ملکه‌ای مصمم و نوه‌هایی که تنزل رتبه یافتند

در حالی که این تصمیم‌ها در میان پادشاهان «کاملا مستقل» است، این «بدان معنا نیست که چارلز برنامه‌ای ندارد»

براساس فرمان شاه جورج پنجم در سال ۱۹۱۷ نوه‌های پادشاه بریتانیا می‌توانند شاهزاده یا شاهدخت نامیده شوند-Facebook/Det danske kongehus

مارگرت دوم، ملکه دانمارک، قصد خود را برای محروم کردن چهار نوه‌اش از القاب سلطنتی‌ آنان اعلام کرد؛ تصمیمی که بعضی از اعضای خانواده سلطنتی دانمارک را بهت‌زده و «اندوهگین» کرد.

تصمیم ملکه در بیانیه‌ای اعلام شد که کاخ سلطنتی روز ۲۸ سپتامبر آن را به اشتراک گذاشت. این بیانیه فاش کرد که فرزندان پسر دوم ملکه، شاهزاده یواخیم، دیگر نه عنوان شاهزاده یا شاهدخت خواهند داشت و نه اعلیحضرت یا علیاحضرت.

این حکم شاهزاده نیکولای ۲۳ ساله، شاهزاده فیلیکس ۲۰ ساله، شاهزاده هنریک ۱۳ ساله و شاهدخت آتنای ۱۰ ساله، نوه‌های ملکه، را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آن‌ها از اول ژانویه ۲۰۲۳ با لقب‌های کنت و کنتس مونپزات (Monpezat) نامیده خواهند شد.

ملکه ۸۲ ساله دانمارک پس از اعلام این خبر، در گفت‌وگو با خبرنگاران فاش کرد که در مورد این تغییر مدتی فکر کرده و معتقد است این کار به نفع چهار نوه‌اش خواهد بود.

به گزارش مجله هلو (Hello)، او گفت: «این موضوعی است که مدت‌های طولانی به آن فکر کرده‌ام و به نظرم در آینده برای آن‌ها خوب خواهد بود و دلیلش همین است.» وقتی از ملکه پرسیدند که آیا این حکم به «خاطر» نوه‌هایش است، او پاسخ داد: «بله، البته.»

در بیانیه‌ای که کاخ دانمارک منتشر کرد، همچنین خاطر نشان شد ملکه پس از آنکه تغییراتی مشابه در سلطنت‌های دیگر را شاهد بود، به این نتیجه رسید. در این بیانیه آمده است: «تصمیم ملکه مطابق با تعدیل‌های مشابهی است که سایر خاندان‌های سلطنتی به طرق مختلف در سال‌های اخیر انجام داده‌اند.»

با این حال به نظر می‌رسد این اعلامیه موجی از بهت و حیرت در خانواده سلطنتی دانمارک ایجاد کرده است؛ به طوری که پسر ملکه، عروس قبلی او و یکی از نوه‌ها در روزهای پس از آن، تاثر خود را از این تصمیم اعلام کردند.

به گفته الکساندرا، کنتس فردریکسبورگ، عروس پیشین ملکه که شاهزاده نیکولای و شاهزاده فیلیکس فرزندان او و همسر سابقش، شاهزاده یوآخیم‌اند، این تصمیم باعث شد که بچه‌ها احساس کنند «طرد شده‌اند».

به گزارش نشریه پیپل، الکساندرا در بیانیه‌ای که از طریق مشاور مطبوعاتی خود در مجله سه اوگ هر (Se og Hør) دانمارک منتشر کرد، گفت: «همه ما از این تصمیم سردرگم شده‌ایم. ما غمگین و بهت‌زده‌ایم. انگار که ما را برق گرفته است. بچه‌ها احساس می‌کنند طرد شده‌اند. آن‌ها نمی‌توانند درک‌ کنند که چرا هویتشان از آن‌ها گرفته شده است.»

شاهزاده یواخیم ۵۳ ساله نیز اندوه خود را از تصمیم مادرش و همچنین تاثیری که معتقد است این تصمیم بر زندگی فرزندانش خواهد گذاشت، ابراز کرد.

به گفته یوآخیم که شاهزاده هنریک و شاهدخت آتنا، فرزندان مشترک او و همسر دومش، شاهدخت ماری‌اند، تصمیم مادرش برای محروم کردن فرزندان او از لقبشان «بدرفتاری» در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش پیپل، او به روزنامه ملی اکسترا بلادت (Ekstra Bladet) گفت: «همه ما بسیار غمگین‌ایم. دیدن اینکه با فرزندان شما این طور بدرفتاری شود، هرگزخوشحال‌کننده نیست. آن‌ها در موقعیتی قرار گرفته‌اند که نمی‌توانند درکش کنند.»

