زندانیان سیاسی زن: صدها بازداشتی اعتراض‌های اخیر تحت بازجویی و شکنجه‌اند

یک وکیل دادگستری: خبرهایی که از بازداشتگاه‌ها می‌رسد خوب نیست؛ اغلب بازداشتی‌ها جای خواب ندارند

هستی امیری، ملیحه جعفری و سپیده قلیان، زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین، با انتشار نامه‌ای سرگشاده، ضمن اعلام حمایت از اعتراض‌های سراسری مردم، درباره «شکنجه» و «بازجویی» صدها تن از بازداشت‌شدگان اخیر هشدار دادند.

این سه زن زندانی سیاسی در نامه خود، محاصره دانشگاه صنعتی شریف و شلیک مستقیم به دانشجویان را محکوم و اعلام کردند که «تا پایان سرکوب در دانشگاه، آزادی بی‌قیدوشرط دانشجویان بازداشتی و تضمین ممنوعیت ورود نیروهای نظامی، شبه‌نظامی و انتظامی به دانشگاه» همراه با دانشجویان تحصن خواهند کرد. آنان افزودند: «پیام ما روشن است؛ تا روز آزادی و رهایی هرجا که باشیم، سنگر دانشگاه را حفظ خواهیم کرد.»

در روزهای گذشته، ۱۲ زندانی سیاسی زن در زندان اوین اعلام کردند که در حمایت از اعتراض‌های سراسری مردم در زندان اوین تحصن می‌کنند. آنان در بیانیه خود نوشتند: «شنیدن فریاد اعتراض مردم از پشت دیوارهای بلند و سرد زندان، به خون کشیده شدن جوانان و دانشجویان سرزمینمان و بازداشت معترضان، چون جان‌ کندن سخت است.»

این زندانیان سیاسی در ادامه تاکید کردند که برای «همراهی با به‌پاخاستگان، اعتراض به کشتار و خشونت، بازداشت وسیع و شکنجه معترضان، حمایت از اعتصاب و تجمع‌های خیابانی»، در بند زنان زندان اوین و «در حصار دیوارها و پشت میله‌های آهنین» تحصن می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نرگس محمدی، عالیه مطلب‌زاده، هستی امیری، ژیلا مکوندی، سپیده کاشانی، سپیده قلیان، ملیحه جعفری، الناز اسلامی، مهناز طراح، نازنین محمدنژاد، رها عسگری‌زاده و گلاره عباسی ۱۲ زندانی سیاسی بند زنان زندان اوین‌‌اند که این نامه را امضا کرده‌اند. اکنون از نامه هستی امیری، ملیحه جعفری و سپیده قلیان که روز سه‌شنبه منتشر شد، چنین برمی‌آید که زندانیان زن قصد دارند تا به ثمر رسیدن اعتراض‌ها به تحصن خود را ادامه دهند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، این سه زندانی سیاسی زن در ادامه نامه سرگشاده خود، درباره وضعیت بازداشتی‌های اخیر هشدار دادند و با ارائه گزارشی از صبح دوشنبه، ۱۱ مهر، اعلام کردند: «در چند قدمی ساختمانی که به عنوان بخش فرهنگی زندان اوین تعیین شده است، صدها بازداشتی تحت بازجویی و شکنجه‌اند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تاکنون آمار دقیقی از بازداشتی‌های اعتراض‌های اخیر ارائه نکرده‌اند و درباره وضعیت بازداشتی‌ها اطلاع‌رسانی نمی‌کنند اما پیش‌تر کبری خزعلی، معاون ابراهیم رئیسی در امور زنان و خانواده، ادعای «مناسب» بودن شرایط زنان بازداشتی را مطرح کرد و گفت که در بازدید از زندان مشاهده کرده است که آنان حتی سالن ورزشی هم دارند.

برخلاف ادعای معاون رئیس‌جمهوری، یلدا معیری، عکاس خبری که در اعتراض‌های تهران دستگیر شد، در یک گزارش صوتی از داخل زندان قرچک ورامین، افشا کرد که زندانیان «شرایط بسیار بدی» دارند و بیش از ۱۰۰ نفر را در یک سالن ورزشی بدون امکانات و تهویه نگهداری می‌شوند.

امیر رئیسیان، وکیل دادگستری، نیز در مصاحبه با روزنامه شرق، این موضوع را تایید کرد و گفت: «خبرهایی که از بازداشتگاه‌ها می‌رسد خوب نیست؛ اغلب بازداشتی‌ها جای خواب، امکانات بهداشتی یا نگهداری مواد غذایی یا خرید مواد غذایی و امکانات بهیاری ندارند.»

رئیسیان با تاکید بر اینکه مسئولیت سلامت زندانیان با مقام‌های قوه قضاییه و زندان است، انتساب اتهام‌های امنیتی به  ‌بازداشت‌شدگان در خیابان را غیرقانونی عنوان کرد و افزود: «برای معترضان بازداشت‌شده در خیابان حداکثر اتهامی که می‌تواند وجود داشته باشد، اخلال در نظم عمومی است.»

سیدعلی مجتهدزاده، یکی دیگر از وکلای دادگستری، نیز در خصوص بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر گفت: «بیشتر وکلا در این روزها نتوانستند با موکلان خود ملاقات داشته باشند که این قانونی نیست. متاسفانه دادسرای امنیت از همان پایین راه را بسته‌اند و وکیلی را راه نمی‌دهند.»