مارگرته دوم؛ ملکه مد روز دانمارک کیست؟

مجله ووگ بریتانیا از او به‌عنوان «قهرمان سبکی ناشناس» یاد می‌کند

ملکه مارگرته، پس از مرگ همتای بریتانیایی‌اش تنها ملکه بر تخت سلطنت جهان است-Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix / AFP

نتیجه آزمایش کووید-۱۹مارگرته دوم ملکه ۸۲ ساله دانمارک پس از بازگشت از مراسم خاکسپاری ملکه الیزابت دوم در روز دوشنبه مثبت اعلام شد.

ملکه مارگرته، پس از مرگ همتای بریتانیایی‌اش در ۸ سپتامبر، حالا تنها ملکه بر تخت سلطنت جهان، باسابقه‌ترین رئیس دولت کنونی اروپا و قدیمی‌ترین ملکه در صحنه بین‌المللی، غیر از سلطان برونئی است.

با اینکه بسیاری از خانواده‌های سلطنتی دیگر، ملکه‌های خود را دارند، اما آن‌ها همسران پادشاهان‌اند و لقب خود را پس از ازدواج کسب کرده‌اند و مانند ملکه مارگرت، از طریق ارث مسئولیت سلطنت به آن‌ها نرسیده است.

او در مراسم با شکوه خاکسپاری علیاحضرت همراه پسرش، ولیعهد فردریک شرکت کرد- و شاهدخت ماری، همسر ولیعهد، ظاهرا در پی یک اشتباه شرم‌آور سیاسی «دعوت نشده بود»- و ملکه در حالی مشاهده شد که با دیدن تابوت پوشیده از پرچم سلطنتی در وست‌مینستر ابی اشک می‌ریخت.

تشخیص پس از این واقعه نشان می‌دهد که این دومین باری است که علیاحضرت ویروس کرونا گرفته است.

مارگرته، سومین دخترعموی الیزابت است زیرا هر دو نتیجه‌های ملکه ویکتوریا بودند و دوستی آن‌ها به دهه‌های قبل برمی‌گردد، هر دو زن، عاشق سگ‌ها بودند و آن‌قدر با هم صمیمیت داشتند که یکدیگر را به ترتیب با نام مستعار «دیزی» و «لیلیبت» صدا کنند.

مارگرته، پس از دریافت خبر درگذشت ملکه بریتانیا، اولین ملکه خارجی بود که به علیاحضرت ادای احترام کرد و نامه‌ای پر از احساس به شاه چارلز سوم نوشت و تسلیت گفت.

او نوشت: «گرم‌ترین تاملات و دعاهایم را برای شما و کامیلا می‌فرستم. او در میان پادشاهان و ملکه‌های اروپا شخصیتی والامقام و بسیار الهام‌بخش برای همه ما بود. ما به‌شدت دلتنگش خواهیم شد.»

«۷۰ سال سلطنت و خدمت او به مردم بریتانیا، قلمروها و کشورهای مشترک‌المنافع، دستاوردی بی‌نظیر و چشمگیر است. ما همیشه سهم پراهمیت او را در توسعه و شکوفایی آن‌ها به یاد خواهیم سپرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویدادی که برای جشن سالگرد طلایی مارگرت و ۵۰ سال خدمت او به کشور در روز دوشنبه پس از مرگ الیزابت در بالمورال (Balmoral) برنامه‌ریزی شده بود، به‌دلیل نامیمون بودن این تاریخ، به شکل مختصرتری با حضور مهمانان سلطنتی برگزار و با ادای احترامی بلندنظرانه به [ملکه] درگذشته همراه شد.

۱۹۷۹: ملکه طی بازدیدی دولتی از دانمارک در بالکن کاخ آمالینبورگ در کپنهاگ به ملکه مارگرت، دوک ادینبورگ و شاهزاده هنریک پیوست.

سال ۲۰۲۲ نیز سال ویژه‌ای برای ملکه مارگرت است که سالگرد طلایی خود را جشن می‌گیرد.

- خانواده سلطنتی (@RoyalFamily) ۲۰ آوریل ۲۰۲۲

مارگرته در اوایل تابستان امسال، پیش از جشن سالگرد تاجگذاری پلاتینیم الیزابت در مصاحبه‌ای با آی‌تی‌وی نیوز (ITV News) گفته بود که همتایش «الهام‌بخش بزرگی» برای او بوده است.

مارگرته گفت: «او ۲۶ ساله بود که ملکه شد. وقتی بزرگ می‌شدم، امیدوار بودم که وقتی پدرم فوت کرد آن قدر جوان نباشم.»

«این موضوع تاثیر عمیقی بر من گذاشت، این واقعیت که او زندگی خود را فدا می‌کرد. مفهوم آن را درک کردم. این به‌خاطر زندگی است. این هدف کلی زندگی من است. و می‌دانم که او هم همین نظر را دارد.»