شاهزاده همچنین ادعا کرد که نیت مادرش فقط «پنج روز» جلوتر، به او اطلاع داده شده است و به گفته او، این قصد با برنامه مشابهی که در ماه مه به او اعلام شد، فرق دارد.

پدر این چهار فرزند گفت: «در ماه مه، برنامه‌ای به من ارائه شد که اساسا بیان می‌کرد وقتی بچه‌ها ۲۵ ساله شوند، این اتفاق می‌افتد. آتنا این ژانویه ۱۱ ساله می‌شود.»

نیکولای، نوه پسری ملکه، هم همان احساسات را ابراز کرد و به اکسترا بلادت گفت که خواهر و برادرانش از این تغییر «بسیار اندوهگین»‌اند.

نیکولای گفت: «همان‌طور که پدر و مادرم هم ابراز کرده‌اند، ما از این تصمیم و از اینکه واقعا چقدر سریع گرفته شد، در بهت‌ایم. من خیلی سردرگمم که چرا باید چنین اتفاقی بیفتد.»

به گفته این عضو ۲۳ ساله خانواده سلطنتی که فاش کرد کمی بیش از یک هفته قبل از تصمیم ملکه مطلع شده است، سخت‌ترین بخش آن زمانی بود که برنامه‌های مادربزرگش اعلام عمومی شد. او گفت: «بدیهی است حالا که اعلام عمومی شد، ضربه حتی بزرگ‌تری هم می‌زند.»

ملکه مارگرت سوم اکتبر در واکنش به اندوه علنی خانواده‌اش، بیانیه دومی از طرف کاخ صادر و در آن اذعان کرد که واکنش‌های آن‌ها بر او تاثیر گذاشته، اما توضیح داد که این تصمیم او «از مدت‌ها پیش گرفته شده است».

او چنین نوشت: «در روزهای اخیر، به تصمیم من در مورد استفاده از لقب برای چهار فرزند شاهزاده یواخیم در آینده واکنش‌های شدیدی صورت گرفت. البته که این روی من تاثیر می‌گذارد. تصمیم من مدت زیادی است که گرفته شده است. با ۵۰ سال تجربه سلطنت، طبیعی است که هم به گذشته نگاه کنم و هم به آینده. این وظیفه من و آرزویم به عنوان ملکه است که مطمئن شوم سلطنت همیشه خود را مطابق با زمان شکل می‌دهد. این گاهی بدان معنی است که باید تصمیم‌های سختی گرفته شود و همیشه یافتن لحظه مناسب دشوار خواهد بود.»

ملکه سپس به تدارکات تصمیم خود اشاره کرد و توضیح داد: «داشتن لقب سلطنتی تعهدات و وظایفی می‌طلبد که در آینده، دغدغه تعداد کمتری از اعضای خانواده سلطنتی خواهد بود.»

به گفته ملکه دانمارک، این تصمیم برای تنظیم بزرگی خاندان سلطنتی تصمیمی بود که او آن را «اصلاح‌پذیر کردن ضروری سلطنت» تلقی کرد. اظهارات ملکه پس از آن بیان شد که او در بیانیه قبلی خود فاش کرد که این حکم «در راستای تعدیل‌های مشابهی بود که سایر خاندان سلطنتی به طرق مختلف در سال‌های اخیر انجام داده‌اند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملکه در ادامه این بیانیه اذعان کرد در حالی که به عنوان «ملکه، مادر و مادربزرگ» تصمیم خود را می‌گرفت، آسیبی را که به عنوان «مادربزرگ و مادر» وارد می‌آورد، «دست‌کم» گرفته است.

او چنین نوشت: «من تصمیم خود را به عنوان ملکه، مادر و مادربزرگ گرفته‌ام اما به عنوان یک مادر و مادربزرگ، میزان تاثیری را که پسر کوچک‌ترم و خانواده‌اش احساس می‌کنند، دست‌کم گرفتم. این تاثیر زیادی گذاشت و به خاطر آن متاسفم.»

ملکه در این بیانیه، با اطمینان دادن به مردم و اعضای خانواده‌اش که از تصمیم او آسیب دیده‌اند، چنین نتیجه‌گیری کرد که «فرزندان، عروس‌ها و نوه‌ها شادی و افتخار من‌اند».

او نوشت: «اکنون امیدوارم که ما به عنوان یک خانواده بتوانیم برای عبور از این وضعیت آرامش پیدا کنیم.»

