رئیسی و قالیباف: سخنان خامنه‌ای «حکیمانه» و «هوشمندانه»‌ بود

خامنه‌ای خیزش مردمی را به کشورهای خارجی و «عناصر وابسته» به آنان منتسب کرد

ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف، روسای دو قوه مجریه و مقننه جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه، ۱۲ مهر، در سخنانی جداگانه‌، ضمن تشکر از علی خامنه‌ای، سخنان او را«جامع»، «حکیمانه» و «هوشمندانه»‌ توصیف کردند.

ابراهیم رئیسی که برای دفاع از محمدهادی زاهدی‌وفا، وزیر پیشنهادی خود برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس رفته بود، بار دیگر اعتراض‌های مردم را «فتنه دشمنان» خواند و ادعا کرد که «هدایت‌های امام و رهبری» موجب شد که «دشمنان» ناکام بمانند.

او سخنان روز دوشنبه علی خامنه‌ای در جمع نیروهای مسلح را «رهنمودهای حکیمانه» خواند و مدعی شد که «تحلیل جامع» رهبر جمهوری اسلامی ایران برای «انسان‌های فهیم و صاحب بصیرت» قابل‌ درک بود. رئیسی درباره این موضوع توضیح بیشتری نداد اما علی خامنه‌ای روز دوشنبه در سخنان خود، اعتراض‌های مردم را «اغتشاش» خوانده و آمریکا و اسرائیل را به «برنامه‌ریزی» آن متهم کرده بود. ابراهیم رئیسی نیز در صحن علنی مجلس با تکرار ادعای علی خامنه‌ای، آمریکا و اسرائیل را به «توطئه و بلوا» متهم کرد و مدعی شد که آن‌ها نمی‌خواهند ایران پیشرفت کند.

رئیسی در ادامه، ادعای پیشرفت ایران با وجود تحریم‌ها و تهدیدها، را مطرح کرد و افزود که «دشمن» به این دلیل «خشمگین» است. رئیس دولت سیزدهم مدیریت منابع آب، رشد اقتصادی، اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، افزایش حقوق بازنشستگان و تولید واکسن کرونا در شش شرکت ایرانی را از نشانه‌های پیشرفت ایران برشمرد. این در حالی است که با وجود ادعاهای مقام‌های دولتی، بحران آب بیشتر مناطق ایران را تهدید می‌کند و اعتراض‌های مردم همدان، خوزستان و اصفهان به بحران آب با خشونت و سرکوب پاسخ داده شده است. در زمینه اقتصادی، نیز داده‌های بانک مرکزی و مرکز آمار ایران جهش معنادار تورم را نشان می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرح رتبه‌بندی معلمان نیز با وجود وعده‌های بسیار، هنوز کاملا اجرا نشده است و بازنشستگان همچنان به حقوق دریافتی خود و متناسب نبودن آن را سبد معیشت اعتراض دارند. از طرفی، وعده صادرات انبوه واکسن‌های کرونا تولید ایران نیز به آنجا ختم شد که حتی شهروندان داخل ایران نیز به تزریق آن‌ها تمایلی ندارند.

«اصلاحات اقتصادی» که رئیسی روز سه‌شنبه در صحن علنی مجلس، از آن سخن گفت همان طرح «جراحی اقتصادی» یا حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی بود که به چند برابر شدن قیمت‌ها درعرض یک تا دو ماه منجر شد و بسیاری از مردم ایران را به زیرخط فقر کشاند.

رئیسی در ادامه سخنان خود مدعی شد: «دشمن قصد منزوی کردن ما را داشت اما وقتی دید که منزوی نمی‌شویم و تولید در کشور در حال ارتقا است و وقتی خود را از همه این تحریم‌ها ناامید دید، دنبال فتنه و بلوا افتاد.»

قالیباف: تکلیف همه ما مشخص شد

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز ادعای «حکیمانه» و «هوشمندانه» بودن سخنان علی خامنه‌ای را مطرح کرد و مدعی شد که سخنان او «بار دیگر مرزبندی میان مردم و آشوبگران را مشخص کرد».

قالیباف که پیش‌تر هم اعتراض‌های مردم را «توطئه» و «آشوب دشمن» خوانده بود، روز سه‌شنبه نیز در واکنش به سخنرانی روز دوشنبه خامنه‌ای، گفت: «وظایف ما مخصوصا خواص جامعه مشخص شد و ایشان مسیر درست را برای همه علاقه‌مندان ایران اسلامی و انقلاب اسلامی مشخص کردند و تکلیف همه ما مشخص است.»

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه، ابراز امیدواری کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بتوانند در «مقابل دشمنان سینه‌سپرکرده» بایستند.

علی خامنه‌ای روز دوشنبه، ۱۱ مهر، پس از دو هفته غیبت، در جمع نیروهای مسلح حاضر شد و با دفاع تمام‌قد از عملکرد نیروهای انتظامی و بسیج در سرکوب مردم، اعتراض‌های سراسری را «اغتشاش» خواند و از قوه قضاییه خواست با معترضان برخورد کند. او با تکرار رویه‌ پیشین خود، خیزش مردمی را به کشورهای خارجی و «عناصر وابسته» به آنان منتسب کرد و موضع‌گیری هنرمندان و ورزشکاران در دفاع از مردم را «بی‌ارزش» خواند.