ملکه دانمارک به دلیل سلب القاب سلطنتی از نوه‌هایش عذرخواهی کرد

ملکه میزان تاثیر این تصمیم بر پسر کوچک‌تر خود و خانواده‌ او را دست‌کم گرفته بود

مارگرته دوم، ملکه دانمارک، اعلام کرد که به منظور «آینده‌نگری و تضمین آینده سلطنت» عنوان رسمی چهار نوه خود را سلب می‌کند؛ اما این حرکت با واکنش شدیدی از داخل خاندان سلطنتی دانمارک مواجه شد و به نظر می‌رسد ملکه میزان تاثیر این تصمیم بر پسر کوچک‌تر خود و خانواده‌اش را دست‌کم گرفته بود.

تصمیم او بر شاهزاده‌ نیکولای ۲۳ ساله، شاهزاده‌ فلیکس ۲۰ ساله، شاهزاده‌ هنریک ۱۳ ساله و شاهدخت آتنا ۱۹ ساله، فرزندان شاهزاده یواخیم، تاثیر می‌گذارد.

ملکه در بیانیه‌ای که در اینستاگرام به اشتراک گذاشت، اعلام کرد: «این اقدام تاثیر زیادی ایجاد می‌کند و برای آن متاسفم. در روزهای اخیر به تصمیم من در مورد استفاده آتی از عناوین برای چهار فرزند شاهزاده یواخیم واکنش‌های شدیدی به وجود آمد. واضح است که این موضوع روی من هم تاثیر گذاشت اما من این تصمیم را خیلی وقت است که گرفته‌ام.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملکه دانمارک افزود: «با سابقه ۵۰ ساله من بر تخت سلطنت، طبیعی است که هم به گذشته بنگرم و هم به آینده چشم دوخته باشم. وظیفه و آرزوی من به عنوان ملکه این است که اطمینان حاصل کنم سلطنت به شکل‌گیری و تطبیق خود همگام با زمان، ادامه می‌دهد. گاهی اوقات این بدان معنا است که باید تصمیم‌های دشواری گرفته شود و یافتن لحظه مناسب همیشه دشوار است.»

او تاکید کرد: «داشتن عنوان سلطنتی به معنی تعهدات و وظایفی است که در آینده به تعداد کمتری از اعضای خانواده سلطنتی محول خواهد شد. این تعدیل که من آن را به‌عنوان یک آینده‌نگری و تضمینی ضروری برای آینده سلطنت می‌دانم، چیزی است که می‌خواهم در زمان خودم انجام دهم.»

ملکه مارگرته دوم از دوستان نزدیک ملکه الیزابت دوم بود و احتمالا درباره چگونگی تداوم سلطنت در اروپا درس‌های زیادی از او آموخت.

تغییرات موردنظر ملکه مارگرته از ژانویه ۲۰۲۳ لازم‌الاجرا خواهد بود.

بیشتر از زندگی