ریچارد فیتزویلیامز، مفسر خاندان سلطنتی، در گفت‌وگو با ایندیپندنت، درباره حکم ملکه خاطرنشان کرد که این تصمیم در واقع «دقیقا» دنباله‌روی از تصمیم کارل شانزدهم، گوستاف، پادشاه سوئد است که در اکتبر ۲۰۱۹ اعلام کرد فرزندان شاهدخت مادلین و کریس اونیل و شاهزاده کارل فیلیپ و شاهدخت سوفیا لقب‌های سلطنتی خود را از دست خواهند داد.

در آن زمان، کاخ سلطنتی سوئد اعلام کرد دیگر از پنج نوه پادشاه انتظار نمی‌رود وظایف رسمی سلطنتی را انجام دهند.

بر اساس گفته فیتزویلیامز، هر دو این سناریوها از این ایده پیروی می‌کنند که «اگر شما مستقیما ولیعهد یا شاهدخت نیستید و اگر بعدها لقبی گرفته‌اید، این لقب به نوعی دست‌وپاگیر خواهد بود».

او این مورد را با شاهزاده ادوارد بریتانیا و همسرش سوفی، کنتس وسکس، مقایسه کرد که تصمیم گرفتند القاب [سلطنتی] را به فرزندان خود، لیدی لوییز مونت باتن-وینزر و جیمز مونتباتن-وینزر، ویسکونت سورن، اعطا نکنند؛ چرا که آن‌ها مشمول وظایف سلطنتی نیستند.

با این حال، بر خلاف دانمارک، واکنش خانواده سلطنتی سوئد به کوچک کردن خاندان سلطنتی بسیار مثبت بود؛ به طوری که در آن زمان، شاهدخت مادلین فاش کرد که معتقد است فرزندان او و کریس، یعنی لئونور، نیکلاس و آدرین، «فرصت بیشتری خواهند داشت تا در آینده زندگی خود را به عنوان افراد خصوصی شکل دهند».

شاهزاده کارل فیلیپ همچنین فاش کرد که تصمیم پادشاه را «مثبت» می‌بیند و خاطرنشان کرد که فرزندانش «انتخاب‌های آزادتری در زندگی خواهند داشت».


به گفته فیتزویلیامز، تفاوت‌ها در نحوه واکنش خانواده سلطنتی دانمارک به اخبار کوچک کردن خاندان سلطنتی نشان می‌دهد زمانی که «لقب‌ها را بدون توافق حذف کنید، آن‌طور که ملکه مارگرت این کار را به‌وضوح انجام داد، آن‌وقت چه اتفاقی می‌افتد».

او گفت: «اگر لقب‌ها را بدون توافق حذف کنید، آن طور که ملکه مارگرت به‌وضوح چچنین کرد، خود را در معرض این خطر قرار می‌دهید که در جنجال عمومی ناخشنودی، آن طور که او هم‌اکنون قرار دارد، درگیر شوید. اعطای لقب یک چیز است؛ [اما] حذف لقب بدون رضایت، در صورتی که نقض آداب یا رفتار نادرستی صورت نگرفته باشد، به طور غیرقابل‌انکاری خشن است.»

با این حال، همه اعضای خانواده سلطنتی دانمارک تصمیم ملکه را محکوم نکرده‌ا‌ند. همان‌طور که شاهدخت مری، همسر ولیعهد دانمارک که شاهزاده کریستین ۱۶ ساله، شاهدخت ایزابلا ۱۵ ساله و شاهزاده و شاهدخت دوقلو، وینسنت و جوزفین ۱۱ ساله، فرزندان مشترک او و فردریک، ولیعهد دانمارک‌اند، چنین توضیح داد که اگرچه این تغییر ممکن است برای خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌هایش سخت باشد، همچنان این کار درستی است.

به گزارش مجله هلو، شاهدخت مری روز جمعه به خبرنگاران گفت: «می‌توانم درک کنم که گرفتن این تصمیم دشوار و اینکه چنین تصمیمی برای آدم بگیرند، بسیار دشوار است. تغییر می‌تواند سخت باشد و واقعا صدمه بزند. اما این بدان معنا نیست که درست نیست.»

در حالی که حکم ملکه بر خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌های شاهدخت مری تاثیر می‌گذارد، بر لقب‌های فرزندان خودش تاثیری نخواهد داشت. با این حال، او خاطرنشان کرد که این بدان معنا نیست که آن‌ها لقب خود را تا ابد حفظ خواهند کرد؛ چرا که او و همسرش ممکن است «هنگامی که وقتش برسد» در مورد حذف لقب فرزندان خود را تامل کنند.

