بنیاد هریتج: بایدن باید رژیم ایران را در قبال سرکوب معترضان مسئول بداند

توافق هسته‌ای معیوب نه تنها تهدیدهای امنیتی دیکتاتورهای ایران برای ایالات متحده را تقویت می‌کند، بلکه ظرفیت آن‌ها برای سرکوب مخالفان داخلی را نیز افزایش می‌دهد

وب‌سایت بنیاد هریتج (The Heritage Foundation) روز دوشنبه ۳ اکتبر (۱۱ مهر)، با انتشار مقاله‌ای، به سرکوب معترضان در ایران پرداخت. این بنیاد، که بر سیاست‌گذاری‌ها در آمریکا اثرگذاری قابل‌توجهی دارد و یکی از مهم‌ترین سازمان‌های تحقیقاتی محافظه‌کار در ایالات متحده قلمداد می‌شود، با اشاره به اعتراض‌های گسترده در ایران پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، نوشت: «دیکتاتوری وحشیانه ایران بسیار امیدوار است که در دولت بایدن، از مصیبت مردم ایران چشم‌پوشی می‌شود.»

نویسنده این مقاله تاکید کرد که «بایدن باید فورا به مذاکرات هسته‌ای شکست‌خورده با ایران پایان دهد» و افزود «لازم است که ایالات متحده در مقابل تهدیدهای ایران، یک راهبرد و طرح ب داشته باشد».

در ادامه این یادداشت، ضمن اشاره به خیزش سراسری مردم ایران در شهرهای گوناگون که با بازداشت و کشتار معترضان به‌دست ماموران حکومت مواجه‌ شده، آمده است: «ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری تندرو ایران، هشدار داد که دولتش با کسانی که مخالف امنیت و آرامش کشورند قاطعانه برخورد می‌کند». با توجه به سوابق رئیسی به‌عنوان یکی از مجریان ستمگر رژیم هنگام تصدی مسئولیت در قوه قضاییه، کمتر کسی تردید دارد که او به‌جای تلاش برای کاهش تنش، سرکوب را دوچندان می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسنده در ادامه نوشته است دولت رئیسی معترضان را ابزار دشمنان خارجی ایران می‌داند و گروه‌های مخالف کرد مستقر در آن سوی مرز با عراق را هدف حملات توپخانه‌ای و پهپادی قرار داده است. در چنین شرایطی، اگر ناآرامی‌های مدنی بیشتر شود و ادامه یابد، تسلط رژیم بر قدرت به طور فزاینده‌ای تهدید خواهد شد. به عقیده او، حکومت ایران در گذشته نیز از موج‌های اعتراضی جان به در برده و بعید است که قیام کنونی به انقلابی موفق تبدیل شود؛ زیرا نیروهای کلیدی امنیت داخلی‌ــ سپاه پاسداران و بسیج‌ــ به معترضان فاقد وحدت سازمانی و رهبری ملی تیراندازی می‌کنند.

نویسنده مقاله در این تحلیل تاکید می‌کند: «حتی اگر رژیم جمهوری اسلامی از خیزش اخیر مردم ایران نجات پیدا کند، ناگزیر با اعتراض‌های دیگر مواجه خواهد شد. مشکلات متعدد سیاسی،‌ اجتماعی و اقتصادی موجود نشانه‌های خطرناکی‌اند که نشان می‌دهند پایگاه متزلزل رژیم همچنان میان حامیانش در حال فرسایش است. از این رو، دولت رئیسی برای حل این نارضایتی‌های عمیق‌تر، پاسخ موثری جز سرکوب بیشتر ندارد.»

در ادامه مقاله، به نقش آمریکا در مقابله با رویکرد سرکوبگرانه حاکمان جمهوری اسلامی اشاره شده و با طرح این پرسش که «آیا بایدن اشتباه‌های اوباما را تکرار خواهد کرد»، آمده است: «دیکتاتوری وحشیانه ایران روی دولت بایدن حساب باز کرده است تا در اقدامی نادرست برای مذاکره بر سر توافق هسته‌ای با تهران، بر مصیبت مردم ایران چشم ببندد، درست همان کاری که دولت اوباما پس از اعتراض‌های گسترده ایران در سال ۲۰۰۹ انجام داد. سیاست رئيس‌جمهوری آمریکا در قبال ایران دچار آشفتگی نامنسجم است. دولت او هفته گذشته به رئیسی ویزا داد تا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کند، و او همزمان با تیراندازی به ایرانی‌ها در خیابان‌های این کشور، ایالات متحده را محکوم کرد.»

نویسنده این یادداشت با اشاره به اینکه گفتار و کردار جو بایدن هماهنگ نیست، افزود: «کاخ سفید روشن کرده به دستیابی به یک توافق هسته‌ای دیگر با حاکمان بی‌رحم ایران متعهد است. چنین موضوعی باعث تمسخر گفته‌های بایدن مبنی بر اهمیت ارزش‌های دموکراتیک است. او همین هفته گذشته در سازمان ملل اعلام کرد در کنار شهروندان شجاع ایران هستیم. اما آنچه بایدن باید انجام دهد عمل به سخنانش است. او باید شخصا و قاطعانه حاکمان ایران را به‌دلیل قتل مهسا امینی و سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات مسالمت‌آمیز محکوم کند. رئیس‌جمهوری آمریکا باید فورا به مذاکرات هسته‌ای شکست‌خورده با ایران پایان دهد. رژیم ستمگر ایران باید به‌دلیل جنایت‌های سازمان‌یافته علیه مردم ایران و حملات تروریستی علیه دیگران پاسخگو و مجازات شود، نه اینکه با میلیاردها دلار ناشی از کاهش تحریم‌ها برای امضای یک توافق هسته‌ای توهم‌آمیز، پاداش بگیرد.»

تاکید نویسنده یادداشت بنیاد هریتج برای مخالفت با توافق هسته‌ای از این دیدگاه است که «توافق هسته‌ای معیوب نه تنها دیکتاتورهای ایران را قدرتمند و تهدیدهای امنیتی آن‌ها برای ایالات متحده و متحدانش را تقویت می‌کند، بلکه ظرفیت حاکمان جمهوری اسلامی برای سرکوب مخالفان داخلی را نیز افزایش می‌دهد. برندگان بزرگ چنین معامله‌ای ایران، روسیه، چین و گروه‌های تروریستی نیابتی تهران خواهند بود و در مقابل، مردم ایران بازنده اصلی‌اند.»