«وقتی بزرگ می‌شدم، پدر و مادرم به من گفتند، ببین در انگلیس چه کار می‌کنند و من می‌توانستم ببینم که این کار شدنی است و ارزشش را داشت و می‌‌شد همراه آن حتی با یک برنامه سنگین و شغل پرمسئولیت عالی زندگی کنی.»

مارگرته ۱۶ آوریل ۱۹۴۰ درست یک هفته پس از حمله آلمان نازی به میهنش به دنیا آمد، او فرزند ارشد فردریک نهم از دانمارک و اینگرید از سوئد است.

او و دو خواهر کوچک‌ترش، شاهدخت بندیکت و شاهدخت آن ماری، در کاخ فردریک هشتم در آمالینبورگ در کپنهاگ و در کاخ فردنسبورگ در نورث زیلند بزرگ شدند.

او از برکت اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۱۹۵۳ به مرحله اجرا درآمد، پیش از عمویش، شاهزاده نود، وارث احتمالی شد که در غیر این صورت، اجازه نداشت تاریخ را رقم بزند و به‌عنوان اولین زنی که پس از همنامش، مارگرت اول، که بین سال‌های ۱۳۷۵ و ۱۴۱۲ ملکه اسکاندیناوی بود، بر تخت سلطنت دانمارک بنشیند.

مارگرته دوم تا ۳۲ سالگی، وقتی پدرش در ۱۴ ژانویه ۱۹۷۲ درگذشت، عملا تاج بر سر نگذاشت. او آن زمان شش سال بزرگ‌تر از سنی بود که الیزابت به تاج و تخت رسید و از این رو اهمیت دارد.

تا آن زمان، او در کمبریج و سوربن تحصیل کرده و دور آمریکا سفر کرده بود و با الویس پریسلی، دین مارتین و جری لوئیس ملاقات کرده بود، او در ژوئن ۱۹۶۷ با هنری دو لابورد دو مونپزات، دیپلمات فرانسوی، ازدواج کرد که از او صاحب دو پسر به نام‌های فردریک و یواخیم شد.

شاهزاده هنریک، شاعر تازه‌کار زیرک و تاجر شراب، عاشق مجسمه‌سازی و سگ‌های داشهوند (daschunds)، ظاهرا نسبت به شاهزاده فیلیپ بریتانیا چندان از اینکه او را شاهزاده همسر خطاب کنند (و نه پادشاه) خوشش نمی‌آمد، اما با این حال تا زمان مرگش در سن ۸۱ سالگی در کاخ فردنزبورگ در فوریه ۲۰۱۸ وظایفش را انجام داد.

مارگرته به رغم اینکه گهگاه در خطاب‌های تلویزیونی مردم را به‌دلیل رفتار بد، به‌ویژه در روزهای اولیه همه‌گیری ویروس کرونا سرزنش می‌کرد، اما در طول سلطنت خود ثابت کرده که یک ملکه بسیار محبوب است.

علاقه زیاد او به تصویرسازی (ارباب حلقه‌های جی‌آرآر تالکین - JRR Tolkien)، ترجمه (سیمون دوبوار)،  طراحی صحنه و لباس و باستان‌شناسی مشهور است و امتناع سرسختانه‌اش از ترک سیگار، باعث شد که به او لقب «ملکه زیرسیگاری» بدهند.

سلیقه منحصربه ‌فرد او در مورد لباس‌ نیز باعث تعجب شده است، کت بارانی رنگ‌ روشن گلداری که در جشن تولد ۷۰ سالگی سونیا، ملکه نروژ در سال ۲۰۰۷ پوشید، نمونه کاملا مشهودی است که به گریسون پری می‌آمد.

اما جلوه‌گری پوشاکش طرفداران خود را هم دارد، مجله ووگ بریتانیا از او به‌عنوان «قهرمان سبکی ناشناس» یاد می‌کند.

آندرس کریستین مادسن، نویسنده مد، در دفاع از بارانی تحقیرشده، نوشت: «او با احساسی نامتعارف در قلبش فکر ‌کرده بود حالا که باید زیر باران از قایق تفریحی سلطنتی‌اش پیاده ‌شود، روزهای خاکستری تابستان را روشنی ببخشد.»

«او یک کمد لباس سلطنتی  درست کرده که بین فانتزی و تاریخ معلق است.»

جولی براگر، طراح مد، هم درارزیابی این کار مارگرت گفت: «او نسبت به همه برتری دارد. او اهمیتی نمی‌دهد که دیگران چه فکری می‌کنند. او به این دیدگاه قابل‌توجه اعتقاد دارد که چطور لباس‌هایتان می‌تواند بر تصور عموم از شما تاثیر بگذارد.»

«علاقه او به تاریخ خانواده‌اش و سلطنت در لباس‌هایش آشکار است.»

© The Independent

بیشتر از زندگی