مری با اشاره به کریستین، پسر ارشدش که پس از پدر در ردیف دوم تاج و تخت قرار دارد، گفت: «هنگامی که وقتش برسد، ما لقب‌های فرزندانمان را نیز در نظر خواهیم گرفت. امروز ما نمی‌دانیم که در دوره کریستین، یا زمانی که دوره کریستین نزدیک می‌شود، خاندان سلطنتی چه طور خواهد بود.»

در حالی که فیتزویلیامز اذعان داشت فرایند فکری پشت چنین تصمیم‌هایی معمولا در این باور ریشه دارد که لقب سلطنتی ممکن است باری [بر دوش] باشد، خاطرنشان کرد که کوچک کردن سلطنت ممکن است جنبه‌های منفی خود را نیز داشته باشد. بر اساس گفته این کارشناس سلطنتی، یکی از این مثال‌ها تعداد حمایت‌ها و خیریه‌هایی است که از آن بهره‌مند می‌شوند.

او توضیح داد: «مسئله این است که اگر شما یک حامی سلطنتی داشته باشید، موسسه از کمک‌ فوق‌العاده‌ای برخوردار می‌شود. به جذب اهداکنندگان کمک می‌کند و به آن شهرت بسیار خوبی می‌بخشد.» او افزود با سلطنت‌های کوچک‌شده، بسیاری از این موسسات «باید بدون داشتن افراد سلطنتی مرتبط با آن‌ها ادامه دهند». او گفت: «این یکی از معایب فرایند کوچک کردن سلطنت است و اینکه تعداد کمتری از خیریه‌ها [در این میان] سود خواهند برد.»

او خاطرنشان کرد که این احتمالا در مورد خانواده‌هایی مانند خانواده سلطنتی بریتانیا مصداق پیدا می‌کند که در نتیجه حذف لقب شاهزاده اندرو و تصمیم شاهزاده هری و مگان مارکل برای خارج شدن از خاندان، با کاهش تعداد اعضای ارشد خانواده سلطنتی مواجه است.

با این حال، فیتزویلیامز همچنین اذعان کرد که در تصمیم به حذف یک لقب سلطنتی، نکات مثبتی هم وجود دارد؛ مانند توجه کمتر مطبوعات و مردم. او گفت: «نکته مثبت این است که شما بدون لقب کاملا آزادید و توجه به شما بسیار کمتر است.»

در حالی که کوچک کردن خاندان سلطنتی هم مزایا و هم معایبی دارد، فیتزویلیامز خاطرنشان کرد که اظهارات اعضای خانواده سلطنتی دانمارک در محکومیت تصمیم ملکه مارگرت «نشان می‌دهد که در کوچک کردن سلطنت، نمی‌شود همه را راضی کرد».

سخنگوی کاخ سلطنتی دانمارک روز پنجشنبه در بیانیه‌ای به روزنامه بیتی (BT) گفت: «همان طور که ملکه دیروز اعلام کرد، این تصمیم از مدت‌ها پیش گرفته شده است. ما درک می کنیم که در حال حاضر احساسات زیادی خدشه‌دار شده‌اند؛ اما امیدواریم به آرزوی ملکه برای تثبیت کاخ سلطنتی احترام گذاشته شود.»

فیتزویلیامز در مورد اینکه آیا تصمیم ملکه دانمارک بر خانواده سلطنتی بریتانیا تاثیری خواهد داشت یا نه، گفت که حتی با وجود گمانه‌زنی‌های در جریان در مورد اینکه آیا شاه چارلز سوم در مورد اعطای القاب سلطنتی به نوه‌هایش آرچی و لیلی‌بت، پسر و دختر دوک و دوشس ساسکس، تصمیم می‌گیرد یا نه، این بعید است.

به رغم فرمان علنی شاه جورج پنجم در سال ۱۹۱۷ مبنی بر اینکه نوه‌های پادشاه بریتانیا می‌توانند شاهزاده یا شاهدخت نامیده شوند، در تارنمای خانواده سلطنتی، فرزندان این زوج را هنوز با نام‌های «عالیجناب آرچی مونت باتن-وینزر» و «دوشیزه لیلی‌بت مونت باتن-وینزر» می‌نامند.

به گفته فیتزویلیامز، در حالی که این تصمیم‌ها در میان پادشاهان «کاملا مستقل» است، این «بدان معنا نیست که چارلز برنامه‌ای ندارد». او گفت: «باید منتظر بمانیم و ببینیم این تصمیم‌ها چه هستند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی