‌ای‌ها است. اعتراض‌های این دانش‌آموزان به شکل‌های مختلف مسئله‌ای مهم برای رژیمی خواهد بود که معمولا با بازداشت، شکنجه و قتل با مخالفانش برخورد می‌کند. آیا خامنه‌ای جرات دارد اراذل و اوباش خود را به سمت کودکان بفرستد؟»

گاردین: سرایت اعتراض‌ها به کلاس‌های درس

گاردین نیز رسانه دیگری است که به حضور فعالانه دختران دانش‌آموز در اعتراض‌های اخیر مردم ایران علیه حکومت پرداخته است. وب‌سایت این روزنامه بریتانیایی با انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایی از دختران دانش‌آموز ایرانی که مقنعه‌هایشان را از سر برداشته‌اند و در خیابان شعار می‌دهند، نوشت: «با ادامه اعتراض‌ها، دختران دانش‌آموز ایرانی به میدان می‌آیند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخشی از این گزارش، با اشاره به مرگ تلخ نیکا شاکرمی، آمده است: «در حالی که ایران عزادار نوجوان کشته‌شده در تظاهرات است، ویدیوهای منتشرشده در فضای مجازی نشان می‌دهد که چگونه اعتراض‌های تحت رهبری زنان به کلاس‌های درس سرایت کرده است. دختران دبیرستانی جدیدترین گروه از ایرانیانی‌اند که به تظاهرات ضددولتی پیوسته‌اند. این تظاهرات نزدیک دو هفته به طول انجامیده و جدی‌ترین چالش مردمی برای رهبران مذهبی سالخورده ایران در بیش از یک دهه گذشته است. این بار، برخلاف جنبش‌های اعتراضی گذشته، اغلب تظاهرات را زنان رهبری می‌کنند.»

گاردین تاکید می‌کند با اینکه مقام‌ها جمهوری اسلام، خواستار پایان دادن به اعتراض‌ها شده‌اند، تظاهرات‌ همچنان ادامه دارد و با وجود سرکوب‌های گسترده، ایرانی‌ها از هر قوم و طبقه‌ای علیه حکومت متحد شده‌اند.

تلگراف: قیام مقابل عکس رهبران روحانی

نشریه تلگراف با انتشار عکس‌هایی از دختران دانش‌آموزان که مقابل عکس روح‌الله خمینی و علی خامنه‌ای ایستاده‌اند و علاوه بر درآوردن مقنعه‌هایشان، انگشت میانی خود را به سمت آن‌ها گرفته‌اند، نوشت: «قیام گسترده علیه رژیم ایران به مدارس کشیده شده است.»

در این گزارش آمده است: «دختران دانش‌آموز ایرانی به خیزش مردم علیه مقام‌های جمهوری اسلامی پیوسته‌اند. آن‌ها مقابل عکس نصب‌شده رهبران روحانی در کلاس درس ایستاده‌ و انگشت وسطشان را به نشانه توهین به آن‌ها بالا برده‌اند. این نوجوانان در کلاس درس خود حجاب هم از سر برمی‌دارند و به قوانین موجود اعتراض می‌کنند. فیلم دیگری نیز از این نوجوانان منتشر شده  که یک مقام رسمی را که برای گفت‌وگو با آن‌ها وارد مدرسه شده است، بیرون می‌کنند.»

سی‌بی‌اس نیوز: سرکشی جوانان و نوجوانان آگاه ایرانی

سی‌بی‌اس نیوز، وب‌سایت خبری یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی آمریکا، نیز در یک گزارش تفصیلی، به آنچه این روزها در ایران می‌گذرد، پرداخت.

در این گزارش با عنوان «چرا جوانان سرکش ایران تغییر می‌خواهند؟» به اعتراض‌های دختران دانش‌آموز، انتشار عکس‌های بی‌حجاب آن‌ها و سر دادن شعارهایی مانند «جمهوری اسلامی نمی‌خواهیم» اشاره شده است.

در بخشی از گزارش سی‌بی‌اس نیوز، می‌خوانیم: «سخنرانی روز دوشنبه علی خامنه‌ای و متهم کردن ایالات متحده و اسرائیل به دست داشتن در اعتراض‌های اخیر در ایران، چیزی را تغییر نداد. سخنان او نتوانست به فرونشاندن ندای آزادی‌خواهی ایرانی‌ها  که به دانشگاه و مدرسه نیز گسترش یافته است، کمک کند. از روز شنبه که سال تحصیلی در ایران به طور رسمی آغاز شد، دانشجویان هر روز شعارهایی علیه مقام‌های حکومت سر می‌دهند. تظاهرات‌کنندگان که به نظر می‌رسد بیشتر آن‌ها زیر ۲۵ سال سن دارند و زن‌اند، با وجود سرکوب شدید رژیم همچنان به اعتراض خود علیه قوانین ظالمانه ادامه می‌دهند.»

سی‌بی‌اس در ادامه می‌افزاید: «اکنون، ۴۳ سال پس از انقلاب اسلامی، بسیاری از جوانان ایرانی از قوانین سرکوبگرانه، انزوای جهانی و تحریم‌های شدید غرب علیه کشورشان به ستوه آمده‌اند. نسل جوانی که با اینترنت بزرگ شده است، به خود نگاه می‌کند و می‌بیند که چطور یک نهاد مذهبی فاسد بر او حکومت می‌کند. طبیعتا آن‌ها چیزهای بیشتری می‌خواهند؛ چیزهایی که در غرب بدیهی‌اند.»

بازتاب بازداشت زن جوان ایتالیایی در ایران

نشریات ایتالیا در کنار بازتاب ادامه تظاهرات سراسری مردم ایران علیه حکومت و مرگ تلخ نیکا شاکرمی، در گزارش‌هایی به موضوع بازداشت یک زن جوان جهانگرد ایتالیایی در ایران هم واکنش نشان دادند و رسانه‌هایی مانند آنسا، رای نیوز، روما تودی، اسکای‌نیوز ایتالیا و کوریره دلا سرا، گزارش‌هایی درباره آلیسیا پپرنو نوشتند. دولت ایران ادعا می‌کند که آلیسیا در تظاهرات علیه حکومت بازداشت شده است.

روزنامه لا رپوبلیکا درباره بازداشت این زن ایتالیایی در ایران نوشت: «آلیسیا پپرنو به اتهام شرکت در تظاهرات بازداشت شد و او را به زندان اوین، محل نگهداری زندانیان سیاسی، برده‌اند. این اتهام هنوز به طور رسمی به ایتالیا ابلاغ نشده است. با این حال شواهد موجود نشان می‌دهد که این زن جوان در هیچ تظاهراتی شرکت نکرده و در مدت حضورش در ایران هیچ‌گاه فعالیت سیاسی نداشته است. گواه این موضوع آن است که او می‌خواست هرچه زودتر ایران را ترک کند و منتظر ویزای پاکستان بود. همان‌طور که برادرش می‌گوید: وقتی در روز تولدش با او حرف زدیم بسیار خوشحال بود. او می‌خواست برای یک پروژه مهم به پاکستان بازگردد؛ بازسازی روستایی که در اثر سیل ویران شده است.»